Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

For mye møllers tran?


Mannen1

Anbefalte innlegg

Babyen vår på snart 6 mnd har tatt barnetran fra fire ukers alder. Det står på pakningen at han skal øke den når man nærmer seg 6 mnd. Vi har ikke oppdaget dette før nå, men mor tar i tillegg Nycoplus multivitaminer for ammende som inneholder en del fiseolje med omega3 og EPA og DHA. I tillegg har hun tatt en skje tran 1 gang per dag eller annen hver dag siden ca fra babyen var født eller vi kom hjem fra sykehuset. 

Jeg lurer på om det er noen fare for at babyen får i seg for mye av disse stoffene nå? Er det nødvendig med tran for mor i tillegg til vitaminer? For babyens skyld? Eller blir det for mye for babyen? Trenger vi å øke dosen barnetran når mor tar multtivitaminer og tran annen hver dag?

 

På paknigen på vitaminene står det at man får i seg 1500 mg fiskeolje  hvorav 900 mg omega 3 hvis man følger malen på 2 kapsler og 2 tableter hvert døgn. Mens man får i seg 270 mg EPA og 570 mg DHA. På tranpakningen for voksne står det 1,2 g omega 3 og 0,6 g DHA, 0,4 g EPA per 5 ml som er en skje?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Babyen vår på snart 6 mnd har tatt barnetran fra fire ukers alder. Det står på pakningen at han skal øke den når man nærmer seg 6 mnd. Vi har ikke oppdaget dette før nå, men mor tar i tillegg Nycoplus multivitaminer for ammende som inneholder en del fiseolje med omega3 og EPA og DHA. I tillegg har hun tatt en skje tran 1 gang per dag eller annen hver dag siden ca fra babyen var født eller vi kom hjem fra sykehuset. 

Jeg lurer på om det er noen fare for at babyen får i seg for mye av disse stoffene nå? Er det nødvendig med tran for mor i tillegg til vitaminer? For babyens skyld? Eller blir det for mye for babyen? Trenger vi å øke dosen barnetran når mor tar multtivitaminer og tran annen hver dag?

 

På paknigen på vitaminene står det at man får i seg 1500 mg fiskeolje  hvorav 900 mg omega 3 hvis man følger malen på 2 kapsler og 2 tableter hvert døgn. Mens man får i seg 270 mg EPA og 570 mg DHA. På tranpakningen for voksne står det 1,2 g omega 3 og 0,6 g DHA, 0,4 g EPA per 5 ml som er en skje?

Jeg ville ikke vært bekymra for overdosering, spesielt ikke siden mor ikke engang følger det anbefalte inntaket, selv om hun hadde tatt hver dag og hadde det vært uproblematisk. Vitamin A og D i store mengder kan være problematisk, men i praksis er det svært vanskelig å overdosere på noen av dem. I en ammeperiode kan behovet for enkelte næringsstoffer, vitaminer og mineraler øke, noe av dette går over i morsmelka, men spesielt i vinterhalvåret inneholder ikke morsmelk i nærheten av nok vitamin D. Du skal ta ganske store mengder omega 3 før det medfører noen form for problemer, langt over det dere gjør. Gir dere babyen en teskje eller spiseskje? Om du bruker teskje rommer den som regel bare 2-3ml, mens spiseskje rommer et sted mellom 5 og 10ml avhengig av hvor stor den er. Gir dere babyen med easytran? Våre barn har fått ca 2,5ml tran\selolje til ca 6 mnd og 5-10ml etter det hele sine liv samtidig som mor har tatt tilskudd og spist endel fisk, de er sunne og friske alle 3 (4, 8 og 10 år). Vi har gitt dem noe over anbefalinga og og ikke vært bekymra for det.

Lenke til kommentar

Vi gir med sprøyte. 250 ml. Så det er greit å begynne med 500 ml nå,samt fortsette med multivitaminene? Kan hu da droppe tran til seg selv?

Antar du mener 2.5ml? Jeg ville anbefalt henne å fortsette med tilskudd selv om barnet får tran. Mange kvinner, spesielt ammende og gravide har for lave nivåer av vitamin D og jod og myndighetene anbefaler de å ta tilskudd av dette. Om hun spiser lite fisk får hun lite omega 3, jod og vitamin D gjennom maten og da vil tilskudd være fornuftig.

Lenke til kommentar

Antar du mener 2.5ml? Jeg ville anbefalt henne å fortsette med tilskudd selv om barnet får tran. Mange kvinner, spesielt ammende og gravide har for lave nivåer av vitamin D og jod og myndighetene anbefaler de å ta tilskudd av dette. Om hun spiser lite fisk får hun lite omega 3, jod og vitamin D gjennom maten og da vil tilskudd være fornuftig.

Ja, mente 2,5 ml. Vi tenker å ta tilskudd av vitaminer ja. Men hun trenger ikke tran til seg selv i tillegg til det igjen?

Lenke til kommentar

ok. Laks er fet fisk. Ville nok anbefalt at hun fortsetter med tran pga omega 3 og vitamin D.

Ja, annenhver dag blir det tran da. Men tenker du da på hennes ve og vel, eller på babyen? 

 

Babyen får vel i seg nok tran gjennom sin egen tran og multivitaminene som mor bruker etter anbefalt dose. ?

