Gå til innhold

GTX2060 vs 2X7970


Complexity

Anbefalte innlegg

Heisann!

Til min store skuffelse så ser ikke Dirt Rally 2.0 ut til å fungere spesielt bra med mine to overclocka HD7970 kort, og med bare 1 GPU i sving er jo grafikken helt potet i 4K om jeg skal ha nok framerate.

 

Har planer om å bruke noen timer i dette spillet så undres på om ett GTX2060 til 3000kr (powerkampanje) er veien å gå?

 

Virker som det yter litt bedre enn mine 7970 i crossfire, men man slipper alt styret med crossfire som ikke funker.

 

Har alltid vært amd fanboy men er kanskje på tide å skifte beite. Hvordan klokker disse kortene?

 

2070 yter vel bedre men ser ikke helt at ytelsen tilsvarer 2000kr ekstra.. eller er det noe annet jeg burde vurdere?

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann!

Til min store skuffelse så ser ikke Dirt Rally 2.0 ut til å fungere spesielt bra med mine to overclocka HD7970 kort, og med bare 1 GPU i sving er jo grafikken helt potet i 4K om jeg skal ha nok framerate.

 

Har planer om å bruke noen timer i dette spillet så undres på om ett GTX2060 til 3000kr (powerkampanje) er veien å gå?

 

Virker som det yter litt bedre enn mine 7970 i crossfire, men man slipper alt styret med crossfire som ikke funker.

 

Har alltid vært amd fanboy men er kanskje på tide å skifte beite. Hvordan klokker disse kortene?

 

2070 yter vel bedre men ser ikke helt at ytelsen tilsvarer 2000kr ekstra.. eller er det noe annet jeg burde vurdere?

 

DR2.0 er en tittel som er veldig glad i AMD skjermkort grunnet at de benytter CMAA. Et RX590 som til 2890 hos Power da kommer på ~2300 Kr, vil faktisk nesten matche et RTX2060. Det er det eneste spillet hvor dette er tilfellet dog, i alt annet vil 2060 grisebanke RX590. Så det er ikke en anbefaling som sådan, kun dersom du bare skal spille DR2.0. RX590 kan du forøvrig handle til ~3000 Kr hos Proshop i stedet, og få med 3 spill på kjøpet, som egentlig gjør det til et vel så bra kjøp som 2890,- -20%... Vel, dersom man har interesse av spillene. Det er snakk om The Division 2, DMC5 og RE2. Så helt nye spill altså, der bare RE2 er lansert enda.

 

Ellers er Vega 64 oppe og snuser på GTX1080TI/RTX2080 ytelse i denne tittelen, men da er vi oppe i ~4200,-  etter Power/DnB rabatt. Det "optimale" hadde jo vært om Power hadde hatt et rimelig Vega 56, og vært med på spill bundle kampanjen...

 

Edit:

 

firefox_ASNO0rO6LO.png

Endret av Gabri3L
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for masse nyttig info :)

 

Må titte nøyere på forslagene dine.

 

Vega 64 virker å være knall på dirt rally, men yter generelt likt ett RTX 2060?

 

https://www.game-debate.com/gpu/index.php?gid=4051&gid2=3955&compare=geforce-gtx-2060-5gb-vs-radeon-rx-vega-64-air-8gb

 

 

Kan godt spytte inn 4000+ om det er verdt det.

Spiller ellers mye BeamNG drive som krever mye videominne, er derfor litt redd at 6GB kan bli litt lite på 2060.

 

Er faktisk en map jeg ikke får loadet på mitt nåverende setup pga for lite videominne, og med tanke på hvor spillet er på vei å utvikle seg tipper jeg nye baner vil kreve enda mer :p

 

 

Edit: GTX 2070 til 4500kr er kansje veien å gå for meg? Vil yte bra nok i Dirt Rally og har 8GB minne for andre spill.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Ja, RTX2070 kan være et greit alternativ. Skjønt, personlig mener jeg at RTX kortene er noe man handler dersom man vil ha RTX funksjonaliteten. Med unntak kanskje for RTX2060, som strengt tatt gir veldig lite mening selv for RTX bruk. Men som med USB-C 3.1 Gen 2/VR-Link porten, likevel er en grei oppgradering for folk med eldre systemer, som kunne tenke seg en super rask USB port, uten å måtte bruke/stjele PCIe baner fra skjermkortet.

