Gå til innhold

statisk/elektrisk forstyrrelse i alle lyd utganger på stasjonær PC.


Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ar et problem med lyden på PCen min. det er en statisk/elektrisk forstyrrelse i lyden. uansett om jeg bruker høyttalere/headset gjennom 3,5mm minijack, eller USB headset kommer denne lyden igjennom lydenhetene. jeg har prøvd å deaktivere alt av lydkort, slått av all lyd og deaktivert alle lydenhetene som er plugget gjennom USB og 3,5mm minijack, men lyden kommer fortsatt igjennom.

 

det er  ingenting feil med lydenhetene mine, eller selve "utgangene". 

det er akkurat samme forstyrrelse gjennom alle lydenhetene og lydutgangene.

 

hvis noen har tips på hvordan dette kan fikses så er jeg åpen for forslag!

 

takk på forhånd! :-)

Endret av Elias Tuven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er et ganske vanlig problem. Dessverre ikke enkelt å gjøre noe med, annet enn å bruke et eksternt lydkort (DAC).

Det underliggende problemet er at analoge kretser på lydkortet blr forstyrret av de digitale kretsene. Så interiøret i en PC er et svært dårlig sted å plassere analoge lydkort.

Ofte kan man høre at forstyrrelsene har sammenheng med aktivitet på PC, som f,eks å scrolle bildet på skjermen. Mengden av forstyrrelser er avhengig av mange faktorer, så det er forskjell fra PC til PC. 

USB headset er eksterne lydkort. Men hvis det får strøm via USB så kan det også få med seg forstyrrelsene. Jeg bruker ekstern DAC tilkoblet med USB,  med egen strømforsyning.

Lenke til kommentar

Det er et ganske vanlig problem. Dessverre ikke enkelt å gjøre noe med, annet enn å bruke et eksternt lydkort (DAC).

Det underliggende problemet er at analoge kretser på lydkortet blr forstyrret av de digitale kretsene. Så interiøret i en PC er et svært dårlig sted å plassere analoge lydkort.

Ofte kan man høre at forstyrrelsene har sammenheng med aktivitet på PC, som f,eks å scrolle bildet på skjermen. Mengden av forstyrrelser er avhengig av mange faktorer, så det er forskjell fra PC til PC.

USB headset er eksterne lydkort. Men hvis det får strøm via USB så kan det også få med seg forstyrrelsene. Jeg bruker ekstern DAC tilkoblet med USB, med egen strømforsyning.

Tusen takk for hjelpen! Har vurdert å prøve med nytt lydkort. Tror du et lydkort med Pcie kontakt fungerer?

Endret av Elias Tuven
Lenke til kommentar

Moderne PCIe lydkort er en god del bedre enn gamle i forhold til støy, spesielt de som er skjermet og av ekstra god kvalitet som f.eks Xonar-kortene.

 

Ellers støtter jeg å flytte ut lyden til en ekstern DAC/Amp som det tryggeste alternativet.

I verste fall kan man faktisk klippe jord og +5v i USB kabelen om en får interferens derfra, Selvfølgelig gitt at DAC har egen strømforsyning.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...