Gå til innhold

Mye skjermtid sliter på barns øyne


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Så det programmet på NRK for ca 2-3 dager siden om barn og skjermbruk. Det var litt ekstremt vinklet, men jeg må jo se poenget. Det burde begrenses. Det har jo litt med utvikling av motorikk og normale funksjoner å gjøre også. Selv har jeg sikkert brukt mye mer tid foran skjerm enn jeg burde. Men jeg prøver å aktivisere meg selv ved å gjøre husarbeid og andre sysler innimellom, så det ikke blir så lenge om gangen. Må ut minst en gang om dagen når det er sol også, sykle eller gå en runde rundt byen, 2-3 timer ute. Føler vinteren gjør det lettere å sitte inne.

 

1-2 og kanskje 3 timer om dagen enkelte dager burde være nok.

Lenke til kommentar

Selv sitter jeg mest foran en 65" TV med PC på 2-4 meter avstand alt etter aktivitet og møbelet man havner i. Bruker TV/PC-løsning til alt, spilling, surfing og enkle dokumentjobber. Lurer på om jeg får motsatt eller ingen slitasje på øynene av dette mtp at jeg zoomer ikke inn blikket mot noe nært hele tiden.

Bruker forresten skalering i windows på 150% så man ikke må myse.

Lenke til kommentar

 Lurer på om jeg får motsatt eller ingen slitasje på øynene av dette mtp at jeg zoomer ikke inn blikket mot noe nært hele tiden.

 

Sliter det mer på psyken og øynene når fokuset på det man ser på zoomes og flyttes konstant? I motsetning til hvis man ser på noe statisk i lang tid?

Lenke til kommentar

Jeg blir litt forundret over at man publiserer artikler som dette basert på utsagn fra en person/optiker, uten å referere til noe mer forskning på at dette faktisk skyldes skjermtid.

 

Personlig tror jeg nok det skyldes skjermtid, men å trekke denne konklusjonen blir litt den letteste veien når man leter etter årsak til et problem.

 

Vi mangler nok en del forskning her enda og det er visst flere studier på gang. Så langt har man f.eks. Daphne Bavelier i denne TED talken: https://youtu.be/FktsFcooIG8, hvor det nesten ser ut til at man kan behandle denne type "akademikerøyne" med dataspill (ironisk nok). Så det må nok sikkert skilles litt på hva man faktisk gjør på skjermen.

Lenke til kommentar

[...] hvor det nesten ser ut til at man kan behandle denne type "akademikerøyne" med dataspill (ironisk nok). Så det må nok sikkert skilles litt på hva man faktisk gjør på skjermen.

Virker for meg som om hun snakker om en litt annen type "effekt", mer av typen hva man klarer å se/oppfatte. I tillegg nevner hun som eksempel noen som spiller 5,10 eller 15 timer pr. uke (altså "bare" ca. 1-2 timer/dag i snitt).

 

Mens artikkelen virker til å mer fokusere på "fysisk effekt" på selve øyet og/eller hodet, og resultatet av at øyet mer eller mindre konstant fokuserer på samme avstand over noe jeg antar er en del timer sammenhengende tid, dag etter dag (selv om artikkelen ikke spesifikt nevner noe om dette; det står bare "lenge").

Endret av HawP
Lenke til kommentar

 

[...] hvor det nesten ser ut til at man kan behandle denne type "akademikerøyne" med dataspill (ironisk nok). Så det må nok sikkert skilles litt på hva man faktisk gjør på skjermen.

Virker for meg som om hun snakker om en litt annen type "effekt", mer av typen hva man klarer å se/oppfatte. I tillegg nevner hun som eksempel noen som spiller 5,10 eller 15 timer pr. uke (altså "bare" ca. 1-2 timer/dag i snitt).

 

Mens artikkelen virker til å mer fokusere på "fysisk effekt" på selve øyet og/eller hodet, og resultatet av at øyet mer eller mindre konstant fokuserer på samme avstand over noe jeg antar er en del timer sammenhengende tid, dag etter dag (selv om artikkelen ikke spesifikt nevner noe om dette; det står bare "lenge").

Ja, litt vanskelig å tolke dette :-) For det står i artikkelen at det ikke gjelder skader, men forstyrrelser - og at en av problemene er uklart syn på langt hold. Hvor vidt dette da skyldes selve øyet eller hjernens oppfatning er uklart. Ut fra foredraget i videoen, så virker det jo som at man får bedre syn på langt hold ved å spille action-spill, dette i tillegg til effekten som du nevner. Så vi trenger nok helt klart mer forskning på dette området.

Lenke til kommentar

Hvorfor i all verden sitter storsamfunnet og ser på slik fysisk degenerering?

 

Det er mange, om ikke flere og flere, som nekter barn og ungdom skjermtid i varierende grad.

 

Men, de fleste av oss mennesker er underbevisste og belønningsorienterte, vi må se en overbevisende ulempe i forhold til det som skaper belønningsfølelse før vi kutter ut vanen. Noen lærer leksa tidlig og kutter naturlig ut alt som kan ha en viss helsemessig ulempe, hvis de har et integrért belønningsverdisystem bygget opp allerede.

 

Det er jo heller ikke bare ulemper med skjerm og internett. Mye informasjon å hente der. Og i og med at jeg mener det er uvurdelig å ha sosial omgang med folk ansikt til ansikt, så er det lettere å få utfordret meninger og verdier på nett, det er alltid noen våkne, og et vidt spekter av mennesker. Det er lettere å ta seg tid til å punktspesifikk bestemme hvem som skal få svare og hvordan man skal strukurére tanker og meninger. Ulempen igjen er naturligvis at det tar mye tid.

 

Men dette igjen har flere nyanser. Staten vil alltid fordre det barn og ungdom trenger for å stå i jobb fra 18-67 år. Hvis for mye skjermtid innebærer at de ikke lærer sosiale koder, holdninger, fysikk, motorikk og adferd, så vil de skape massive holdningskampanjer for å motvirke skjermtid.

 

Tatt i betraktning egen erfaring, mener jeg selv at det ikke er uten rot i realitet. For mye er ikke bra. Balance not only karate. Whole life have balance, everything get better ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...