Gå til innhold

Investere i bolig?


Anbefalte innlegg

Hei! Eier per dags 1 leilighet som jeg leier ut. Samboer min og meg vurderer nå kjøpe en leilighet til sammen, for å leie den ut.

 

Per dags dato bor vi i leilighet gjennom jobben veldig billig derfor er det gunstig å kjøpe for å leie ut.

 

 

Om regnskapet mitt er riktig kan vi klare å få rundt 3 500 000 kr i lån om vi går sammen (Jeg har allerede lån på den første leiligheten). Spesielt nå som BSU kan brukes som EK uten at du mister retten til å spare i BSU.

 

 

Mitt spørsmål er om det lønner seg å kjøpe en leilighet/hus med mulighet for 3 soverom for å leie ut 3x hybler til studenter. 

 

Eller kjøpe en vanlig ordinær 3 roms leilighet og leie ut?

 

Noen som har noen erfaringer med tanke på + og - med disse valgene? Evt som har tidligere erfaring med det å leie ut hybler til studenter?

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan som regel ta mer for tre hybler, men studenter er mer ustabile betalere og flytter oftere. Hvor du sitter igjen med mest sett opp mot arbeide er ikke helt åpenbart for meg.

 

Edit: Jeg har leid ut til både studenter og ikke-studenter. Må si at studenter er slitsommere å forholde seg til. Kan ha noe med at studenter er ca 20, mens de andre jeg har leid ut til var nærmere 30.

Endret av nirolo
Lenke til kommentar

Studenter har normalt sett noe høyere støynivå enn litt mer etablerte personer. 

Husk 5x årsinntekt som øvre grense for boliglån. Og 40% egenkapital dersom det gjelder Oslo. 

Ellers vil du være ganske eksponert for bevegelser i boligprisene med å legge alle sparepengene i samme kurv. 

 

Den grensen jeg satte på rundt 3.5m er med 5x årsinntekt tatt i betrakning.

 

Jeg vet det er høyt støynivå, jeg kjøper bolig i hjem fylke og ikke der jeg selv bor, da jeg jobber langt unna mitt hjemmefylke. Dog kan dette være risikofylt i ett boligkompleks hvor man kan få klager.

 

Jeg tror at ved god seleksjon av leietagere vil man unngå mye av problemene, men så klart. man kan gå på smeller. Jeg er ute etter økonomisk vekst, derfor jeg tror at jeg kan få noe mer utbytte på pengene mine ved å leie ut hybler til studenter/andre, kontra en vanlig leilighet.

 

Jeg har også investeringer i Aksjemarkedet samt andre steder, derfor jeg vurderer en bolig til.

 

 

Vent til dere ikke trenger å ta opp lån. Da er det mer risikofritt.

 

 

Per dags dato er det svært gunstig å ta opp lån, selv om renten vil stige så ser jeg på det som svært gunstig og ha gjeld mtp dagens regelverk. Dette er også en risiko jeg er villig til å ta.

Endret av Neiteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...