Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Får ikke faktura - Komplett Bank sender purring. Lovstridig?


accer

Anbefalte innlegg

Komplett som selger datakomponenter og programvare er åpenbart kun gode på salg. Jeg får ikke oppretta efaktura eller faktura tilsendt lengre. Så det ut som.... 

Fant fakturaen i søppelposten selv om jeg har lagt komplett til som sikker avsender. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vært borti at det har manglet fakturaer selv, men fikk nye på mail når jeg spurte via chat. I verste fall så er det samme KID nr og minstebeløp da, slik at du kan betale litt slik at purringen ikke kommer.
Ringte å klagde på det her, å da klarte de jaggu meg å fjerne hele 15 år gamle ordrehistorikken min og..

Lenke til kommentar

Det var nyleg opplyst i ein epost frå Komplett Bank at faktura ikkje lenger følgjer med som vedlegg til epost, men at ein må logge inn på «mi side» for å finne faktura. Det kan sjå ut til at dei slit med å sende ut epost og no gjev opp. Å sende ut faktura per epost er det minste dei burde gjere, men eg tykkjer at dei òg bør tilby eFaktura til nettbank. Å krevje at ein skal logge inn på nettstaden deira for å betale verkar særs tungvint og det vil truleg føre til at fleire gløymer å betale rekninga.

Lenke til kommentar

Det var nyleg opplyst i ein epost frå Komplett Bank at faktura ikkje lenger følgjer med som vedlegg til epost, men at ein må logge inn på «mi side» for å finne faktura. Det kan sjå ut til at dei slit med å sende ut epost og no gjev opp. Å sende ut faktura per epost er det minste dei burde gjere, men eg tykkjer at dei òg bør tilby eFaktura til nettbank. Å krevje at ein skal logge inn på nettstaden deira for å betale verkar særs tungvint og det vil truleg føre til at fleire gløymer å betale rekninga.

Du får KID/Beløp/dato/kontonr i eposten. Hvis du vil gå gjennom kjøpshistorien så må du logge inn på nettsiden deres.

Lenke til kommentar

Du har visst rett i at dei opplyser beløp, KID-nummer og anna naudsynt informasjon for å betale. Der tok eg feil. Dei gjer det uansett vanskelegare å kontrollere at beløpet stemmer.

 

Det kan sjå ut til at denne praksisen er ulovleg. Dette seier finansavtalelova: https://lovdata.no/lov/1999-06-25-46/§48a

 

§ 48 a.Opplysningsplikt under kredittforholdet

(1) Ved avtale om kreditt i form av kassakreditt eller annen rammekreditt skal kredittgiveren med jevne mellomrom sende skriftlig kontoutskrift til kredittkunden som inneholder følgende opplysninger

a) perioden som kontoutskriften dekker

b) størrelsen på benyttet kreditt og datoene for bruk av kreditt

c) forrige kontoutskrifts saldo og dato

d) ny saldo

e) datoene for kredittkundens betalinger og størrelsen på disse

f) benyttet nominell rente

g) andre kredittkostnader som har påløpt

h) det minimumsbeløp som kredittkunden eventuelt er forpliktet til å betale

Dei er med andre ord pliktig å sende ved kontoutskrift òg, ikkje berre vise til nettstaden deira.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...