Gå til innhold

Brukere raser mot Sony: Hevder støydempingen ble rasert etter oppdatering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

>WH-1000XM3 har fått unisont god kritikk

 

>Sist klagde brukere over at hodetelefonene nærmest levde sitt eget liv i minusgrader

 

 

Ikke første gangen antatt bedre er dårligere, jeg foretrekker de superaurale MDR-XB400 over MDR-XB800, men det kan hende det var fordi de er vanskeligere å drive.

 

Sony-flaggskipet er MDR-Z1R.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har testet litt frem og tilbake mellom Bose QC35 (rev.1, altså uten dedikert knapp for Google Assistant) og Sony WH-1000XM3 i det siste og må helt ærlig innrømme at jeg vel sjeldent har opplevd et noe mer oppskrytt produkt enn det Sony WH-1000XM3 virker å være.

 

Dette høres kanskje langt mer negativt ut enn hva jeg faktisk mener. Det er ikke sånn at Sony WH-1000XM3 på noen måter er dårlig, det står vel egentlig ikke tilbake for Bose QC35 på noen særlige områder. Problemet mitt er heller det at såpass mange fremstiller Sony WH-1000XM3 som langt mer enn hva det faktisk er.

 

Både Bose QC35 og Sony WH-1000XM3 er markedsledende når det kommer til aktiv støykansellering. De har begge også overraskende god lydkvalitet sett opp imot hvor effektiv ANC de begge har. De er begge veldig komfortable å ha på hodet, også over lenger perioder. Begge to har temmelig håpløse og nokså ubrukelige mikrofoner med mindre du sitter i et rom helt uten bakgrunnsstøy.

 

Som med det meste annet så ofrer du lydkvalitet for å få god ANC, det finnes trådløse hodetelefoner med bedre lydkvalitet men de har tilgjengelig ingen, eller langt dårligere ANC.

 

 

Så har i utgangspunktet ikke så mye negativt å si om verken Bose QC35 eller Sony WH-1000XM3, de som vurderer disse hodetelefonene gjør det nok først og fremst fordi de ønsker å ha god ANC også kommer dette med nokså god lydkvalitet som en kjærkommen bonus.

 

Problemet mitt er all den kunstige hypen som virker å være bak Sony WH-1000XM3. Har vært igjennom temmelig mange hodetelefoner de siste årene og har etterhvert blitt temmelig kresen. Jeg har nok et forkjærlighet for en noe annen lydprofil og lydsignatur enn hva som er normalen i disse dager. Jeg foretrekker stortsett et lydbildet som går bredere og høyere med større fokus på vokaler, kontra et lydbildet som blir trangere og dypere som virker å være det folk flest heller mot anno 2019.

 

Det jeg stusser veldig på er hvordan så mange ser ut til å mene at Sony WH-1000XM3 skal være så mye bedre enn Bose QC35. For meg så er forskjellene temmelig minimale. På støykansellering så føler jeg det blir snakk om flisespikkeri, det er såpass gode og like at det skal godt gjøres å skille de fra hverandre i en blindtest. Hvor Sony WH-1000XM3 kanskje er hakket bedre på litt mer høyfrekvente lyder, så er Bose QC35 kanskje ørlite bedre på dypere lyder. Men igjen, forskjellen er helt minimal.

 

På lydkvalitet så syntes jeg de begge også er på mer eller mindre samme nivå. Forskjellen ligger i et Bose QC35 klarer å produsere et bredere lydbildet men går ikke så fryktelig dypt så bassresponsen og følelsen er noe fraværende så noen vil vel oppleve de som litt flate. Sony har et trangere og mer V-formet lydbildet, ting oppleves som om de mer i fokus men det blir trangere og de har mer fremtonet bass og er på kanten til å litt "muddy" som man så fint kaller det. Hvor bassen rett og slett blir en smule dårlig balansert så det blir for fremtonende så det overgår andre deler av lydbildet.

 

Relativt god lydkvalitet på begge to, men nokså forskjellige lydprofil og lydbildet.

 

 

Men hvordan folk klarer å si at Sony WH-1000XM3 skal være langt bedre enn Bose QC35 forstår jeg virkelig ikke. Det er også endel andre elementer hvor Sony WH-1000XM3 rett og slett stiller svakere. De er tyngre og klemmer hardere så de er ikke like komfortable, selv om begge må beskrives som temmelig komfortable.

 

Også har vi disse tingene som at Sony WH-1000XM3 går helt berserk når de benyttes ute i kald vind og når gradestokken nærmer seg 0 grader. Et temmelig gigantisk minus og ankerpunkt med et produkt som selges og brukes i Norge. Ettersom Bose QC35 klarer å fungere helt fint selv i -15 grader så må jo det nesten trekkes frem selv om det kanskje ikke påvirker alle.

 

Bose QC35 har også fordelen av at du kan ha aktiv tilkobling med to enheter samtidig hvor den dynamisk endrer avspilling avhengig av hvilken enhet som spiller av lyd. Sony WH-1000XM3 har ikke noe tilsvarende i det hele tatt. Du har også fordelen av at du kan koble 2x Bose QC35 sammen så du kan dele lydavspilling fra en enhet med to hodetelefoner. Kan være nokså praktisk i flere anledninger.

 

De eneste ekstra fordelene jeg opplever med Sony WH-1000XM3 er USB-C for ladning, raskere ladning og noe bedre batterilevetid. Du har også denne "cover-earpiece" for å slippe igjennom stemmer men lyden er såpass skjærende og laber når du benytter denne funksjonen at jeg bare tar av meg hodetelefonene i stortsett alle tilfeller.

