Gå til innhold

Tips til plassering av penger / skal på langtur


Turut

Anbefalte innlegg

Hei,

jeg er en mann på 40 år som nå har sagt opp jobben og ønsker å tilbringe de neste to årene av mitt liv på en langtur på sykkel / evt en langtur til fots i norge. Jeg har solgt bilen og har sagt opp leiligheten. Tilbake sitter jeg med 1.5mill. Hvor bør jeg plassere disse? I utgangspunktet tenker jeg at det er best å sette alt på høgrentekonto, og at fond er for "risky"? Hva tenker dere?

 

Ta i mot alle god tips med stor takk:)

Endret av Turut
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bør titte innom Finansportalen. Det er en statlig side som holder orden på rentenivå på sparepenger (og mye annet). 

For tiden er vel Avida den banken som tilbyr best rente. De har 2,3% rente fra første krone, sikret oppad til €100'000, og man får lov til å ha maksimalt 850'000 der inne. Så der burde man plassere rundt 800'000, så har du litt plass til renteinntekter. Enkel bank som er enkel å overføre penger til og fra. 

BB Finans har også grei rente, men liker ikke nettportalen dems, ei heller at man må fylle ut uttaksskjema manuelt og signere og sende inn. Irriterende. 

Så gjør du det samme med en annen bank, og plasserer de siste 700'000. 

 

Fond kan være litt risky med så kort horisont, da man kan risikere å måtte gjøre uttak i en finansiell nedgangsperiode. 

 

PS: Skaff deg et bankkort som ikke har gebyr på uttak i utlandet. Å betale 30-50kr (pluss 1,75-1,95% valutapåslag) hver gang man tar ut penger i utlandet er skikkelig dumt. 

BankNorwegian er et greit gebyrfritt kort uten transaksjonsgebyrer. Der er det heller ikke løpende renter på kontantuttak i utlandet. Bare husk å betale faktura før forfall. 

Også bør du sjekke hvordan mobiloperatøren din fakturerer BankID på Mobil. Det systemet sender SMS i bakgrunnen for verifikasjon, og det kan påløpe opptil 3 SMS pr innlogging. Så er du i et land hvor det koster 5kr pr SMS blir det veldig dyrt over et års tid å sjekke bankkonto. 

Endret av newman221
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Takk for godt svar. Ja, tenker også at 2 år er for risky for fond

Bør titte innom Finansportalen. Det er en statlig side som holder orden på rentenivå på sparepenger (og mye annet). 

For tiden er vel Avida den banken som tilbyr best rente. De har 2,3% rente fra første krone, sikret oppad til €100'000, og man får lov til å ha maksimalt 850'000 der inne. Så der burde man plassere rundt 800'000, så har du litt plass til renteinntekter. Enkel bank som er enkel å overføre penger til og fra. 

BB Finans har også grei rente, men liker ikke nettportalen dems, ei heller at man må fylle ut uttaksskjema manuelt og signere og sende inn. Irriterende. 

Så gjør du det samme med en annen bank, og plasserer de siste 700'000. 

 

Fond kan være litt risky med så kort horisont, da man kan risikere å måtte gjøre uttak i en finansiell nedgangsperiode. 

 

PS: Skaff deg et bankkort som ikke har gebyr på uttak i utlandet. Å betale 30-50kr (pluss 1,75-1,95% valutapåslag) hver gang man tar ut penger i utlandet er skikkelig dumt. 

BankNorwegian er et greit gebyrfritt kort uten transaksjonsgebyrer. Der er det heller ikke løpende renter på kontantuttak i utlandet. Bare husk å betale faktura før forfall. 

Også bør du sjekke hvordan mobiloperatøren din fakturerer BankID på Mobil. Det systemet sender SMS i bakgrunnen for verifikasjon, og det kan påløpe opptil 3 SMS pr innlogging. Så er du i et land hvor det koster 5kr pr SMS blir det veldig dyrt over et års tid å sjekke bankkonto. 

Lenke til kommentar

Spennende!

 

Samboeren min gjorde dette før en jordomseiling. Dog det var 1 mill det var snakk om, 

 

Det hun gjorde var å kjøpe en fritidshytte til 700k- Pusset opp for 50k, leide ut via en tredjepart som tok 10% og sørget for at det var leietagere der og prosessen gikk knirkefritt.

 

Leide ut for 15k snitt per mnd etter alle utgifter var betalt og koste seg godt på turen.

