Gå til innhold

Neste generasjon bør ha 8K-oppløsning


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Har lest gjennom denne tråden nå, og i all denne diskuteringen, kranglingen og så videre, ser jeg det er en svært viktig detalj dere ikke har nevnt med et ord så langt. La oss, bare for moro skyld, sier at PS5 og neste XBox faktisk støtter 8K i stabil 30fps. Enten oppskalert 8K eller ekte 8K, samme det. Og framerate er helt stabil 30fps. Dvs i praksis ligger den på godt over 30fps i bakgrunnen, men den synlige er på 30fps. Det gjør at hvis mye skjer på skjermen på en gang, kan fps droppe ned til 30fps på det aller verste. Dette vil brukeren ikke se noe som helst til, da den synlige som sagt er på 30fps. (Ikke tenk for mye over detaljene her, bare roll with it.)

 

Spørsmålet er helt enkelt: Hvem er disse konsollene laget for? Er det noen av dere som har tenkt over hvor mye en TV som støtter 8K faktisk koster? Tok en rask titt, og fant en på Elkjøp til kr 50.000,- for den aller billigste. Komplett.no har en til 150.000,- i samme størrelse. Selvsagt vil ny teknologi raskt falle i pris etter som det blir mer vanlig, men vi snakker nok likevel minst kr 20.000,- for en billig modell med 8K om noen år. Som kjent får man jo også det man betaler for, så dette er og blir en billig modell. Skal du ha en som faktisk er verdt prisen om noen år, må du nok opp i minst kr 50.000,- eller mer. Og for hva? Et skarpere bilde? Hvem er det som har råd til sånt, bare for å få et litt skarpere bilde på en konsoll? 

 

Men det er også en annen ting man bør tenke på. La oss ta et lite dykk i historien. Da 3D begynte å komme, var hardware ganske dårlig, og man kunne bare bruke simple polygoner til modellene. Men ettersom hardware ble bedre fikk vi bedre modeller med langt flere detaljer, og ting så mye mer ekte ut. Men TVen man satt med var fortsatt den samme. NES, SNES, N64 og GameCube kan alle bruke den samme TVen uten problem, uten at grafikken tar skade av det på noen av dem. På PCer ble dette sterkt merkbart da vi fikk grafikkort som 3dfx, og alt det der. Disse var laget utelukkende for å skape bedre grafikk, og spillene ble merkbart bedre av det. Men monitoren man satt med var den samme som før.

 

Hva ville skjedd hvis de fortsatte den veien i neste generasjon? 4K og stabil 60fps er mer enn bra nok for de aller fleste, spesielt siden de aller færreste har TVer som støtter høyere oppløsning enn 4K. Hvorfor ikke heller bruke datakraften til andre ting, som detaljer osv? For å ta et eksempel kan du ta en vanlig legokloss, og skriv noe på den med tusj. Gå så noen steg tilbake, og ta et bilde med elendig oppløsning på mobilen din. Deretter skrur du opp oppløsningen så høyt det går, og ta bilde av samme legokloss. Ser du forskjellen? Selvsagt gjør du det. Bedre oppløsning gir et mye skarpere bilde, og nå er du i stand til å lese det som står skrevet der. Og siden du spør, hva er det som står skrevet?

 

"Dette er og blir en legokloss, din fjott."

 

Det vi trenger er ikke et sylskarpt bilde av en legokloss. Vi trenger et relativt skarpt bilde av en hel drøss legoklosser, og gjerne resten av rommet. DET er det de bør fokusere på neste generasjon.

Lenke til kommentar

Det med at 8k TVer ikke blir utbredt med det første har blitt diskutert og er en selvfølge ifb. med dette ja. Vi har som sagt ikke nok gode tjenester på 4K ennå.

 

At du må se Game of Thrones i dårlig 1080p på en betaltjeneste i 2019 bør være beskrivende for at vi ikke trenger 8K konsoller på en god del år ennå.

 

Men flere legoklosser og penere legoklosser er jeg helt for og er hva de fleste av oss ønsker. Ikke minst noe mer seriøs satsing på VR på konsoller (som krever mer datakraft) som er den naturlige inngangsportalen for massemarkedet til videre utbredelse av VR.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Men flere legoklosser og penere legoklosser er jeg helt for og er hva de fleste av oss ønsker. Ikke minst noe mer seriøs satsing på VR på konsoller (som krever mer datakraft) som er den naturlige inngangsportalen for massemarkedet til videre utbredelse av VR.

 

Det jeg mener med legoklossene er at det er veldig mye som påvirker grafikken og innlevelsen i spill. Ta for eksempel DirectX12 og de såkalte "god rays". Her fikk vi en lyskilde høyt oppe (aka solen), og lyset skinte gjennom bladene i trær, hull i veggen og tak i hus, osv. Det gav grafikken et solid spark i ræva, og gjorde at alt så vanvittig mye bedre ut. Men oppløsningen var jo fortsatt den samme. HDR er bare en forbedring av dette, og gjør at grafikken igjen ser svært mye bedre ut. Men igjen, oppløsningen er fortsatt den samme.

 

Eller se på LA Noire. Det fikk rimelig mye skryt av ansiktsanimasjonene da det kom - på PS3 og XB360. En generasjon senere har vi tatt et solid steg bakover, men skryter av 4K HDR. Hva skjedde?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...