Gå til innhold

Forbrukerteknologiens viktigste analytiker ser i krystallkula


Odd R. Valmot

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nettskyene (datahallene) vokser og vokser etterhvert som datamengden vokser.

Og energiforbruket øker noe enormt.

Disse datahallene er den nye kraftkrevende industrien i Norge.

-Og hva er det dem egentlig produserer?

Det regnes med at om utviklingen fortsetter som nå vil internettet i 2040 bruke like mye strøm som vi mennesker i dag produserer.

https://politiken.dk/viden/Viden/art6875392/Hvis-Netflix-var-et-k%C3%B8leskab-skulle-det-have-energim%C3%A6rke-D

 

Om alle datahallene som i dag ønskes bygget i Norge blir oppført, vil de legge beslag på halvparten av Norges strømforbruk.

https://www.abcnyheter.no/penger/naeringsliv/2018/11/26/195477212/mer-data-og-mer-krypto-kan-lofte-stromprisen

 

Ikke rart at utenlandske selskaper ønsker å teppelegge fjelltoppene vår med vindmøller.

Dem ser fremtiden, og at det blir penger å tjene på de økte strømprisene dem vet kommer.

 

Av disse grunner greier jeg ikke helt å applaudere dette voksende internettet.

Vi mennesker må kanskje spørre oss selv om vi bør sette noen grenser snart.

Iallefall må vi være litt obs på dette...

Lenke til kommentar

– Dette handler om bekvemmelighet. Ingen av oss får mer tid og muligheten til å forenkle og personifisere tjenester er noe vi vil ha. De fleste er klar over at dette er et bytteforhold hvor vi aksepterer å gi fra oss data i bytte mot fordelene vi får.

Nei, dette handler over hodet ikke om bekvemmelighet. De store aktørene leverer digital heroin og spekulerer bevisst i at folk ikke leser eller forstår de svært lite bekvemmelige avtalene. Dette handler om manglende reguleringer av hva disse selskapene har lov til å gjøre.

 

Selv om mange ser ikke forskjell på FullHD og 4K tror Steve Koenig at folk hodeløst vil gå etter det største tallet (8K). Høyere bilderate enn steingamle 24 fps er mye viktigere for opplevelsen. Jeg spår flopp!

 

"den nye dataalderen" er også en balanse mellom nytte og trussel. Da tenker jeg ikke bare personverntrussel, men også trussel mot spionasje og demokratiske prosesser. Dette har fåregått tilnærmet uregulert så lenge at jeg tror vi allerede har passert det punktet der truslene overgår nytteverdien. Hans beskrivelse av "den nye dataalderen" tror jeg er fullstendig feil. Jeg tror det vil handle mer om å få balanse i dette.

 

Det virker mer som Steve Koenig er en nyttig idiot som er ansatt for å hype opp ting.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...