Gå til innhold

NCC legger ned bygg-avdeling på grunn av mangel på oppdrag


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mangel på oppdrag betyr ikke at det er lite byggeaktivitet, det betyr bare at NCC ikke har klart å få jobbene. Noen ganger kan det bety at de har priset seg konsekvent for høyt, noe som kan skyldes ledere med for store ambisjoner til økonomiske resultat (høye priser) eller at de estimerer for mange timer. Om det skyldes arbeiderne eller feilkalkulasjon kan man jo spørre seg om. Det er uansett trist for de involverte, spesielt å måtte bekymre seg over en usikker framtid nå i juletider.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mangel på oppdrag betyr ikke at det er lite byggeaktivitet, det betyr bare at NCC ikke har klart å få jobbene. Noen ganger kan det bety at de har priset seg konsekvent for høyt, noe som kan skyldes ledere med for store ambisjoner til økonomiske resultat (høye priser) eller at de estimerer for mange timer. Om det skyldes arbeiderne eller feilkalkulasjon kan man jo spørre seg om. Det er uansett trist for de involverte, spesielt å måtte bekymre seg over en usikker framtid nå i juletider.

Har du noe erfaring fra byggebransjen?

De store seriøse som Veidekke, Skanska, NCC, AFG osv blir underbydd av entreprenører som tar totalentreprise og deretter bestiller et hundretalls polakker fra Adecco osv til å gjøre alt arbeidet. Firmaet som "tar" jobben sin eneste jobb blir dermed å holde styr på disse løsarbeiderne fra øst-europa. Jo mer erfaring man får fra byggebransjen jo mer gjennområttent skjønner man at det er. På enkelte plasser vil jeg nok glatt tro at andelen østeuropeere er oppe i 80-90 %

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Joda, jeg har erfaring fra byggebransjen, men NCC og de andre "store seriøse" benytter også østeuropeere i høy grad. Uten østeuropeere blir man for dyr og får ikke anbudene. Innleide østeuropeere er også en glimrende måte å ta ned risikoen for kostbar nedbemanning. Det koster gjerne litt mer per aktiv arbeidstime men man kan til gjengjeld "si opp" de innleide på kort varsel og uten kostnader. Samme med ansettelser. På kort varsel kan man ha det antall man trenger, uten kostbare ansettelseprosesser. Trenger man plutselig 100 bygningsarbeidere i Berlevåg så får man det på en ukes varsel. Det er komplett umulig med normale faste arbeidsplasser med norske arbeidstakere.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men du ser hva dette gjør på lengre sikt?

Hvem vil gidde å jobbe i en sånn bransje etterhvert, der alt er midlertidig og minner mest om slummen?

Vi gjør oss dermed totalt avhengig av fremmedarbeidere for å sette opp bygninger og slikt.

Man kan jo begynne å undre, hvordan klarte man dette før i tiden. Utrolig at bygninger kom opp i det hele tatt nesten.

Dette minner veldig mye om det som skjer i Dubai og flere andre steder, fullt av løsarbeidere fra fattige land rundt om som utnyttes for noen få personer sin vinning.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Har du noe erfaring fra byggebransjen?

De store seriøse som Veidekke, Skanska, NCC, AFG osv blir underbydd av entreprenører som tar totalentreprise og deretter bestiller et hundretalls polakker fra Adecco osv til å gjøre alt arbeidet. Firmaet som "tar" jobben sin eneste jobb blir dermed å holde styr på disse løsarbeiderne fra øst-europa. Jo mer erfaring man får fra byggebransjen jo mer gjennområttent skjønner man at det er. På enkelte plasser vil jeg nok glatt tro at andelen østeuropeere er oppe i 80-90 %

 

Som elektriker så er jeg heldig jobbmessig. Men jeg har merket veldig forskjell fra jeg var lærlig rundt 2000 til i dag at byggeplassen er blitt helt noe annet. Er en grunn jeg søkte meg mer ut i distriktet og selv der treffer jeg mye utenlandsk arbeidskraft.

Med mye språkproblemer og jada jada og gjør motsatt. MEN de er billig, selv med barnevakt tømrere.

Har kommet til hytter på geilo som var gipset og nesten ferdig malt i alle rom før vi som elektriker og rørlegger hadde vært på plass. De ville heller ta inne arbeid fordi det regnet sånn ute. Så når de hadde blitt jaget ut får å kle ytterveggen, så gikk vi og knuste oss igjennom gipsvegger for å få frem rør ol. Stakkars lærlig som måtte krype på loftet i minus 10-15 grader i isolasjonen. Kan nevne at de ikke brukte plast i vegg og tak også. Så når det blåste så var de passe trekk i alle spottene i hytten. Så utvendig vindsperre var heller ikke mye å skryte av. De prøvde å tette igjen hullene våres med diverse lappe biter, skumm og akryl. Så veldig tja fint ut til vi begynte å skru fast stikkontakter ol som forsvant inn i veggene.

