Gå til innhold

fordeling av boliglån


mrSnorkel

Anbefalte innlegg

Jeg og min samboer kjøpte bolig sammen for noen år siden. Hun hadde 200 000 i egenkapital, men vi står 50-50 som eiere. Klassisk felle det der. Men jeg vil finne ut av hvordan vi kan gjøre ting riktig. Vi har hele tiden hatt "felles økonomi" -eller i alle fall tilnærmet. Nå vil vi står mer hver for oss.

 

Kjøpesummen var 850 000 og restlån nå er 540 000  Hvordan setter vi opp dette som 2 enkeltstående lån, hvor hun beholder sin egenkapital? Nå er det ikke helt reelt at det er snakk om 200 000, men kanskje nermere 130 000. Da jeg har betalt et par større regninger alene ifbm oppussing.

Endret av mrSnorkel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det enkleste er vel om dere bare kjører en liten intern nedbetalingsplan dere imellom.

Hvis du betaler henne 130.000 kr (eller det som faktisk er reell differanse per i dag) så er dere i utgangspunktet likt stilt.

 

Alternativet kan være en avtale der hun ved et eventuelt salg først får tilbake sine 200.000 + markedsjustering (prisopp-/nedgang), før resterende deles 50/50.

Endret av NoTrace
Lenke til kommentar

Det enkleste her er at dere ber banken om å dele opp lånet i to, hvor dere begge er ansvarlige. Så sørger den ene for å betjene det ene lånet og den andre det andre. Alternativt kan dere ha ett felles og ett særlån for den som har mer lån.

 

I ditt tilfelle: Kjøpesum 850 000, egenkapital 200 000 kun stilt av henne, så du har et lån på 425 000 og hun har et lån på 225 000 (samlet 650 000, som er totallånet). Dere kan enten dele dette i ett lån på 450 000 som dere betjener sammen og ett på 200 000 som du betjener alene, eller du kan ha et lån alene på 425 000 og hun et på 225 000. Det økonomiske resultatet er det samme.

 

De 110 000 som allerede er betalt inn trekkes fra enten halvt om halvt (hvis dere har hvert deres lån) eller fullt ut fra felleslånet.

 

Det vil påløpe 50 kroner ekstra i gebyr på denne måneden, men etter min mening er det verdt det (vi har en tilsvarende løsning). Jeg er ikke enig i at det "bare er trøbbel" å bringe inn banken i dette for slike summer, da det er mye mer jobb å rydde opp i dette om man trår feil ved utarbeidelsen av privat lånedokumentasjon, eller i forbindelse med salg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...