Gå til innhold

Hva bør jeg fornye, eller bør jeg like så godt spare til ny maskin?


Anbefalte innlegg

Jeg driver primært med;

Tung bildebehandling (store filer, layers etc)

(Capture1,Lightroom og Photoshop)

 

Det er for ofte i det siste at maskinen henger når jeg eksporterer bilder, minne er på 84% brukt m.m.

 

Derfor lurer jeg på om det holder med oppgradering av maskinen, eller jeg bør spare til ny maskin?

 

 

Varenr: 835483 / Prodnr: USBTABLEFAN

       

Varenr: 839876 / Prodnr: 3935

       

Varenr: 824761 / Prodnr: CA-S340W-B1

       

Varenr: 887163 / Prodnr: FD-PSU-IN3B-750W-EU

       

Varenr: 891155 / Prodnr: BX80671I76800K

       

Varenr: 822622 / Prodnr: BXTS13A

       

Varenr: 890988 / Prodnr: X99A RAIDER

       

Varenr: 822980 / Prodnr: CT4K8G4DFD8213

       

Varenr: 893166 / Prodnr: GEFORCE GTX 1070 AERO 8G OC

       

Varenr: 887871 / Prodnr: MZVLV512HCJH-00000

       

Varenr: 850639 / Prodnr: KK3-00009

       

Varenr: 200502 / Prodnr: KOMPLETT SENDE INN NO

       

Varenr: 200505 / Prodnr: KOMPLETT PC BOX LARGE

       

Varenr: 798586 / Prodnr: 63075

 

 

Dette er hva jeg har, maskinen ble kjøpt i midten av 2016. Jeg vurderer 16GB ekstra ram + 960 GB MP510 m.2 ssd.

Evn 10gbit ethernet kort (har switch med 10gbit) men 2gbs mot nas.

 

Jeg antar at MP510'en kan settes inn i en senere maskin uansett. Hvis jeg gjør denne oppgraderingen hvor mye "forlenger" jeg maskinen i levetid?

 

Alternativet er å kjøpe ryzen/treadripper maskin, men jeg holdes tilbake av tanken på at hvis jeg venter 2-3 år til, sparer penger osv så kan jeg heller få mer for pengene da siden det er ram og ssd som er primærproblem nå. (antar jeg)

 

 

Tanker? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det virkelig så vesentlig med veldig kjapp RAM til bildebehandling? Og hvorfor ikke en skikkelig TLC/MLC SSD fremfor Intel 660p som er QLC?

Kjapp RAM har en del å si, men mye å si dersom han skal oppgradere til ryzen eller threadripper senere.

 

Antar han skal beholde PM951 som OS disk, QLC funker mer enn fint til scratch/media

Lenke til kommentar

Kjapp RAM har en del å si, men mye å si dersom han skal oppgradere til ryzen eller threadripper senere.

 

Antar han skal beholde PM951 som OS disk, QLC funker mer enn fint til scratch/media

 

Egentlig var planen å droppe PM951, dvs resette windows -> ta backup -> sette inn ny -> klone inn på MP510 ettersom jeg mistenker PM951 for ikke være altfor rask i virkeligheten.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

Egentlig var planen å droppe PM951, dvs resette windows -> ta backup -> sette inn ny -> klone inn på MP510 ettersom jeg mistenker PM951 for ikke være altfor rask i virkeligheten.

Har tenkt litt feil, tenkte på SM951/961, de er faktisk ganske raske, men her blir jo MP510 en oppdatering, ja.

 

Ville eventuelt vurdert denne (https://www.dustinhome.no/product/5011118327/970-evo-plus), personlig har jeg veldig god erfaring med Samsung og deres software, og ikke spesielt god erfaring med Corsair, men det er veldig godt mulig at de har blitt mye bedre på den fronten.

Lenke til kommentar

Har tenkt litt feil, tenkte på SM951/961, de er faktisk ganske raske, men her blir jo MP510 en oppdatering, ja.

 

Ville eventuelt vurdert denne (https://www.dustinhome.no/product/5011118327/970-evo-plus), personlig har jeg veldig god erfaring med Samsung og deres software, og ikke spesielt god erfaring med Corsair, men det er veldig godt mulig at de har blitt mye bedre på den fronten.

 

Men vil disk vs ram være beste prio? Og så er spørsmålet -> gitt at jeg oppgraderer ram og disk, eller en av dem, hvor mye forlenger jeg maskinen sin levetid?

 

Det er godt mulig at AMD ryker senere ned i løpet, så for meg er vel ssd beste løsning da jeg uansett vil gå for et hovedkort med flere m2 plasser, og jeg kan bare beholde den gamle. RAM er vel kanskje ikke så rask utvikling på, men på en annen side om maskinen nå kan vare 3 år lenger så er ram priser noe som kan endre seg drastisk`? (kost/nytte)

Lenke til kommentar

Men vil disk vs ram være beste prio? Og så er spørsmålet -> gitt at jeg oppgraderer ram og disk, eller en av dem, hvor mye forlenger jeg maskinen sin levetid?

