Gå til innhold

Betaling av lån med eierbrøk


Lomeus

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg og min samboer kjøpte leilighet for en kort tid siden. Vi ble enige om at jeg skulle gå inn med mer egenkapital en henne, men at vi skulle ha 50/50 hos kartverket. Nå prøver vi å finne ut hvor mye hver av oss skal betale per mnd for at det skal bli rettferdig. Den EK'en jeg spytta inn over henne skal hun betale inn fortløpende ettersom hun får spart opp penger. Da går vi inn i samboerkontrakten og endrer eierbrøken deretter.

 

Totalt kjøpspris: 3 076 500 kr

Lån: 2 541 500 kr

EK: 535 000 kr. 335 000 fra meg og 200 000 kr fra henne.

 

Eierbrøken blir vell da 52.2% for meg og 47.8% for henne.

 

Hvordan er det mest rettferdig å dele betalingene. Hun har jo da 1 338 250 kr i lån og jeg har 1 203 250 kr.

 

Tenkte å bare ta betalingene og regne ut disse med eierbrøken, men dette blir vell skeivt?

Eksempel: Regning på 10 000 kr - 5280 kr for henne og 4780 kr på meg?

 

Vi (letter sagt meg) sitter her å klør oss i hode for hvordan vi skal gjøre det mest mulig rettferdig, håper det er noen her ute som kan hjelpe oss i riktig retning :)

 

På forhånd tusen takk!

Mvh: B og M. 

 

EDIT: Ser nå at jeg burde lagt denne under privatøkonomi. Om en mod kan flytte, så hadde det vært topp.

Endret av Lomeus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hvordan du kan mene at dere har ulik eierbrøk. Dersom offentlige dokumenter sier 50/50, så er eierbrøken 50/50. Det betyr at alle kostnader vedrørende boligen, f.eks. vedlikehold og fellesomkostninger, skal deles likt.

 

Derimot har du gått inn med mer egenkapital, hvilket gjør at en større andel av lånet hviler på hennes skuldre. Første spørsmål er om dere har som mål at også lånet skal bli like stort for dere begge snarest mulig, eller har dere tenkt å leve med 52/48 i hele lånets løpetid?

 

 

PS: Faste omkostninger på lånet synes jeg det blir mest rettferdig at dere deler likt, selv om det betyr at du får noe høyere effektiv rente. Argumentet for dette er at termingebyr, tinglysning, pantedokument og andre tilsvarende gebyrer ville ha tilkommet uansett beløp og fordeling mellom dere.

Lenke til kommentar

Skjønner ikke helt hvordan du kan mene at dere har ulik eierbrøk. Dersom offentlige dokumenter sier 50/50, så er eierbrøken 50/50. Det betyr at alle kostnader vedrørende boligen, f.eks. vedlikehold og fellesomkostninger, skal deles likt.

 

Derimot har du gått inn med mer egenkapital, hvilket gjør at en større andel av lånet hviler på hennes skuldre. Første spørsmål er om dere har som mål at også lånet skal bli like stort for dere begge snarest mulig, eller har dere tenkt å leve med 52/48 i hele lånets løpetid?

 

 

PS: Faste omkostninger på lånet synes jeg det blir mest rettferdig at dere deler likt, selv om det betyr at du får noe høyere effektiv rente. Argumentet for dette er at termingebyr, tinglysning, pantedokument og andre tilsvarende gebyrer ville ha tilkommet uansett beløp og fordeling mellom dere.

 

Takk for svar Horge. Tanken er at lånet skal utlignes ila de neste 5 årene, men at vi skal finne en rettferdig løsning mtp betaling av lånet frem til den tid (det vil bli betalt inn uregelmessig). 

Så kanskje trekke de faste omkostningene ut av regnestykke, og bare regne med salgsbeløp da?

Lenke til kommentar

Tanken er at lånet skal utlignes ila de neste 5 årene

Er nok mange veier til mål, og det handler vel mest om at dere finner en løsning som passer for dere, og ikke minst som er realistisk rent økonomisk.