 

Etter året var gått solgte hun hytta for 1.3 og betalte skatt på gevinsten. 

 

Hun levde "gratis" pga leieinntekter og fikk en god fortjeneste for en investering i 1 år. ( Det var ikke regnet med å tjene stort på salget, men i dette tilfellet gikk det godt over takst som var på 900k) 

 

Skjønner det godt hvis du ønsker å sikre deg mot mulige fallgruver..Men det var hennes tips ^^

 

Lenke til kommentar

Jeg har vert inne på tanken å invistere i bolig.. men jeg må være ærlig å innrømme at jeg er elendig på opppussing. Og mangler også litt interesse.. Isåfall måtte jeg ha fått litt hjelp til dette av andre. Men takk for godt tips!

 

Spennende!

 

Samboeren min gjorde dette før en jordomseiling. Dog det var 1 mill det var snakk om, 

 

Det hun gjorde var å kjøpe en fritidshytte til 700k- Pusset opp for 50k, leide ut via en tredjepart som tok 10% og sørget for at det var leietagere der og prosessen gikk knirkefritt.

 

Leide ut for 15k snitt per mnd etter alle utgifter var betalt og koste seg godt på turen.

 

Etter året var gått solgte hun hytta for 1.3 og betalte skatt på gevinsten. 

 

Hun levde "gratis" pga leieinntekter og fikk en god fortjeneste for en investering i 1 år. ( Det var ikke regnet med å tjene stort på salget, men i dette tilfellet gikk det godt over takst som var på 900k) 

 

Skjønner det godt hvis du ønsker å sikre deg mot mulige fallgruver..Men det var hennes tips ^^

Lenke til kommentar

Andre tips?

Jeg har forsåvidt mulighet til å kjøpe boligen jeg nå bor i til ca 650k, som jeg igjen kan leie ut til en liten familie. Det eneste jeg frykter litt er at jeg ikke har mulighet til å bistå om noe skulle oppstå i forbindelse med hus/leietaker. Jeg skal som sagt være "ute på tur" i et års tid, uten altfor mange "forstyrrelser".

Endret av Turut
Lenke til kommentar

Hvis du har noe familie eller gode venner i nærheten som kan ta seg av forefallende trøbbel i utleieforholdet kan det være fordelaktig. 

Du trenger ikke å bruke egne penger for å kjøpe den engang, kan jo lånefinansiere med 60-75% banklån (gitt at du får en fornuftig rente). Fortsatt gir enkelte banker 1,99-2,05% rente, og med kontantene plassert på høyrentekonto går du i pluss. Dersom renteforholdet endrer seg er det bare å betale ned lånet... 

 

Litt mer pes er det, men kan være fordelaktig. Også har du noen verdier når du kommer tilbake. Hva kan du få leid ut boligen for? 

Lenke til kommentar

Godt forslag.

Tja, jeg vil tro et sted mellom 7-9.000 i mnd. Det er et lite hus og litt gammelt.

Hvis du har noe familie eller gode venner i nærheten som kan ta seg av forefallende trøbbel i utleieforholdet kan det være fordelaktig. 

Du trenger ikke å bruke egne penger for å kjøpe den engang, kan jo lånefinansiere med 60-75% banklån (gitt at du får en fornuftig rente). Fortsatt gir enkelte banker 1,99-2,05% rente, og med kontantene plassert på høyrentekonto går du i pluss. Dersom renteforholdet endrer seg er det bare å betale ned lånet... 

 

Litt mer pes er det, men kan være fordelaktig. Også har du noen verdier når du kommer tilbake. Hva kan du få leid ut boligen for? 

Lenke til kommentar

Så denne litt sent, men om du har anledning til å kjøpe hus til 650k, så ville jeg gjort det.

 

Du kan bruke utleiemegleren, så styrer de alt for deg ihht de som leier. Da finner de aktuelle leietakere også. De tar  ca 10% av leien i kommisjon (tror jeg), men det er det vel verdt, for å slippe å kave når du er på reis.

 

Har en kompis som gjør dette. Arvet huset etter faren i Bergen. Han selv studerer i Trondheim. Leier ut via utleiemegler for 12.5k, og her tar de vel 2000 kr for det.

 

Hvis du ikke gjør det, kan du sette de resterende pengene dine i Nordax. De også har en veldig fin nettbank, og er vel på høyde med Avida, om ikke rett under. Fritt antall uttak og ikke noe dustete opplegg sånn som med BB Bank.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...