 

Det er godt mulig at AMD ryker senere ned i løpet, så for meg er vel ssd beste løsning da jeg uansett vil gå for et hovedkort med flere m2 plasser, og jeg kan bare beholde den gamle. RAM er vel kanskje ikke så rask utvikling på, men på en annen side om maskinen nå kan vare 3 år lenger så er ram priser noe som kan endre seg drastisk`? (kost/nytte)

Slik jeg tolker det så er jo RAM flaskehalsen du har i dag, så da ville jeg prioritert å løse den flaskehalsen, kjøper du det kittet jeg linker kan du vurdere å oppgradere til ryzen eller threadripper senere uten å ha noen problemer.

 

Disken er nok ingen voldsom flaskehals på noen måte i systemet du har nå.

 

Maskinen kan nok fint vare i 3 år til, men så er spørsmålet om hvor lenge du venter hver render og hva du syntes den tiden er verdt osv... :)

Lenke til kommentar

Slik jeg tolker det så er jo RAM flaskehalsen du har i dag, så da ville jeg prioritert å løse den flaskehalsen, kjøper du det kittet jeg linker kan du vurdere å oppgradere til ryzen eller threadripper senere uten å ha noen problemer.

 

Disken er nok ingen voldsom flaskehals på noen måte i systemet du har nå.

 

Maskinen kan nok fint vare i 3 år til, men så er spørsmålet om hvor lenge du venter hver render og hva du syntes den tiden er verdt osv... :)

 

Er vel mer laggingen osv, men jeg tenker;

 

Kit'en din

+ disk kanskje

+ definitivt reformattere maskinen

 

kanskje er en start for meg. Gitt at jeg gjør det så sparer jeg jo en del tusen, og kan senere bruke rammen på maskinen jeg kjøper og da spare kanskje 4000 kr? Men X99 kortet mitt sier 3000 er maks, vil ikke 3200 bli mye eller klokker den seg riktig uansett? (Dette er et område jeg kan lite om)

 

 

OG - er det mulig å mikse settet du viste med hva jeg har? Jeg tenker +32GB ekstra er lettere på lommeboken, enn det 64 er. Og gitt at hovedkortet takler 128GB så vil + 32GB gi 64 GB ram.

Endret av Christian86
Lenke til kommentar

I fare for å gjenta meg selv. Du bør overklokke CPU. Du får den lett til 4,4 - 4,5 Ghz på alle kjernene med en god kjøler. Stock er 3,4 Ghz, pluss turbo på to av kjernene på 3,8 Ghz. Hvis du skal utnytte raskere minne, så er det noe du må gjøre.

 

Muligens, men jeg er ikke kyndig på overklokking, og vil ikke ta den sjansen.

Lenke til kommentar

Er vel mer laggingen osv, men jeg tenker;

 

Kit'en din

+ disk kanskje

+ definitivt reformattere maskinen

 

kanskje er en start for meg. Gitt at jeg gjør det så sparer jeg jo en del tusen, og kan senere bruke rammen på maskinen jeg kjøper og da spare kanskje 4000 kr? Men X99 kortet mitt sier 3000 er maks, vil ikke 3200 bli mye eller klokker den seg riktig uansett? (Dette er et område jeg kan lite om)

 

 

OG - er det mulig å mikse settet du viste med hva jeg har? Jeg tenker +32GB ekstra er lettere på lommeboken, enn det 64 er. Og gitt at hovedkortet takler 128GB så vil + 32GB gi 64 GB ram.

RAMen klokker seg til stor grad selv, eventuelt kan du sette en XMP profil. Jeg ville ikke blandet to kits, da hadde jeg heller kjøpt 64GB med ny RAM og solgt den gamle.
Lenke til kommentar

RAMen klokker seg til stor grad selv, eventuelt kan du sette en XMP profil. Jeg ville ikke blandet to kits, da hadde jeg heller kjøpt 64GB med ny RAM og solgt den gamle.

 

Vel, det er ikke et option å svi av 6500 kr på ram nå og prøve å selge det gamle. Er det noe grunn du ikke ville blandet kits? Så vidt jeg finner på nettet skal det så lenge det er 2 og 2 i par gå fint.

Lenke til kommentar

Hei Christian86. Jeg jobber selv med CAD og prosessering av bilder med en pc spec rimelig lik din. Jeg har dog et P5000 quadro kort, vet ikke om det har stort å si. Men hadde en stund lignende problem med treig software ved import/export, swithcing mellom layers osv. Kjøpte meg ny cpu kjøler, klokket cpu litt, men det som hjalp mest var fresh install av windows og all software.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...