Gå til innhold

På tide med en ny build


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg søker ekspertisen til dere titt og ofte, spesielt når det kommer til valg av komponenter.

Så da prøver jeg igjen. Skal bygge en ny PC ila januar når jeg overtar ny leilighet. Har en del ting jeg skal bruke fra min nåværende pc, men trenger virkelig ny CPU, HK og RAM.

 

I tillegg til komponenter så tenker jeg at mitt nye kontor fortjener 2 nye monitorer også, som jeg skal bruke som sideskjermer sammen med Predator - XB271HUA. Burde jeg prøve å ha samme oppløsning og oppdateringsfrekvens (Hz) på sideskjermene som senter skjermen, dvs 1440p og 144 Hz? Forslag til skjermer? Og greier mitt 1080 kort å drive disse 3 skjermene uten noen problemer? :confused:

 

PC'en brukes hovedsakelig til gaming, men også noe streaming, redigering og annet kontor arbeid. Har lest og tittet en del rundt og har satt sammen en liste med komponenter jeg mener burde holde seg bra i en del år fremover. Budsjett rundt 20k (med 2x skjermer) 15k bare for komponenter.

 

Komponenter jeg skal ta med meg fra min nåværende build:

  • Fractal Design R6
  • 2x Samsung Evo SSD'er
  • NZXT Kraken x62
  • MSI GTX 1080

Mitt forslag til komponenter: https://www.komplett.no/wishlist/shared/001eaf1a-ef22-49b2-a6b8-4098d152dad8

 

Veldig usikker på 9700k vs 9900k? PSU valgte jeg bare fordi den har fått god omtale, finnes det gode PSU'er som er rimeligere? Tenker å bruke ML140 til AIO radiatoren og plassere denne i fronten (etter tips fra forumet her), trenger jeg mer en 1 vifte bak? Må jeg kanskje ha eksos på toppen også?

 

På forhånd takk, og god jul :)

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

EVGA SuperNOVA 850 G3 er vel den psuen du bør gå for.

Mye vifter og ekstra skutrekker utstyr man nødvendigvis ikke trenger å betale så mye for.

Normalsett om vinteren bør du klare fint med noctua nd 14 kjøler. Selv om du overklokker noe.

Men sommeren kanskje du bør klokke ned eller skaffe vifter hvis tempraturen er over 30 grader i rommet.

Lenke til kommentar

@LMH1: Takk for forslag, skal lese litt på G3 :)

@Newman: Hehe, det verktøysettet var en julegave, så det har jeg allerede kjøpt ^^

@Sveibuen: Jeg har allerede CPU kjøler, kabinett, GPU og harddisker. Tenker derfor jeg går for en ny build med disse komponentene, litt av sjarmen mtp at man gjør det så sjeldent (hvert femte år ca) er jo å bygge den selv. 

 

Ingen tanker om komponentene jeg har lagt til, eller svar på en av de x-antall andre spørsmålene  :fun: ?

Lenke til kommentar

Ang rammen, når du har så mye penger tilrådighet. Så se om du finner noe med CL14. Til høyre Hz og strammere timing, til bedre er det :)

Feks disse:;
https://www.prisjakt.no/product.php?p=4236779

 

 

Ang PSU, like greit å gå for G3 :)



SSD: du vil vel egentlig ikke merke hastigheten sånt sett, så kanskje spare noen kr for denne:
https://www.komplett.no/product/1095350/datautstyr/lagring/harddiskerssd/ssd-m2/intel-660p-512gb-m2-ssd#

 

 

 

Å en siste ting, bruk prisjakt for å finne rette prisene. Komplett.no er overpriset!

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Den maskinen som er på. Tilbud fra komplett er ganske ga ske sykt priset med tanke på hva du får med.. Regner du med å betale 15000 i utstyr så er det en No brainer å gå for den..

 

Du kan da selge utstyr du har fra før så "tjener" du noe på det også

Det er denne det er snakk om:

 

https://www.komplett.no/product/11486/pc-nettbrett/komplett-pc/komplett-gamer-premium/komplett-gamer-premium-a175#

 

Utvilsomt mest for pengene til 15k.

 

Vil man ha mere fps i spill generelt, så er det 9700k man bør gå for, sammen med 4000mhz minne. Det koster mere, men man får mere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...