Gå til innhold

Livsvitenskapsbygget blir noe av det mest avanserte som er bygget på norsk jord [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er egentlig ikke lov å være negativ til denne type gigantprosjekt, men er dette beste måten å drive "Innovasjon og verdiskapning på", som presentasjonen sier.

Det er eksportnæringene som er motoren i velferdsstaten, men hvor mange eksportbedrifter kan vi forvente springer ut av et "Livsvitenskapssenter".

Ser for meg en stor arbeidsplass for professorer og akademikere, av den typen som reiser på konferanser rundt omkring i verden på statens bekostning, under paraplyen "Faglig påfyll".

Fikk dette miljøet litt i halsen da jeg ble pensjonist i 2010, og hadde tid til å finne ut om bølgekraftverket jeg hadde patentert var noe å bruke mer tid på.

Reiste derfor til Madeira på en bølgekraftkonferanse i EU regi, som var en fin tur, men opplegget var beregnet på professorer med en generell vinkling til fornybar energi og bølgeenergi spesielt.

Mine tegninger av et konkret anlegg var uten interesse, og jeg fant ikke en person som var interessert. Leverte tegningene til han som ledet konferansen før jeg reiste hjem.

Prøvde en gang til året etter og reiste på EU sine maritime dager i Gøteborg, men med samme resultat.

Har i ettertid oppdaget at det er konferanser om fornybar energi hver måned ett eller annet sted i verden, så med tilgang til staten sine penger kunne det blitt mange fine turer.

Har en følelse av at vi bruker oljepengene vår til å lage et kostbart samfunn å drifte, når disse store inntektene en gang er borte.

Jeg hører til de som mener vi burde slutte med leting etter mer olje og gass, og heller bruke de 25 mrd./år vi bruker til dette for å utvikle "Havrommet".

Det er innovasjon og verdiskapning i praksis, men da må pengene brukes til faktisk å teste denne type anlegg i sjøen.

Vi har teknologien, vi har pengene og trenger alternative arbeidsplasser til en fremtid uten inntektene fra oljeindustrien(kanskje etter 2050).

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...