 

RTX2070 er altså det dårligste av RTX kortene jeg synes man kan vurdere til RTX bruk. Men om prisen blir fin, og ytelsen i spillet du prioritere setter det i samme gruppe som AMD alternativene, så ser jeg ingen ulemper med det. RTX og USB/VR-Link blir jo bare bonuser da. :)

 

Edit: Jeg synes det er lurt å handle noe man forventer varere en stund. Men i kroner per fps, så finnes det jo gode alternativer på bruktmarkedet som kan være verdt å vurdere. RX570 med 8 GB har jeg sett for 750Kr!! Og 8GB RX580 for en tusenlapp. Spørsmålet er om disse gir nok ytelse til at det holder deg lenge nok til at du kan b li fornøyd? Du bør kunne få ~300Kr for 7970, så å legge ~500 - 700 Kr imellom for det som da blir nesten dobbelt av ytelsen du i har i dag, er jo ikke å kimse av. ;)

Endret av Gabri3L
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Tror det blir ett RTX 2070 da.

Er jeg heldig i lotteriet får jeg ett som clocker bra også. Ser man får ytelse nesten oppi 2080 om man får clocket nok. Og selv med maks clock bruker det mindre strøm en stock Vega 64 som nok er bra for soveromstemstempersturen og støynivået.

 

RTX har jeg knapt lest meg opp på, er noe med realistiske refleksjoner og slikt? Ikke spesielt viktig i bilspill men kanskje noe man får bruk for en vakker dag.

 

 

Sliter med artifacts og driverkræsj om jeg ikke varmer opp pc'en med en varmeovn før jeg slår den på, så tipper mine gode gamle kort uansett har gjort jobben sin.

 

Skal ta en titt på bruktmarkedet ja :)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Sliter med artifacts og driverkræsj om jeg ikke varmer opp pc'en med en varmeovn før jeg slår den på, så tipper mine gode gamle kort uansett har gjort jobben sin.

 

Skal ta en titt på bruktmarkedet ja :)

Vær obs på at dette kan være noe annet som eksempelvis strømforsyning eller hovedkort.

Så kan være du må feilsøke litt etter at du har fått på plass det nye skjermkortet.

Lenke til kommentar

Det er skjermkortet nesten garantert. Det ene er kraftig modifisert med en CPU vannkjøler skrudd i seg (nekta å clocke med lufkjølern siden transistorene lak for mye) og har siden da levt ett heftig liv med overclock. At jeg får artifacts og andre rariteter selv i bios tyder på at noe ikke er helt friskt med det. men en halvtime intill en varmeovn og alt er i orden så må være noe termisk som skaper dårlig kontakt.. Kort nummer to er helt stock og det kan nok sikkert plukkes ut å selges.

 

Strømforsyningen er god. Husker faktisk ikke merket men produsert av seasonic mener jeg. Den var dyr iallefall og har platinum energirating så selv med begge disse "300w" skjermkortene i sving er det sjelden den gidder å starte viften :p hovedkortet har sine andre problemer (må flashe bios to ganger i året grunnet dårlig bios chip, kjent feil på en del gigabyte kort) men så lenge man vet om det så er alt i orden.

 

 

Men takker for inspill :)

 

Er mektig imponert over hvor bra HD7970 har overlevd. Ble vel lansert i 2011? Og støtter DX12 og vulkan og dobbel gamlemor. Begynner å bli noen år siden jeg kjøpte 4K skjerm og gaming har fungert utmerket på spill med crossfire støtte. Men har inntrykk av at både crossfire og SLI er døende? Litt kjedelig det.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Da dukker vel 2070 opp om noen dager. Bestilte på torsdag men tar litt tid å få ting til nordnorge.

 

Begynte å rive det gamle nå i kveld og så at det ene kortet faktisk er ett R9 280X.

Det er jo en del nyere enn HD7970 selv om det egentlig er samme kortet.

 

Burde vel få noen hundrelapper for det.

 

P97hB1J.jpg

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...