Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

[Løst] Bør jeg egentlig forsøke å ta opp igjen kontakten?


Anbefalte innlegg

Føler meg så utrolig alene..jeg har faktisk ingen jeg kan snakke med. Nå har jeg hatt lavt selvbilde siden 8 kl (går vg3 nå), noe som har gjort det vanskelig å bli kjent med folk, og jeg har egentlig ikke fått noen nye vennskap siden da. Jeg begynte i en annen klasse enn vennene mine på ungdomsskolen, og senere en annen videregående. Disse årene på vgs har vært tunge, da jeg har mistet kontakten med nesten alle vennene mine. Har fortsatt kontakt med ei som bor litt lengre unna, og vi treffes noen få ganger i året. Det er alltid hun som tar initiativ, og jeg har egentlig trukket meg helt unna, da jeg føler at det ikke er noe gøy å omgås meg lenger og at jeg bare er kjedelig og til bry. Føler ikke at vi har noe å snakke om lenger, og det er bare ikke det samme. Hun behandlet meg vel ikke så bra før vi mistet kontakten, og hun bidro litt til at jeg fikk lavt selvbilde. Hun kom med kommentarer som at leggene mine var så tykke og at de nesten gikk i ett med lårene, eller at jeg hadde unormalt stor nese. Hun sa det ikke for å såre meg, men fordi det tydeligvis var humoristisk, og jeg lot som at jeg ikke tok meg nær av det. Vi hadde det jo ofte veldig kjekt i lag, men jeg føler at hun behandlet meg ganske dårlig til tider, og at jeg ikke burde funnet meg i dette. Og nå vet jeg egentlig ikke om jeg burde bruke energi på å ta initiativ til å få bedre kontakt igjen. Føler ikke at hun vil, men at hun bare fortsetter fordi hun vet at jeg ikke har noen å være med nå som hun har flyttet

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du bør forsøke å ta opp igjen kontakten er veldig opp til deg sjølv. 

 

Eg tenkjer du må stille deg nokon grunnleggande spørsmål før du kjem til konklusjonen. Kva utbytte har du har hatt av det vennskapet? Då gjerne knytt til det du beskriver, låg sjølvbilete og med til tider stygge kommentarer. Har personen vore der når du trengte det ? 

 

Eit viktig spørsmål blir også kva har du bidratt med i vennskapet? For å vedlikehalde vennskapet krevst det kommunikasjon, og det eg legger merke til utifrå det du skriver, er at du valgte å trekke deg unna vennskapet. Då er det ikkje rart at ein til slutt mister kontakt og ønskje om å opprettholde vennskapet. Men to be fair, ho har tydeligvis framleis, i alle fall til ein viss grad ønskje å ha kontakt med deg. Då er håpet framleis der at det er eit vennskap ein kan bygge på.

 

 

 

"Føler ikke at hun vil, men at hun bare fortsetter fordi hun vet at jeg ikke har noen å være med nå som hun har flyttet "

Du veit ikkje det før du har snakka med ho.

 

Vidare trur eg at ein får løyst mykje med å avklare kva forventingar som ligger til grunn. T.d at du gjer det tydeleg at du ikkje ønskjer å få slike kommentarar og forklarer korleis du føler deg når ho seier slikt. Vennskapet kan ikkje alltid bestå av overfladiske samtaler, ein må kunne seie kva ein følar og meinar.  Avklarer du dette når du bestemmer deg for å ta kontakt igjen, vil eg tru at vennskapet kan holde lenge. Vær ærlig med deg sjølv og personen du samhandlar med.

 

Eg er klar over at mykje det eg skreiv er lettare sagt enn gjort. Og at terskelen for å faktisk gjere det kan vere høgare. Ta små steg og prøv deg fram, så vil det gå bra. 

 

Håpar at du får jobbe med sjølvbilete og at du møtar  dei retta personar som kan hjelpe deg på veien. Du har mange år igjen på den fine jorda og eg er sikker på at du vil møte dei retta personar å vere med. Lykke til med livet, eg heia på deg ! :D

Endret av 9900K
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke ta opp kontakten igjen - du har det bedre alene enn med slike mennesker over lengre tid. De infekterer deg med den delen av personligheten du hater, har du lyst til å bli det du ikke liker? Dette er hvorfor folk pleier å bli sure når unga henger med de dårlige folka, du blir faktisk til slutt lik de du henger med. Er bare sånn det er, cant be helped. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke ta opp kontakten igjen - du har det bedre alene enn med slike mennesker over lengre tid. De infekterer deg med den delen av personligheten du hater, har du lyst til å bli det du ikke liker? Dette er hvorfor folk pleier å bli sure når unga henger med de dårlige folka, du blir faktisk til slutt lik de du henger med. Er bare sånn det er, cant be helped. 

Ja, det er nok det lureste. Har bare vært redd for å ende opp helt alene, men jeg er jo egentlig det allerede. Jeg skal på folkehøgskole til høsten da, så håper det blir bedre for meg da. Så lenge jeg ikke lar selvbildet mitt begrense meg. 

Lenke til kommentar

Først skal jeg gi det vanlige klisjésvaret om at du bør begynne å skrive ned livet ditt på papir, hvis du ikke har noen som kan hjelpe deg, så hjelp deg selv. Bli din egen leder. Selvledelse burde vært lært i barneskolen, men siden ingen lærer deg om livet, må du lære deg selv, ellers vil du måtte lære på den harde måten. Skriv ned tanker når det føles naturlig og fortsett den prosessen gjennom hele livet. Raffinér tankene på papir. Da kommer du til å utvikle ankerpunkter du kan holde fast i, som ingen andre kan påvirke. Å bli sin egen psykolog er ofte det beste tipset man kan få og gi andre.

 

Hvilke stjernetegn er dere, hvilke energier er det som påvirker hverandre?

 

Ta noen drinker sammen for å se om dét kan løsne opp litt mellom dere, ellers finner du i hvert fall ut om ho virkelig ikke er noe å ta vare på. Ta en liten fest sammen, og prat ut om alt og ingenting, se hva som kommer ut av det. Men ikke la noen tråkke på deg. Da blir det bare verre over tid. Du SKAL stå opp for deg selv!

 

Det er bra gjort av deg å rekke ut en hånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil si dette: ta kontakt. Det å føle seg ensom er en vond og belastende følelse, og bruk enhver mulighet til å komme deg ut av det. Bruk denne sjansen, og henne, som et verktøy for å bedre din egen situasjon. Din helse er viktigere enn småligheter og mellommenneskelige bagateller. Selv om vennskapet ikke var all verden før, kan du jobbe med det, og dere kan faktisk bli veldig gode venner selv om du ikke tror det. Kanskje kan det åpne for at du blir tryggere sosialt, og kanskje har hun andre nye venner igjen som du kan bli kjent med. Grip sjansen til å forbedre livet ditt er mitt råd.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...