Gå til innhold

Få mer enn x5 inntekt i lån/gjeld?


Anbefalte innlegg

Kort fortalt.

 

Eiendeler med samboer:

Samlet inntekt = 900k/årlig  ( Jeg 600-Samboer 300)

Hus=4.8 verdi, gjeld 4.1

Bil= ~300k verdi, 300k gjeld

 

 

Personlig formue/eiendel

Hytte= ~1.4-1.6M verdi,  0 gjeld 

Bankinnskudd: 120k ( BSU ) 

 

De siste 9 mnd har jeg brukt mellom 10-20k mndlig på oppussing i nåværende bolig, Dette er nå over og  jeg jobber mot å skulle spare 10k mnd. Mest for å "bevise" for en evt bank at jeg fint klarer å spare dette og fortsatt ha nok til overs for å leve etter Sifo sitt budsjett

 

Har andre egne opplevelser/erfaringer med å få mer lån? Føler selv jeg faller innenfor kategorien de 10% som bankene kan gjøre unntak for.

 

Ønsker å kunne låne nok til å kjøpe en sekundærbolig og leie ut, bor i et "up and comming" område som vil eksplodere om 2-3 år.

 

PS: Dette er ikke i Oslo

 

Slik jeg ser det:

2.2M i gjeld

 

1M sikkerhet? Kanskje mer, usikker på hvordan bankene ser på dette. ( hytta )

120k Egenkapital, evt 200k i januar 2020. ( 10k mndlig sparing ) 

800k fra x5 inntekt/gjeld ratioen  ( 600k x 5 = 3M )

 

Så teoretisk skal jeg kunne få låne 800k uansett for å nå x5 regelen.

 

Deretter kan jeg stille med 1M +- i sikkerhet. Samt 200k EK

 

Er det urealistisk å forvente å kunne låne 3 mill ? når jeg igjen kan dokumentere høy sannsynlig for antatt leieinntekt fra denne leiligheten også.

 

Takker for tips og råd

 

 



Anonymous poster hash: 5c8cd...608
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du endrer jo litt på forutsetningene for samboer da, siden du kaster over 2,2mill i lån på henne. Med inntekt på 300k og kanskje studielån i tillegg til hennes del av huslånet havner hun på 8x-9x inntekt. 

Spørs om banken går med på den... 

 

Hvordan er forresten lånefordelingen dere to imellom? Eier dere hus og bil 50-50, eller har dere skjevfordeling? 

Lenke til kommentar

Du endrer jo litt på forutsetningene for samboer da, siden du kaster over 2,2mill i lån på henne. Med inntekt på 300k og kanskje studielån i tillegg til hennes del av huslånet havner hun på 8x-9x inntekt. 

Spørs om banken går med på den... 

 

Hvordan er forresten lånefordelingen dere to imellom? Eier dere hus og bil 50-50, eller har dere skjevfordeling? 

 

Vi eier alt 50/50.  Utenom hytta.

 

Samboer vil ende opp på x7 inntekt når det gjelder lån ja. Ingen av oss har noe annen gjeld enn det som er nevnt over. 

 

Samtidig så har samboer alltid betalt sin del og det er lite som tilsier at det ikke vil være mulig å fortsette å betale som før.. Med eller uten renteøkninger som vi har tatt i betraktning

 

 

 

Anonymous poster hash: 5c8cd...608

Lenke til kommentar

Lag en plan for forventet leieinntekt. Det er i så fall dette som kan redde deg. Lag en plan for utleie av hytta og legg det også opp som inntekt. Ellers har jeg nettopp kjøpt bolig selv og hvertfall den banken jeg var i var mer opptatt av minst 15% sikkerhet enn av betalingsevne (5x inntekt).

 

Jeg forstår dog ikke helt beregningene dine. Dere har 900k inntekt og totalt 4,4 mill i lån. Dette skulle tilsi lån på 4,5. Å låne 7,4 tror jeg er veldig vanskelig å få til.

Lenke til kommentar

Det skal nok mye til før du får lånt 3 millioner nå. Du har 100.000 og gå på når det gjelder x5 regelen for dere begge totalt. Skader ikke å prøve, men 3 millioner skal du nok se ett stykke etter hvis du ikke har en veldig god plan.

 

Tipper det er Ski du mener er det "up and coming" stedet som vil eksplodere om 2-3 år.

Lenke til kommentar

Lag en plan for forventet leieinntekt. Det er i så fall dette som kan redde deg. Lag en plan for utleie av hytta og legg det også opp som inntekt. Ellers har jeg nettopp kjøpt bolig selv og hvertfall den banken jeg var i var mer opptatt av minst 15% sikkerhet enn av betalingsevne (5x inntekt).

 

Jeg forstår dog ikke helt beregningene dine. Dere har 900k inntekt og totalt 4,4 mill i lån. Dette skulle tilsi lån på 4,5. Å låne 7,4 tror jeg er veldig vanskelig å få til.

Mine "beregninger" vil kun gjelde dersom banken ser det slik at en 50/50 fordeling som vi har nå idag kan gjelde meg og samboer separat også. Og at jeg alene kan låne mer.  Derav min samboer vil være godt over x5 inntektsgrensa.. Men siden hun allerede ikke har en dårlig betalingsevne og det er ingenting som tyder på at det vil være det senere heller. Og med 15% sikkerhet stiller jeg godt over det hvis hytta evt lar seg gjøre for dem. Har avtalt et møte med rådigver..men alltid greit å ha litt pitch fra flere som kanskje har prøvd tidligere ^^

 

Det skal nok mye til før du får lånt 3 millioner nå. Du har 100.000 og gå på når det gjelder x5 regelen for dere begge totalt. Skader ikke å prøve, men 3 millioner skal du nok se ett stykke etter hvis du ikke har en veldig god plan.

 

Tipper det er Ski du mener er det "up and coming" stedet som vil eksplodere om 2-3 år.

Er enig i det.. Skal nok litt til, har en god plan, men ikke "god" nok for at det skal være en "walk in the park" for banken å si ja.

 

Det er Ski ja, har allerede hatt en god oppgang etter nedturen som var ifjor og er ikke noe som tilsier at det vil snu nå som byggeplanene for Ski begynner å bli godkjent. Spennende tider i vente ^^

 

Anonymous poster hash: 5c8cd...608

Lenke til kommentar

Mine "beregninger" vil kun gjelde dersom banken ser det slik at en 50/50 fordeling som vi har nå idag kan gjelde meg og samboer separat også. Og at jeg alene kan låne mer.  Derav min samboer vil være godt over x5 inntektsgrensa.. Men siden hun allerede ikke har en dårlig betalingsevne og det er ingenting som tyder på at det vil være det senere heller. Og med 15% sikkerhet stiller jeg godt over det hvis hytta evt lar seg gjøre for dem. Har avtalt et møte med rådigver..men alltid greit å ha litt pitch fra flere som kanskje har prøvd tidligere ^^

Det går nok ikke. Er dere to medlånstakere hefter dere solidarisk. Hvis ikke hun betaler må du betale.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...