Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Telia og Telenor har i snart to år jobbet med å stenge ned 3G-nettet. De har valgt å slukke ned 3G først, og å beholde 2G frem til 2025. I NTBs pressemelding kan det se ut som om ICE har et 3G-nett. Det har de ikke, og slukking av noe nett er ikke aktuelt for dem.

Konsekvenser for telefoner er som følger:

2G: brukerne vil ikke bli påvirket før 2025, da nettene trolig blir stengt ned.

3G: brukere utenfor tettsteder vil bli berørt i 2019 (da 3G900 slukkes) og brukere i byer/tettsteder vil bli berørt i 2020 (da slukkes 3G2100 ned). Etter dette vil telefonene fungere som rene 2G-telefoner, dvs at tale og sms vil fungere helt fint mens data vil bli tregt som sirup.

4G: de aller fleste brukere vil ikke merke noe som helst. Det er høyt press på utbygging, og med 5 frekvensbånd tilgjengelig (800/900/1800/2100/2600 MHZ) samt øvrige egenskaper ved 4G, vil dekningen bare bli bedre og bedre, for alle tre nett. Hvis telefonen i tillegg støtter VOLTE, vil ikke nedstengningen av 3G merkes i det hele tatt.

De som ikke har telefoner som støtter VOLTE, vil merke at taleanrop settes opp over 2G der 3G ikke måtte være tilgjengelig. Både Telia og Telenor tilbyr HD-voice over 2G.

Detaljer om nettverk:

Felles for alle tre: nye sendere får som regel ikke 3G, men i tettsteder har noen nye sendere 3G

ICE: blir bare bedre og bedre.

Telia: har stengt ned 3G i det stille i over ett år. I området mellom Årnes og Halden har 3G900 vært borte i ca ett år allerede. I løpet av 2018 har halvparten av Telias 3G spektrum allerede blitt refarmet til 3G. Link til Telias nettside: https://www.telia.no/magasinet/utfasing-av-3g-nettet/

Telenor: I hovedsak samme historie som Telia. Nedstengningen ble først kunngjort sommeren 2018, og ny melding fulgte i desember 2018. Linkene taler for seg:

https://e24.no/digital/telenor/telenor-legger-ned-3g-dette-er-helt-noedvendig/24367285
https://www.telenor.no/bedrift/iot/m2m/3g/

Edit: oppdateres fortløpende.

Endret av beladinka
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg bor i Fredrikstad og kjører ofte til Sørumsand via indre Østfold. I høst i forhold til i vår/sommer, har jeg merket betydelige forbedringer i dekning hos telias nett. Video streaming av youtube og nrk appene har gått uten brudd i høst. I vår gikk det knapt med nettradio.. Telenor merker jeg ingen forskjeller da dette har birket sømløst i samme strekning hele tiden. Rv 109 - Rv 111 - Fv 22 - Rv 172.

Lenke til kommentar

De som ikke har VOLTE tilgjengelig, vil merke at taleanrop settes opp over 2G der 3G ikke måtte være tilgjengelig. I hvert fall Telia tilbyr HD-voice over 2G.

Telenor var faktisk først med å tilby hd-voice i 2G i Norge. HD-voice i 2G krever dog at telefonen har støtte og denne støtten er slått på, noe som ikke er gitt for eldre telefoner.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Er det steder hvor det bare er EN carrier på 3G/UMTS og 15MHz brukes til 4G/LTE? Hva med Telenor 1800? De har 30 MHz opp/ned, er det steder de bruker både 20 og 10 i CA?

Her har du en oversikt over carriers:

 

 

Op Nett Freq BW

ICE 4G 796 10

ICE 4G 927,5 5

ICE 4G 1870 20

Telenor 3G 2132,6 5

Telenor 3G 2137,4 5

Telenor 3G 2142,4 5

Telenor 3G 2147,4 5

Telenor 4G 816 10

Telenor 4G 1815 10 (lite brukt)

Telenor 4G 1830 20

Telenor 4G 2650 20

Telenor 4G 2669,8 20

Telia 3G 932,6 5

Telia 3G 2112,8 5

Telia 3G 2117,6 5

Telia 4G 806 10

Telia 4G 935,1 10

Telia 4G 1850 20

Telia 4G 2125,1 10

Telia 4G 2630 20

 

 

 

Hvordan de er tatt i bruk på de enkelte sitene, har jeg dessverre ikke noen oversikt over.

Endret av beladinka
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Utrolig kjedelig at de stenger 3G nettet.

 

Jeg har nettopp fått meg ny Huawei, og det viser seg at den ikke støtter Hd-voice på 2G/gsm, for lydkvaliteten er skikkelig dårlig når jeg ikke har 3G eller 4g.

 

Dette gjelder nok ganske mange telefoner vil jeg tro.

 

Selv min gamle Samsung S5 har Hd-voice på GSM, så det er rart at ikke Huawei støtter dette...

Lenke til kommentar

Utrolig kjedelig at de stenger 3G nettet.

 

Jeg har nettopp fått meg ny Huawei, og det viser seg at den ikke støtter Hd-voice på 2G/gsm, for lydkvaliteten er skikkelig dårlig når jeg ikke har 3G eller 4g.

 

Dette gjelder nok ganske mange telefoner vil jeg tro.

 

Selv min gamle Samsung S5 har Hd-voice på GSM, så det er rart at ikke Huawei støtter dette...

Tar mindre plass å lagre samtaler med lav bitrate enn høy for kinesiske myndigheter. ;) Endret av Kynxx
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Utrolig kjedelig at de stenger 3G nettet.

 

Jeg har nettopp fått meg ny Huawei, og det viser seg at den ikke støtter Hd-voice på 2G/gsm, for lydkvaliteten er skikkelig dårlig når jeg ikke har 3G eller 4g.

 

Dette gjelder nok ganske mange telefoner vil jeg tro.

 

Selv min gamle Samsung S5 har Hd-voice på GSM, så det er rart at ikke Huawei støtter dette...

Men de fleste nye Huawei støtter vel VoLTE?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...