 

En tanke er at dere i det "interne regnskapet" deler lånet i tre, hvor dere først har hvert deres store kakestykke pålydende kr 1.203.250, og i tillegg har din bedre halvdel en ekstra bit på kr 135.000. Fordel alle renter og avdrag etter denne prosentnøkkelen, hvor du naturligvis kun betaler for din éne del, mens din samboer betaler for sine to deler.

 

For at lånet skal utlignes, må naturligvis din samboer også betale ekstra avdrag på hennes del 2 av lånet. Dersom det skal ta fem år å komme ajour, så må hun totalt betale 2250,- i avdrag på det lille kakestykket hver måned [135000/(5*12)=2250].

 

En slik tredeling er matematisk ikke noe bedre enn å bare operere med den reelle prosentfordelingen (52/48), og hvor hun betaler ekstra avdrag hver måned; men ved å stille det opp som en tredeling så blir hennes ekstra bit veldig synlig og håndfast, og man kan enkelt visualisere hvordan det lille kakestykket blir mindre og mindre for hver måned hun nedbetaler ekstra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er nok mange veier til mål, og det handler vel mest om at dere finner en løsning som passer for dere, og ikke minst som er realistisk rent økonomisk.

 

En tanke er at dere i det "interne regnskapet" deler lånet i tre, hvor dere først har hvert deres store kakestykke pålydende kr 1.203.250, og i tillegg har din bedre halvdel en ekstra bit på kr 135.000. Fordel alle renter og avdrag etter denne prosentnøkkelen, hvor du naturligvis kun betaler for din éne del, mens din samboer betaler for sine to deler.

 

For at lånet skal utlignes, må naturligvis din samboer også betale ekstra avdrag på hennes del 2 av lånet. Dersom det skal ta fem år å komme ajour, så må hun totalt betale 2250,- i avdrag på det lille kakestykket hver måned [135000/(5*12)=2250].

 

En slik tredeling er matematisk ikke noe bedre enn å bare operere med den reelle prosentfordelingen (52/48), og hvor hun betaler ekstra avdrag hver måned; men ved å stille det opp som en tredeling så blir hennes ekstra bit veldig synlig og håndfast, og man kan enkelt visualisere hvordan det lille kakestykket blir mindre og mindre for hver måned hun nedbetaler ekstra.

 

Delte opp lånet på hver av oss, og regna utifra det. Satt opp en tabell for hver, hvor det står tydelig hvor mye vi skal betale i renter/fradrag per mnd osv. 

 

Tror vi gjør det på denne måten, om hun har dårlig økonomi pga noen nye sko så gjør ikke det noe for det vil betales ned automatisk til slutt uansett. Ønsker hun derimot å betale inn 50k av lånet hennes, så minsker også dette hennes månedlige avdrag.

 

Takk for hjelpen Horge. 

Lenke til kommentar

Forskjellen mellom din innskutte egenkapital og hennes er 135'000. Det vil si at hun skylder deg 67'500kr. Er det ikke enklest å anse det som et privat lån som hun betaler ned fortløpende? Splitter man opp i 24 avdrag blir det ca. 2800kr/mnd. Da har hun totalt betalt 267'500kr i EK til boligen, og du har betalt 267'500 (335'000-67'500). 

Holder man renter utenfor blir det et ganske enkelt regneark som er lett å forholde seg til

Lenke til kommentar

Kommer litt an på størrelsen på skjevfordelingen i det regnestykket.. Hvis det er snakk om 1,5mill i egenkapital hvor den ene parten har 1,2mill og den andre 300k blir det en ganske stor økonomisk fordel for den med minst penger... Bare tapte renteinntekter beløper seg til over 10'000 pr år. 

Men hvis man liker en person og velger å flytte sammen er vel egentlig småpenger i fellesøkonomien litt mindre prioritert. Har samme løsning selv i mitt liv. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...