Gå til innhold

64bits Distro


moesen

Anbefalte innlegg

Heisann

 

Hvis jeg skal handle ny pcu over jul må det nesten bli en Athlon 64bits cpu.Siden jeg tenkte og bruke pc'n til MYE spilling så tenkte jeg windows.

Men, windows har jo ikke støtte for 64bits cpu'er enda. Siden Linux er rettet mot server har sikkert noen distroer støtte for 64bits cpu'er. Men hvilket?

Og med winex, får jeg f.eks cs til å gå like glatt som i windows?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

huf; takk for linkene!

I linkene var det snakk om at Debian og LFS var liksom det "beste" for 64bits cpu'er. Jeg har prøvd Debian, det var kanskje litt for vanskelig for meg, å da tørr jeg ikke tenke på LFS engang :wow:

 

I believe the kernell 2.4.21 + supports 64Bit stuff.
Så da kan jeg ha hvilken som helst distro med f.eks 2.6 kjerne?
Lenke til kommentar

Gentoo har støtte for 64-bits CPU.

 

Det må sies at de fleste distroer har støtte for dette; for man kan "ta over kontrollen selv" og kompilere sin egen kjerne for den-og-den CPU'en der man spesifiserer hva man vil bruke.

 

I de fleste distroer (alle tror jeg?) kompilerer man kjernen fra source selv, i hvertfall under en oppgradering. Jeg har riktignok ikke vært borti så mange distroer, kun Debian og Gentoo.

 

Ta en titt her:

http://gcc.gnu.org/onlinedocs/gcc-3.3.2/gc...64-Options.html

 

Sånn som jeg har forstått det så er 64-bits CPU'er bakover-kompatible, slik at man kan kjøre 32-bits programvare på dem. Slik kan man "boostrappe" systemet med en 32-bits distro - for siden å oppgradere distroen eller programvaren til 64-bits. Dette gjelder kanskje mest Gentoo; der man kompilerer ting fra source, og dermed rekompilerer programvarepakkene etter man har spesifisert at man vil bruke "64-bits-CPU".

 

En annen ting; er det noe lurt å kjøpe seg 64-bits CPU for en "hjemme-PC"? Jeg tror ikke det har noe for seg. I hvertfall kanskje ikke foreløpig?

Lenke til kommentar
I de fleste distroer (alle tror jeg?) kompilerer man kjernen fra source selv, i hvertfall under en oppgradering. Jeg har riktignok ikke vært borti så mange distroer, kun Debian og Gentoo.

Det er nok helle omvendt. I de fleste distroer kompilerer man _ikke_ kjernen. Skjer ikke automatisk i debian heller.

 

:xmas:

Lenke til kommentar
I de fleste distroer (alle tror jeg?) kompilerer man kjernen fra source selv, i hvertfall under en oppgradering. Jeg har riktignok ikke vært borti så mange distroer, kun Debian og Gentoo.

Det er nok helle omvendt. I de fleste distroer kompilerer man _ikke_ kjernen. Skjer ikke automatisk i debian heller.

 

:xmas:

 

Oki, av nysjerrighet .. - Hva gjør man i så fall når man må ha drivere (moduler eller kompilert inn i kjernen) til maskinvare? Dette er jo ofte (altid?) aktuellt under en installasjon/oppgradering.

 

Laster man kanskje dette ned i form av pakker - i form av moduler, eller?

 

..er visst lenge siden sist jeg var borti Debian, eller andre distroer for den saks skyld..

Lenke til kommentar
Oki, av nysjerrighet .. - Hva gjør man i så fall når man må ha drivere (moduler eller kompilert inn i kjernen) til maskinvare? Dette er jo ofte aktuellt under en installasjon/oppgradering.

 

Laster man kanskje dette ned i form av pakker - i form av moduler, eller?

Ferdigkompilerte kjerner som følger med distroer er somoftest kompilert opp med en mest mulig "altomfattende" konfigurasjon. "Alt" av moduler er vel somoftest kompilert opp og mye er også kompilert inn i kjernen. Min egenkompilerte kjerne på denne maskinen er ~1.2Mb + ~2.2Mb moduler mens en typisk standard RH kjerne sikkert er 5-6Mb + 20-25Mb moduler.

 

2.2 kjernen fra debian stable (som vel ikke støtter all verdens dilldall ut-av-boksen) er f.eks. ~1Mb med ~14Mb moduler.

 

:xmas:

Endret av kattemat
Lenke til kommentar
Ferdigkompilerte kjerner som følger med distroer er somoftest kompilert opp med en mest mulig "altomfattende" konfigurasjon. "Alt" av moduler er vel somoftest kompilert opp og mye er også kompilert inn i kjernen. Min egenkompilerte kjerne på denne maskinen er ~1.2Mb + ~2.2Mb moduler mens en typisk standard RH kjerne sikkert er 5-6Mb + 20-25Mb moduler.

Godt forsøk :) Den standard Fedora-kjernen her er 1.2MB (så du bommet med 4-5MB), mens resten er i moduler (29MB). Det fine med moduler er jo at de ikke bloater kjernen, man laster bare akkurat dem man trenger. Ingenting galt med det.

Lenke til kommentar
Er ikke FreeBSD vanskelig og sette opp? Har ikke akkurat drevet med Linux lenge, så jeg er ikke godt kjent med Linux(noe som de fleste kanskje vet...)

 

angående cs i winex glem det :no: 1.5 funker vel i wine, mens steam/1.6 er bare for windows foreløpig...
Det var bare ett eksempel, spiller ikke 1.6 heller (kun 1.5). Kan ta ett annet eksempel da; hva med Half-Life 2 eller Max Payne 2. Går det like glatt i Linux/freebsd som i windows?

 

"sse: This is the default choice for x86-64 compiler. " Og sse er en compiler for Linux eller? Skjønte ikke helt det der :blush: Forige gang jeg prøvde meg på Gentoo ble det ikke helt bra når jeg skulle sette opp Grub. Endte oppp med at det kom opp mange tusen tall og/eller bokstaver.

 

SUSE 9.0 i alle fall. Vet ikke hvordan det er med nedlasting av AMD64-versjonen though.
Da går jeg heller for SUSE 9.0 hvis det har støtte for, "64-ting".

 

Vil bare spille spill, surfe på nettet og bruke Fluxbox, fordi den er nice :cool: Kan jo bruke KDE eller GNOME da men de er ikke like kule. (Synes jeg)

Lenke til kommentar

For å gjøre det hele enkelt, tenk på 386 vs 286. En 386 cpu er 16/32bit kompitabel (som forøvrig alle x86 cpuer er), slik at den både kan kjøre 32-bit linux eller 16-bit DOS. Mens en 286 kan kun kjøre 16-bit kode (dvs. DOS).

 

Man kan trekke akkurat den samme analogien til athlon vs athlon-64. Athlon-64 kan både kjøre 64-bits linux og 32-bits linux (eller 16-bits DOS for den saks skyld). På samme måte som dagens x86 cpuer kan kjøre Windows 98 i 32-bit og samtidig kjøre et DOS-program i 16-bit kan altså athlon-64 kjøre 64-bit linux kjerne og samtidig kjøre 32-bit kompilerte programmer.

 

Så her er det bare tut og kjør! Men såklart vil man ha en distro som allerede er kompilert for athlon-64, ellers kan man like gjerne bruke en vanlig 32-bit athlon cpu.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...