Gå til innhold

Lav FPS med 1080 ti


Celusion

Anbefalte innlegg

Kjøpte et pent brukt MSI Geforce GTX 1080 ti armor som erstatning for mitt 1070 kort.

Kjører nå følgende PC specs:

HK: MSI Z97S SLI Krait Edition

CPU: 4770K (standard BIOS klokkesettings)

32GB ram (4x 8gb)

 

Problemet er at jeg ikke opplever noe ytelsesøkning fra 1070 til 1080ti. Tvert i mot synes jeg at jeg har lavere FPS i spill som CS:GO. Her opplever jeg en ekstrem FPS dropp fra 230 til 110, konstant opp og ned. I Battlefield V er jeg også usikker på om det er noe bedring. 

 

Jeg forventet å kunne kjøre CS bortimot stabilt 300 FPS, men det viser seg å være langt fra sannheten...

 

Noen som har noen erfaringer å dele? Tips/triks? Opplevd liknende?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan tenkes at kortet ditt throttler?

 

MSI 1080 TI Armor fikk vel kjempeslakt da det kom ut - Dette er vel en 1070 kjøler smelt på et 1080 TI? Mener jeg så en test av gamers nexus på nettopp dette: De utbedret kjølingen til kortet og det begynte å yte mer.

 

Logg temperatur og frekvens til kortet, f.eks vba HWinfo. 

Lenke til kommentar

Jo det er greit .. men den burde dra på såpass. Sjekk frekvensen, og kanskje sjekk CPU-utilization, bare for å sjekke at du ikke er CPU bound? Jeg tenker at hvis GPU ikke drar på noe så kan det enten være at du er CPU-bound, at skjermkortet er klokket veldig ned (custom BIOS?) eller at du har på vsync eller noe slags framelimiter?

 

I f.eks 3D Mark Timespy, med power options og nvidia kontrollpanel satt til "max performance" så skal 1080 TI dra godt på, og 60°C burde ikke være vanskelig å nå på luft.

 

Her er sjefen sjøl igang med kortet ditt

 

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

jeg kjører veldig lav oppløsning i CS og aldri høyere enn 1080p i spill generelt, men likevel burde jeg vel forvente en FPS økning? Selv om CS er CPU bound så vil vel ikke et bedre skjermkort gi dårligere ytelse?

 

Bottlenecking er noe som dukker opp ofte når jeg googler, men CPU er ikke i nærheten av 100% så jeg ser ikke helt at det skal ha noen innvirkning sånnsett, med mindre det er noe jeg har missforstått.

Endret av Celusion
Lenke til kommentar

Selv om spillet er aldri så CPU-intensivt så skal man jo ikke oppleve dårligere ytelse ved oppgradering av skjermkort?! Hvis dette er tilfelle må noen forklare meg hvordan det går an...

 

Både jeg og en kompis kjøpte oss nylig brukte 1080 ti-er og vi har begge opplevd litt merkelige problemer i starten, som lav core clock og svekket ytelse i enkelte spill. Vi kjører ellers ulik HW så jeg mistenker at enten driver, Windows eller annen software-konflikt står for problemene. Hos meg oppstår problemet etter reboot, og fikses muligens med nye reboots, eventuelt at jeg bare launcher Asus GPU Tweak (MSI Afterburner hjelper ikke). Merkelige problemer. Har googlet flere ganger og finner mange med lignende problemer, men få og veldig ulike løsninger.

Lenke til kommentar

3.9 ghz og 4 kjerner er desverre ikke nok, må vel nesten opp til en overklokket 8700k for få dra nytte av det skjermkortet i cs go.

Kan jo kjøre 3d mark, den belaster kun gpu for å se om det er noe galt med skjermkortet.

Lenke til kommentar

Selv om spillet er aldri så CPU-intensivt så skal man jo ikke oppleve dårligere ytelse ved oppgradering av skjermkort?! 

 

Nei, man skal jo ikke det.

 

Når man bytter skjermkort, så er det alltid lurt å kjøre Display Driver Uninstaller (DDU) i Windows Safemode. Så reboote og installere skjermkort driveren på nytt.

 

Har man en dårlig strømforsyning i maskina, så kan det også gi slike problemer, men dette gjelder mest for slike billige ferdig PC'er der de skimper der de kan for å ha lav pris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

3.9 ghz og 4 kjerner er desverre ikke nok, må vel nesten opp til en overklokket 8700k for få dra nytte av det skjermkortet i cs go.

Kan jo kjøre 3d mark, den belaster kun gpu for å se om det er noe galt med skjermkortet.

 

Jo, 4 kjerner holder til CS:GO, men de bør være høyt klokket. Som sagt, hans 4770K overklokka til 4.5 Ghz skal holde. 2133 Mhz RAM vil holde ytelsen tilbake her. noe jeg mistenker at trådstarter har.

 

Til Battlefield 5, så vil en oppgradering til en 8700K være verdt det (og raskere RAM og nytt hovedkort så klart).

Endret av Betroz
  • Liker 1
Lenke til kommentar

4770K bruker vel DDR3?
Har samme CPU sjøl og har aldri hatt noe dårlig FPS i CSGO som så og si kun bruker CPU.


CPUen din får du fint opp til 4.5GHz som er å anbefale uansett.

 

 

Hvilken PSU har du? Har du en av dårlig kvalitet så kaster du den og kjøper deg en ny en av kvalitet!

Husk å alltid fjern gammel driver før du installerer ny, dette gjelder også om du bytter skjermkort slik som du har gjort. Eller så kan driver lage veldig krøll. Anbefaler deg også å stressteste skjermkortet.

Lenke til kommentar

Liten hukommelsesvikt hos meg her. Jeg visste at 4770K er en Haswell CPU, men glemte at den bare støtter DDR3. Det var Haswell-E som støtter DDR4, og var med dette jeg tenkte 2133 Mhz RAM som mange ville hatt. Så med hans 4770K + Z97 chipset er det nok enda tregere RAM igjen, alla DDR3 1600 sannsynligvis - noe som er en bottleneck til et GTX 1080Ti kort ved 1080p og lavere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...