Gå til innhold

PC-salget faller for syvende året på rad – og kineserne er nå størst på markedet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

PC-produsenter lider vel litt av det samme som mobilprodusenter, utviklingen har i stor grad stoppet opp på et nivå kundene er fornøyd med, slik at folk flest ikke ser behovet for å oppgradere til ny teknologi titt og ofte. Etter inntoget av SSD spesielt oppleves selv billigmaskiner som raske i daglig bruk. Hvorfor skal man kjøpe nytt når det man allerede har er bra nok?

 

Det er vel på tide produsentene blir enige om levetid slik at folk får et påskudd til å kjøpe nytt  :nei:

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132

Er det ikke hovedsakelig en positiv ting at salg av mobiltelefoner og laptoper går nedover? Det tyder på lengre levetid og muligens mer gjenbruk som er bra for miljøet. Kunne digi.no kommet med et anslag på hvor stor forskjell det gjør på miljøet å kjøpe laptop hvert andre år versus hvert sjette år (for å ta noen tall ut av lufta)? Det samme med mobiltelefon, men da kanskje med si hvert år versus hvert tredje år.

 

Det er vel ikke så mye som tyder på at andelen PC-brukere går ned? Bare at de PCene man kjøper nå varer lenger.

Lenke til kommentar

Etter inntoget av SSD spesielt oppleves selv billigmaskiner som raske i daglig bruk. Hvorfor skal man kjøpe nytt når det man allerede har er bra nok?

SSD har vært en gavepakke til oss som tyner ut levetia i det lengste for PCer. Tok nettopp ut av drift noen bærbare levert for 13 år siden med AMDs første x64 cpu. Disse hadde IDE disker så nå var lidelsene til brukerne over. Generasjonen etter hadde SATA og de blei oppgradert med SSD for en del år siden og noen er enda i drift.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

SSD har vært en gavepakke til oss som tyner ut levetia i det lengste for PCer. Tok nettopp ut av drift noen bærbare levert for 13 år siden med AMDs første x64 cpu. Disse hadde IDE disker så nå var lidelsene til brukerne over. Generasjonen etter hadde SATA og de blei oppgradert med SSD for en del år siden og noen er enda i drift.

 

Snakker du om ansatte som har hatt samme laptop i 13 år eller hva er dette egentlig?

Lenke til kommentar

• Kanskje jeg ikke vil har UEFI (men EFI går)
• Kanskje jeg ikke vil ha Secure Boot

• Kanskje jeg ikke vil ha GPT tabeller låst til FAT12/16/32 på bootpartisjon

( …eller patentbeskyttet og lisensbelagt exFAT filsystem på minnekort til kamera )

• Kanskje jeg ikke vil ha Intel Management Engine
• Kanskje jeg ikke vil ha AMD & ARM TrustZone
• Kanskje jeg ikke vil ha Apple T2
• Kanskje jeg ikke vil ha HDCP
• Kanskje jeg ikke vil ha all verdens DRM
• Kanskje jeg ikke vil ha binary blobs only

• Kanskje jeg ikke vil være begrenset til en Appstore for programvare

• Kanskje jeg ikke vil ha SAAS

• Kanskje jeg ikke vil ha et operativsystem som spionerer på meg

• Kanskje jeg ikke vil ha et operativsystem som påtvinger oppdateringer
• Eller kanskje jeg bare ikke vil betale monopolskatten

Osv.

…og kanskje jeg heller ikke vil ha noen flyvende bil som kjører seg selv.

Teknologioptimismen er forlengst borte. Erstattet med en klar oppfatning av å bli tatt bak av en samlet bransje. Der produktet du kjøper ikke lenger er i ens eget eie, men snarere leaset og låst ned. Takk for meg – pengene beholder jeg.

Endret av 1P4XZQB7
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Snakker du om ansatte som har hatt samme laptop i 13 år eller hva er dette egentlig?

 

Ja noen brukere tviholder på sine pcer og vil ikke bytte og så lenge de virker har vi latt det være. Før eller seinere så oppdager dem at verden har gått videre og at det er på tide å oppgradere. Skal sies at disse laptopene stort sett fungerer som stasjonære og blir sjelden flytta fra arbeidspulten.
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Min PC er nå 8 år og kjører alle programmer jeg bruker helt uten problemer.

Det er ingen grunn for meg å kjøpe noe nytt med det første.

Selvfølgelig går PC'salget ned når PC'er ikke utdateres hvert år som før i tiden.

Dette sa jeg for mange år siden kom til å skje.

Folk har de siste årene vært opptatt av å eie den mest påkostede mobilen, men snart vil det også ta slutt, og de store leverandørene vil miste makt. Ja, vi ser det skjer allerede nå.

Spørsmålet er hva den neste penisforlengeren vil bli.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...