Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøpe brukt bil: en 5 år gammel eller 2 år gammel bil?


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe en familiebil til 200.000 - 300.000, BMW eller Mercedes Benz. Spørsmålet mitt til dere er hva er mest gunstig å gjøre med tanke på å sikre lavest mulig eie kostnader? Å kjøpe en 5 år gammel bil uten nybilgaranti eller en 2 år gammel bil med nybilgaranti?

 

Den 5 år gamle bilen blir en høyere modell enn den 2 år gamle. Til en eksempel en 5 år gammel bmw X3 vs en 2 år gammel bmw X1.

 

Tanken min om jeg har mer å spare på å kjøpe en eldre bil som har hatt det største verditapet, istedenfor å kjøpe en nyere bil som har fortsatt mye verditap igjen.

 

I tillegg er tanken min er at med en eldre bil er man eksponert for dyre reparasjoner og med en nyere bil er man beskyttet med nybilgaranti. Men selvfølgelig man betaler indirekte for denne nybilgarantien i form av verditapet.

 

Hva syns dere gir lavest mulig eie kostnader?

Endret av hegnar2014
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville normalt gått for den 2 år gamle med nybilgaranti. Det verste verditapet er tatt, men det aller mest lønnsomme vil jeg påstå er å kjøpe en 3 år gammel bil. Da har definitivt verditapet jevnet seg ut, i tillegg er det gjerne nettopp tatt stor service, bremseskift og dekkskift.

 

BMW har for øvrig 200.000 km garanti, du kan derfor fint kjøpe en 2-3 år gammel bil med litt høyere km-stand.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg skal kjøpe en familiebil til 200.000 - 300.000, BMW eller Mercedes Benz. Spørsmålet mitt til dere er hva er mest gunstig å gjøre med tanke på å sikre lavest mulig eie kostnader? Å kjøpe en 5 år gammel bil uten nybilgaranti eller en 2 år gammel bil med nybilgaranti?

 

Den 5 år gamle bilen blir en høyere modell enn den 2 år gamle. Til en eksempel en 5 år gammel bmw X3 vs en 2 år gammel bmw X1.

 

Tanken min om jeg har mer å spare på å kjøpe en eldre bil som har hatt den største verditapet, istedenfor å kjøpe en nyere bil som har fortsatt mye verditap igjen.

 

I tillegg er tanken min er at med en eldre bil er man eksponert for dyre reparasjoner og med en nyere bil er man beskyttet med nybilgaranti. Men selvfølgelig man betaler indirekte for denne nybilgarantien i form av verditapet.

 

Hva syns dere gir lavest mulig eie kostnader?

Basert på egne (noen av dem ganske dyre) og det jeg har hørt/lest om andres erfaringer hadde jeg vært skeptisk til å kjøpe 5-6 år gammel bruktbil. Nesten så jeg har en mistanke om det er det minst lønnsomme tidspunktet i en bils livsløp å kjøpe den på. Bilen er fremdeles relativt sett ganske dyr, men nybilgarantien er ute og reparasjonsbehovet begynner å melde seg. For eks så har jeg erfart flere ganger med biler av forskjellige merker at EU-kontrollen etter 6 år blir den dyreste av alle EU-kontroller. Da må gjerne veldig mye slitedeler byttes for første gang. Mens det senere i bilens livsløp jevner seg mer ut sånn at ikke alt kommer på en gang.

Så jeg tror man enten burde kjøpe en nyere bil, dvs. legge mer penger i selve kjøpet eller gå ned til en billigere modell sånn som ts vurderer her, eller kjøpe en eldre og billigere bruktbil. Selvfølgelig kan alt gå i stykker på den eldre bruktbilen også, men da har man tatt høyde for det gjennom å betale mindre for bilen, og vil heller ikke oppleve den samme skuffelsen og forventningsbristen når reparasjonskostnadene kommer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Til lengre bilen har kjørt på kort tid, til bedre er det.
Jeg hadde ikke tvilt 1 sekund på å kjøpe taxikjørt bil!
Der er alle barnesykdommene borte, alle servicer er fulgt til punkt og prikke samt motoren har kun vert varmkjørt! Så og si aldri kaldstarter.


En liten trygghet er også få en naf test på den!

Lenke til kommentar

Til lengre bilen har kjørt på kort tid, til bedre er det.

Jeg hadde ikke tvilt 1 sekund på å kjøpe taxikjørt bil!

Der er alle barnesykdommene borte, alle servicer er fulgt til punkt og prikke samt motoren har kun vert varmkjørt! Så og si aldri kaldstarter.

 

 

En liten trygghet er også få en naf test på den!

Takk for ditt svar. Jeg tenker også at hvis man kjøper en drosjebil med høy km og ikke kjører alt for mange kilometer de årene man eier den, så blir det jo slik at man tar igjen en vanlig personbil med antall kjørt km fordelt på antall år. Så det virker som et enda klokere kjøpt hvis man tenker på et eierskap på 5år+.

Endret av hegnar2014
Lenke til kommentar

Verditapet minker for hvert år, det er forutsigbart. Samtidig øker vedlikeholdsbehovet, og det er ikke forutsigbart. Stort sett vil jeg anbefale å kjøpe så nytt som du har mulighet til, gjerne med garanti.

 

Sjekk at garantier er gyldige, dersom du kjøper bruktimportert får du ikke den tilleggsgarantien som en norsk importør gir ved en bil som er importert av dem. Fabrikkgaranti er ofte 2 år, mens du får (som regel) 5 års garanti på biler importert gjennom "offisiell" norsk importør-

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...