 

 

 

Vi har jo nokså solide og dyptgående anmeldelser og sammenligner fra blant annet Rtings.com som sier;

 

 

The Bose QuietComfort 35 II have similar performance to the Sony WH-1000XM3. The Bose are a bit more comfortable than the Sonys. They also have a slightly better default sound that does not have as much high bass as the WH-1000XM3, which makes them sound a tad bit more balanced overall. They also have an easier to use control scheme and can pair with multiple devices at once, which makes them a bit easier to use with your PC and your phone. On the other hand, the Sony are a lot more customizable than the Bose. They come with an excellent app that gives you access to a good EQ, noise canceling options and optimization, an in-app player, room effects, and codec options. The Sony also have a longer battery life with a better quick charge feature. Get the Bose if comfort is most important and you typically use headphone companion apps. However, if you like to tweak your audio and want more features, the Sony are the better option.

https://www.rtings.com/headphones/reviews/sony/wh-1000xm3

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Jeg gikk blindt å kjøpte XM3 etter hallelujastemningen som fulgte alle testene. Makan til skuffelse i forhold til pris!

 

I et stille rom hørtes ANC ut som du satt med øret i et skjell, konstant susing. Trodde jeg hadde øresus, men heldigvis hørte kidsa det også.

Elendig mic for telefonsamtaler, du hører folk kjempebra, men mikrofonene sliter med egen stemme, selv i stille miljø. Kun 1 BT enhet om gangen er svakt i 2019...

 

På den andre siden var stillheten på fly og flyplass supert, men stemmer syntes jeg var alt for dominerende. Touchpad ble jeg aldri comfy med, men i minusgrader på vei inn i flyet hikka den med å plutselig trigge Google Assistant. Opplevde det bare 1 gang.

 

Heldigvis har Elkjøp super 50 dagers prøvhjemme og til en pris av 3690,- så var det bare å få pengene tilbake. Skal prøve QC35 II nå, har 30-40 reisedøgn i året, men ingenting slår øreproppene enda ?

  • Liker 3
Lenke til kommentar

 

Bose QC35 har også fordelen av at du kan ha aktiv tilkobling med to enheter samtidig hvor den dynamisk endrer avspilling avhengig av hvilken enhet som spiller av lyd. Sony WH-1000XM3 har ikke noe tilsvarende i det hele tatt. Du har også fordelen av at du kan koble 2x Bose QC35 sammen så du kan dele lydavspilling fra en enhet med to hodetelefoner. Kan være nokså praktisk i flere anledninger.

 

 

 

Det var rart at den ikke har dette. Jeg kan fint bruke mine hodetelefoner (Sony MDR-1000X) med 2 enheter samtidig (har testet mellom en android-telefon og en Windows 10 PC), der mobilen er tilkoblet med ringelyd og PCen med medielyd.

 

Er dette en funksjon som har blitt fjernet på WH-1000XM3 eller er det noe annet vi snakker om her?

Lenke til kommentar

 

 

 

Bose QC35 har også fordelen av at du kan ha aktiv tilkobling med to enheter samtidig hvor den dynamisk endrer avspilling avhengig av hvilken enhet som spiller av lyd. Sony WH-1000XM3 har ikke noe tilsvarende i det hele tatt. Du har også fordelen av at du kan koble 2x Bose QC35 sammen så du kan dele lydavspilling fra en enhet med to hodetelefoner. Kan være nokså praktisk i flere anledninger.

 

 

 

Det var rart at den ikke har dette. Jeg kan fint bruke mine hodetelefoner (Sony MDR-1000X) med 2 enheter samtidig (har testet mellom en android-telefon og en Windows 10 PC), der mobilen er tilkoblet med ringelyd og PCen med medielyd.

 

Er dette en funksjon som har blitt fjernet på WH-1000XM3 eller er det noe annet vi snakker om her?

Denne funksjonen har også XM3. Problemet er at du ikke kan være koblet til flere enheter med medielyd samtidig, noe flere andre bluetooth-headset kan. Altså kan man høre litt på podcast med mobilen, før man trykker play på pcen og lyden derfra tar over

  • Liker 1
Lenke til kommentar

At det ikke er flere som kan koble seg samtidig til samme enhet for f.eks å se film sammen, virker jo helt fjernt. Det burde gått an med alle fabrikat som støttet samme blåtann versjon. Her burde jo blåtann folka skjerpe seg kraftig.

Jeg reiser litt, men kjøpte wh ch 700n, rett og slett fordi jeg ikke syns forskjellen til disse to var verdt 200 %, og lyden var ikke noe wow. Men det blir kanskje ikke wow under 5000 lengre

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Etter jeg oppdaterte Sony WH-1000XM3 firmware til 4.1.1 har Google Assistent blitt mer ubrukelig.

 

Problem 1:

 

Google Assistent stemme er veldig rar. Google Assistent snakker mer som robot stemme.

 

Problem 2:

 

Google Assistent bytter språk mellom Engelsk og Norsk automatisk.

 

Hvis en av dere ønsker test lyd, kan jeg sende.

 

Ja, har kontakt Sony Support. Tilbakemelding jeg har fått fra Sony Support.

 

Det er lite Sony Support kan gjøre og Sony Teknisk Supoort har zero clue. Det eneste valget jeg har å sende inn WH-1000XM3 til Serviceavdeling.

 

Eller, jeg kan håpe på problemet blir løst via neste firmware.

 

Jeg har ikke denne problemet på forrige firmware versjonen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...