Endret av Mannen1
Lenke til kommentar

----Jeg lurer på om det er noen fare for at babyen får i seg for mye av disse stoffene nå? Er det nødvendig med tran for mor i tillegg til vitaminer? For babyens skyld? Eller blir det for mye for babyen? Trenger vi å øke dosen barnetran når mor tar multtivitaminer og tran annen hver dag?

...

 

Ja, ja, ja og JA!. Det finnes ikke EN vitaminpaille på norsk marked som fullt ut kan erstatte innholdet til Peter Møller & Cos grønne flasker. Tran før alder tre måneder halverer risikoen for astma (norsk og engelsk undersøkelse), tran før halvåret styrker gjennomsnittlig IQ (svensk undersøkelse) Det finnes stoffer i tran vitenskapen ennå ikke kjenner i detalj (men virkningen av dem har mødre kjent i 200 år, minst) og tran - eller evt den leveren som tran kommer fra kan ikke erstattes fullt ut av NOE annet). 
 
Trandosen på 5 ml til en voksen person er det vedkommende trenger dersom vedkommende i tillegg tygger i seg et kg fisk i uken. Verken 10, 20 eller 30 ml gjør noe som helst så lenge man ellers er normaltfungerende. Går man derimot opp i 100-150-200 ml pr dag vil man etter noen uker få reaksonen at det begyner å lukte tran av svetten, og da er det definitivt på tide å stenge tilførseliuken hardt en uke eller ttr før man går videre med mer moderasjon, ellers blir sluttresultatet for det ene ødelagt sengetøy og for det andre og langt verre vitaminkollaps med tilhørende sykehusopphold lengre enn for dagen. 
 
Laksefilet er fet fisk og går inn på kg-vekten som skal fortæres etter at skinn etc er fjernet og nettovekt funnet. Fskepinner av standard kjøpekvalitet er typisk rundt 25 % mager fisk (=i seg selv halv verdi i denne sammenhengen, selv om verdien er like høy i andre sammenhenger) av lavkvalitetstype med lavt næringsinnhold og 75 % fyllstoff av billigste type. Den typiske fiskegratengen inneholder enda færre prosent fisk, langt mer makaroni og enda mer vann tilsatt mel, farge, smak og limstoff til å holde gørra sammen. . 
 
Torskelever er den superbe kilde, på de neste fire plassene kommer torskerogn, sild, makrell og sardiner (den “norske” brislingen “sprattus sprattus”, det finnes flere typer som selges som “sardiner”), i den rekkefølgen. 
Lenke til kommentar

Mitt generelle råd til friske voksne er å fikse kostholdet i stedet for å "fikse" det med tilskudd. En fiks som dessuten ikke gir samme resultat som et godt kosthold.

 

Ellers vil jeg anbefale å snakke med kvalifisert helsepersonell som kan svare på dine spørsmål.

Lenke til kommentar

Jeg lurer på om det er noen fare for at babyen får i seg for mye av disse stoffene nå?

Er det nødvendig med tran for mor i tillegg til vitaminer? For babyens skyld? Eller blir det for mye for babyen?

Trenger vi å øke dosen barnetran når mor tar multtivitaminer og tran annen hver dag?

 

Nei. Så lenge dere følger rådene for ammende og følger rådene for hvor mye tran barn skal ta, er dere helt innenfor.

 

Spørsmålet om Tran er nødvendig.. Vi kan vel si det slik at noen tjener seg søkkrik på gamle tradisjoner om at vondt-skal-med-vondt-fordrives. Utover det; er det anbefalt at mor får i seg tilstrekkelig med fettløselige vitaminer for ammende, både for seg selv, og for barnet. Så lenge dere føler den anbefalte doseringen av tilskudd til både mor og barn, er dere innenfor.

 

Ja, dosen med fettløselige vitaminer skal økes med alderen. Det er bare å følge kostrådene uansett når mor tar de anbefalte dosene med sine tilskudd.

 

Ellers er jeg også en grunnleggende tilhenger av det som fmj sier her ovenfor.

Lenke til kommentar

Mitt generelle råd til friske voksne er å fikse kostholdet i stedet for å "fikse" det med tilskudd. En fiks som dessuten ikke gir samme resultat som et godt kosthold.

 

Ellers vil jeg anbefale å snakke med kvalifisert helsepersonell som kan svare på dine spørsmål.

Egentlig enig med deg, men å dekke behovet for vitamin D og jod er vanskelig gjennom vanlig kosthold. Flere undersøkelser viser alarmerende lave nivåer av jod og vitamin D hos ammende samt at forskning viser positive helseeffekter på flere kognitive parametere ved inntak av fet fisk eller tran i svangerskapet. I mange andre land har man løst dette ved å jodberike mange typer mat og tilsette vitamin D i en rekke matvarer. I Norge praktiseres ikke jodberikning annet enn i enkelte typer salt (med svært lite tilsatt jod) og vitamin D tilsettes svært få matvarer. Jeg jobber i et tverrfaglig helsetilbud i regi av staten sammen med bl.a ernæringsfysiolog som gir råd til gravide, tilskudd av vitamin D og jod er noe hun anbefaler gravide og ammende.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...