Gå til innhold

Deltid med fastlønn - betaling for ekstra dager?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går nå inn i et vikariat på 40% med fastlønn. Jobben er i finans med tariffavtale. 

Det vil være muligheter for å ta ekstra vakter (jobbe ekstra dager) og jeg lurer på hvordan det er vanlig å kompensere dette ettersom jeg ikke har timelønn?

 

Det vanligste er vell å bare kompenseres med timene. Tipper du får en "linje" på lønnsslipp som heter fastlønn. Så blir neste "merarbeid" eller noe slikt med timer x timelønn. 

Lenke til kommentar

Dei fleste som har "fastlønn" har ikkje ekte fastlønn, det dei har er ofte ei årslønn med utgangspunkt i at ein får betalt for 1950 timar i året.

Basert på dette så er det enkelt å rekne ut timeslønna som ein då bruker som tillegg/fråtrekk ved meirarbeid eller skulk i løpet av året.

 

 

Ekte fastlønn er stort sett forbeholdt leiarar og tilsette i særleg uavhengig stilling som får ei bestemt betaling for å oppfylle ein funksjon, uavhengig av kor mykje arbeid som må leggast ned.

 

 

Når du har ei 40% stilling med "fastlønn" så er den vannligvis berekna utifrå 780 arbeidstimar.

Så dersom du har avtale om at du får 200 000 kr i året som "fastlønn" for ei 40% stilling, så har du i realiteten 200 000 kr / 780 timar = 256 kr timen.

Så jobber du ein ekstra arbeidsdag så blir du vanligvis kompansert 256 kr x 7,5 timar = 1920 kr for ein ekstra dag.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dei fleste som har "fastlønn" har ikkje ekte fastlønn, det dei har er ofte ei årslønn med utgangspunkt i at ein får betalt for 1950 timar i året.

Basert på dette så er det enkelt å rekne ut timeslønna som ein då bruker som tillegg/fråtrekk ved meirarbeid eller skulk i løpet av året.

 

 

Ekte fastlønn er stort sett forbeholdt leiarar og tilsette i særleg uavhengig stilling som får ei bestemt betaling for å oppfylle ein funksjon, uavhengig av kor mykje arbeid som må leggast ned.

 

 

Når du har ei 40% stilling med "fastlønn" så er den vannligvis berekna utifrå 780 arbeidstimar.

Så dersom du har avtale om at du får 200 000 kr i året som "fastlønn" for ei 40% stilling, så har du i realiteten 200 000 kr / 780 timar = 256 kr timen.

Så jobber du ein ekstra arbeidsdag så blir du vanligvis kompansert 256 kr x 7,5 timar = 1920 kr for ein ekstra dag.

 

Det er tydeligvis ikke slik det fungerer der jeg jobber. Jeg har 40% stilling med fastlønn, men jobber jeg en ekstra lørdag får jeg kun betalt tillegget for den lørdaget, altså 60%. Jeg har timelønn på 191 kr etter lønnstabellen, altså får jeg betalt kr 115 for å ta en ekstra lørdagsvakt. Veldig teit system for min del

Lenke til kommentar

Dersom det er slik det fungerer så ser eg eigentleg ikkje poenget med å jobbe ekstra.

115 kr pr time får du vell nesten i ein kvar anna deltidsjobb?

 

 

Etter tariffavtalen for butikktilsette så skal du som 18 åring utan erfaring eller vidaregåande opplæring ha minst 145 kr timen.

Jobber du på ein laurdag så skal du ha 42 kr timen ekstra for timane etter kl 13, og 84 kr pr time for timane etter kl 16.

(Forutsetter at du jobbar minst 12 timar per veke over ei fire vekers periode.)

Sidan du berre jobbar 2 dagar i veka fast (40% stilling) så burde det være overkommelig å få seg ein butikkjobb med tariffavtaleder du jobbar ein laurdag og ein kvardag i veka, og på den måten får mykje meir betalt.

 

Og dette er garantilønna som du skal ha dersom du jobbar i butikk som følger tariffavtale, i enkelte butikkar kan du få meir betalt.

 

 

Her ville eg tatt kontakt med fagforeininga for å sjekke opp. Eg kan ikkje forstå anna enn at du har rett til å få etterbetalt 76 kr per time du har jobba, pluss eventuelt laurdagstillegg.

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis ikke slik det fungerer der jeg jobber. Jeg har 40% stilling med fastlønn, men jobber jeg en ekstra lørdag får jeg kun betalt tillegget for den lørdaget, altså 60%. Jeg har timelønn på 191 kr etter lønnstabellen, altså får jeg betalt kr 115 for å ta en ekstra lørdagsvakt. Veldig teit system for min del

Dette må være feil. Med mindre noe annet er særskilt avtalt, så følger også arbeidsavtaler ytelse mot ytelse-prinsippet: Hvis det er angitt en viss arbeidsmengde, og en viss lønn, men du jobber mer enn avtalt, så skal du ha mer betalt. Hvis arbeidsgiver protesterer får du si at du tar deg fri de neste månedene, men antar du får samme lønn siden denne tydeligvis er uavhengig av hvor mye du jobber.
Lenke til kommentar

Dette må være feil. Med mindre noe annet er særskilt avtalt, så følger også arbeidsavtaler ytelse mot ytelse-prinsippet: Hvis det er angitt en viss arbeidsmengde, og en viss lønn, men du jobber mer enn avtalt, så skal du ha mer betalt. Hvis arbeidsgiver protesterer får du si at du tar deg fri de neste månedene, men antar du får samme lønn siden denne tydeligvis er uavhengig av hvor mye du jobber.

Jeg har snakket med både leder og HR (jeg jobber i et stort internasjonalt selskap) og de sier det er slik det fungerer i finans. Man har fastlønn, og jobber man utover stillingsprosent får man betalt mertid. I følge dem betaler selskapet 60% for lørdagsvakten, og jeg kan ikke velge bort vakten ettersom kontrakten min sier det vil være ekstravakter

Lenke til kommentar

Jeg har snakket med både leder og HR (jeg jobber i et stort internasjonalt selskap) og de sier det er slik det fungerer i finans. Man har fastlønn, og jobber man utover stillingsprosent får man betalt mertid. I følge dem betaler selskapet 60% for lørdagsvakten, og jeg kan ikke velge bort vakten ettersom kontrakten min sier det vil være ekstravakter

Bytt jobb, de har tydeligvis problemer med de enkleste ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har snakket med både leder og HR (jeg jobber i et stort internasjonalt selskap) og de sier det er slik det fungerer i finans. Man har fastlønn, og jobber man utover stillingsprosent får man betalt mertid. I følge dem betaler selskapet 60% for lørdagsvakten, og jeg kan ikke velge bort vakten ettersom kontrakten min sier det vil være ekstravakter

Dette er det dummeste jeg har hørt. Som sagt: Spør hva som skjer hvis du jobber for lite.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...