Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samboerkontrakt


SS-

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg og fruen har kjøpt oss hus, og ønsker da å skrive samboerkontrakt for å sikre oss våre verdier ved evnt brudd.

 

Jeg gikk inn med 360k i egenkapital på lånet, hun gikk inn med 100k. Den er grei.

 

Men jeg kjøpte også alle møblene osv til det nye huset, brukte da ca 110k. Hvordan skal disse skrives/fordeles iht kontrakten? Skrives det inn som egenkapital, slik at ved evnt salg så skal jeg ha igjen denne summen? Eller blir det bare slik at jeg eier alle møblene, og sitter på verditapet selv?

Har ikke tenkt på dette før nå, er det noen norm på hvordan dette pleier å utføres?

 

 

Takker for alle svar.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I sambuarkontrakten me brukte er det eit felt for gjenstandar som ein eig aleine. Der førte me opp det som var dyrt nok til å vere verd å nemne, som møblar og den slags. Møblar og gjenstandar ein tar med seg ved flytting har ikkje noko med verdien eller eigarforholdet i bustaden å gjere.

Lenke til kommentar

Eierforholdet i bolig skal gjenspeiles ved et eventuelt fremtidig salg, slik at salgssummen fordeles etter avtalt brøk.

Møbler følger normalt ikke boligen ved salg, og har ingenting å gjøre under punktet eiendom i en slik kontrakt.

Men som nevnt over er det vanlig å ha et eget punkt med eiendeler. Her kan du føre opp møblene som dine personlige eiendeler.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...