Jump to content
Sign in to follow this  
leafmaybe

Velge mellom 3 Klipsch gulvstående høyttalere til musikk/film

Recommended Posts

Jeg kan skaffe meg enten RF-15 eller RF-35 modellene, som er noe gamle modeller -- fra 2004, eller gå for RF-62 II modellen som er fra 2010.

De er gulvstående alle sammen, og ligner veldig på hverandre på papir, bortsatt fra at basselementene er på 5,25" på RF-15 (smaleste modellen), 8" på RF-35 (tyngste og bredeste), og 6,5" på RF-62 II (midt imellom).

Spiller ikke mye rock på høyt volum akkurat, er ute etter nøyaktighet, hører mye på elektronisk musikk og mye annet og, bare lite rock (selv om det forekommer). Høyttalerne skal stå i et rom på ca 22kvm, koblet til SONY STR DN 1080 surround receiver, etterhvert med et center høyttaler tenker jeg, men stereo for nå.

Noen som har erfaring med disse modellene, som kan anbefale den ene framfor de andre? Jeg kan skaffe meg RF-15 for halvparten av prisen til de andre, RF-62 II og RF-35 vil nok koste meg likt, 3-5000 per par. Kjøper bruktvare.

Specs:

http://images.klipsch.com/RF15_635042119143000000.pdf

http://images.klipsch.com/RF62IIcutsheet_635042119199010000.pdf

http://images.klipsch.com/RF35_635042119157900000.pdf

Edited by Amn

Er litt usikker, men er det bare disse som er aktuelle? Hvis ikke, er RF63 regnet som en av de beste i RF serien og bør være med hvis mulig. Finnes utall av tester og omtaler av denne på nettet.

Ville antakelig spurt om det samme som over, er det kun disse som er aktuelle...

Eldre Klipsch i den rimelige klassen har lenge vært god på dynamikk og trommehinnetøyer, men uten smilet når trommehinnen endelig ryker. Ganske skarp og hard i klangen, mye tyngde i diskantområdet og ikke akkurat silkemyk mellomtone.

Godt mulig du blir fornøyd men jeg ville hatt et forbehold om å kunne få høre hos deg selv og returnere om det låter øgle.

Ikke automatisk skyld på høyttalerne om lyden ikke er helt god, det kan like gjerne være forsterkeren eller enda tidligere i avspillingskjeden at ulyden oppstår. At høyttalerne avslører slike ting er ikke høyttalernes skyld.

Det er helt riktig at det ikke bør være noen automatikk i å skylde på høyttalerne for skarp og hard klang, men eldre og rimelige Klipsch hadde definitivt akkurat det.

Uansett, av de nevnte modellene ville jeg utvilsomt valgt RF62 II.

Her ville jeg ha bitt meg fast i "etterhvert med et center høyttaler" og sett på finn hva det er lettest å finne matchende center til. Om du kjøper de eldste variantene kan det kanskje bli vanskelig.