Gå til innhold

[Løst] Hva skjer med vannet mitt? (fra kranen i leiligheten)


Anbefalte innlegg

Heisann alle. 

 

Jeg lurte på en ting etter jeg la merke til noe rart i dag, da jeg skulle bytte til nytt dusjhode.

Da jeg fjernet dusjhodet og lot vannet renne på kaldt, så var vannet gjennomsiktig og så "rent" ut.

Men da jeg skiftet til mellom varmt/ eller helt over til varmt, så var ikke vannet lenger gjennomsiktig. Det var ingen farger på vannet, ikke noe grønt eller brunt. Det så bare litt mer skittent ut pga det ikke lenger var gjennomsiktig. Noen ganger ble det litt gjennomsiktig igjen, men ellers virket det varme vannet mer skittent. Dette kunne kun merkes på lavere styrke, altså hvis jeg økte styrken på kranen slik som man ofte gjør når man dusjer eller skal ha masse varmt vann raskt, så la jeg ikke lenger merke til at vannet virket mer "skittent".

 

Jeg snakket med en rørlegger, han var rett og slett usikker. Jeg sjekket varmtvannstank, den var tett og fin. Temperaturen på vannet stod på litt over 70C, men jeg økte den til ca 80C. Berederen er av typen OSO hurtigbereder på 120 liter, den er ca 17 år gammel. Men den skal holde minst 25 år ca, sier OSO.

 

Kan dette være et naturfenomen? At vannet på en måte "skumrer" når det når en viss temperatur? Slik at det ser "skittent" ut. Eneste jeg merket var at det ikke lenger var gjennomsiktelig. Jeg håper jo at det ikke er berederen, slik at jeg slipper å skifte den ut, hehe. Men jeg føler for å finne ut av dette, slik at jeg ikke dusjer med noe skittent vann eller noe.

 

Jeg målte også temperatur etter tapp i kran i en kaffe kopp, der fikk jeg rett over 65C på vannet før jeg økte temperaturen på bereder.

 

Legger ved en Youtube video som viser dette:

Håper noen har svar.

 

https://youtu.be/92BETq9C7ZU

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Varmtvann er i utgangspunktet ikke "rent" vann, derfor er det ikke gjennomsiktig. Fungerer fint til å dusje med, men man skal ikke bruke varmtvann til matlaging.

 

Jeg vet ikke hvorfor det er forskjellig, siden det er fra samme kilde utover å komme fra en intern varmtvannstank, men jeg har prøvd å drikke nedkjølt varmtvann, og det smakte ikke godt i det hele tatt.

Endret av PaladinNO
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tipper det er flere små luftbobler i det varme vannet; det vil gjøre det ugjennomsiktig uten å gi noen farge. Jeg har ingen umiddelbar forklaring på hvorfor det skulle komme mer flere luftbobler i varmtvannet.

 

Forsøk gjerne å samle opp kaldt og varmt vann i hvert sitt glass. Det kan både hjelpe deg til å vurdere om luftboblehypotesen ser ut til å stemme, og å se om det er noe urenheter i varmtvannet.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Varmtvann er i utgangspunktet ikke "rent" vann, derfor er det ikke gjennomsiktig. Fungerer fint til å dusje med, men man skal ikke bruke varmtvann til matlaging.

 

Jeg vet ikke hvorfor det er forskjellig, siden det er fra samme kilde utover å komme fra en intern varmtvannstank, men jeg har prøvd å drikke nedkjølt varmtvann, og det smakte ikke godt i det hele tatt.

Gammel sak men vil bare avklare hvorfor man ikke skal bruke varmt vann til matlaging/drikking:

https://www.nrk.no/livsstil/ikke-drikk-varmt-vann-fra-springen-1.13699631

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...