Håpløse kjøkken montører som enten dritter helt i deg eller prøver å forklare meg regler og lover om mitt arbeid.

Veggbokser og kabler som ikke blir skjært ut for og oppstår det problemer så må jeg ringe til firmaet som leverer kjøkkenet.

 

De har dessverre en helt annen kultur. De er vant til at de har en som bestemmer hver minste ting de skal gjøre. Men her i norge er vi typisk mer selvstendig og er vant til å måtte tenke på andre yrkesfag. De er eks vant til å legge opp elektrisk og vann ol selv.

Jeg hadde som en liten hobby en stund å finne ut noen deres egentlige yrker. Alt fra tannleger, leger, studenter, advokat osv. Bedre lønn her oppe. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Mangel på oppdrag betyr ikke at det er lite byggeaktivitet, det betyr bare at NCC ikke har klart å få jobbene. Noen ganger kan det bety at de har priset seg konsekvent for høyt, noe som kan skyldes ledere med for store ambisjoner til økonomiske resultat (høye priser) eller at de estimerer for mange timer. Om det skyldes arbeiderne eller feilkalkulasjon kan man jo spørre seg om. Det er uansett trist for de involverte, spesielt å måtte bekymre seg over en usikker framtid nå i juletider.

NCC og andre store aktører bruker i stor grad underentreprenører og disse igjen henter inn utenlandske arbeidere på dagskontrakter, men siden nye regelverk gir hovedentreprenører all ansvar må disse ta høyde for et mer seriøst arbeidsforhold og prise jobber utifra det. Men utenlandske aktører ikke behøver og ta hensyn til dette selv om det er påkrevd, noe som vises gang på gang med feilet arbeid og avbrutte kontrakter.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Men du ser hva dette gjør på lengre sikt?

Jovisst, jeg forsvarer det ikke. Det er en råtten praksis. Samtidig ser jeg jo visse fordeler med at arbeidslag reiser Europa rundt når det oppstår behov som ikke kan fylles lokalt. Jeg tror altså på en innstramming, ikke et komplett forbud mot fremmedarbeidere.

Lenke til kommentar

Hva får deg til å tro at disse behovene ikke kan oppfylles lokalt? Dette er ikke midlertidige behov. Hele oppdrag planlegges med kun innleie. Det er firma som ikke gjør noe som helst selv men leier inn alt mannskap fra bemanningsbyrå. Dette er planlagt midlertidighet, bare at den er ikke midlertidig men evig.

De eneste som tjener på disse er de folka som hyrer de inn siden de har få rettigheter og tjener langt mindre enn fast ansatte nordmenn.

Det er ingen sjanse for store norske seriøse aktører å konkurrere mot bemanningsbyrå, kostnadene er på et helt annet nivå. For 1 nordmann kan man leie mellom 2 og 3 polakker.

Lenke til kommentar

De ansatte i disse såkalte bemanningsbyråene er ofte ikke faglærte, trenges autorisasjon blir det utstedet uavhengig av opplæring.

 

Hadde et polsk firma hos oss som skulle sanere et asbest-tak på en eldre industrihall samt legge på nytt tak, de hadde riktig verne/sikringsutstyr med seg med brukte det ikke, arbeidstilsynet kom på besøk og ingen hadde riktig dokumentasjon for spesifikk arbeid, formannen dems påsto at dokumentasjonen lå i bilen hans som tilfeldigvis var på vei til Oslo og avtalte å stikke innom kontoret til arbeidstilsynet neste dag, så fort har reiste gikk formann ned på kontoret våres og lurte på om han kunne låne faksmaskinen for han måtte få ordnet noen papirer fra polen.

 

Jeg var frekk nok til og ta ut en kopi av sendt/mottatt fakser senere og spurte en polsk kamerat jeg har hva det sto i disse papirene, det papiret han sendte til bemanningsbyrådet i polen inneholdt navnene på alle arbeiderne samt forespørsel om og sendte nødvendig papirer for asbestsanering og sikkerhetskurs, returpapirene var alle nødvendige sertifikater.

De fikk også en advarsel for og ikke bruke verneutstyr korrekt men så aldri han fra arbeidstilsynet der igjen selv om de holdt på hele sommeren.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...