Gå til innhold

Så mange er fagorganiserte i IT-bransjen [Ekstra]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er veldig greit å ha støtte i en fagorganisasjon hvis arbeidsgiver ønsker å gjøre livet surt for deg. Kjenner til relativt mange tilfeller med bråk og da forundret over at det kun er ca 50% som er organisert.

 

Et tips kan være å vurdere noen andre enn Nito eller Tekna. De to nevnte er belemret med sin egen størrelse og det kan være tungt å komme igjennom og få faktisk hjelp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et tips kan være å vurdere noen andre enn Nito eller Tekna. De to nevnte er belemret med sin egen størrelse og det kan være tungt å komme igjennom og få faktisk hjelp.

 

Det er der vi i EL og IT Forbundet kommer inn i bildet. Vi fokuserer på å ha dyktige og trente tillitsvalgte lokalt på arbeidsplassen som hjelper sine kollegaer med mye, men har også mulighet til å trekke inn LO-advokatene når det skulle trengs.

 

Det kom for eksempel meget godt med når EVRY forsøkte å si opp vår tillitsvalgt, en sak de forøvrig tapte.

 

Hvis noen skulle lure på mer rundt fagorganisering så er det bare å sende en dm eller en mail til [email protected].

Lenke til kommentar

Det er veldig greit å ha støtte i en fagorganisasjon hvis arbeidsgiver ønsker å gjøre livet surt for deg. Kjenner til relativt mange tilfeller med bråk og da forundret over at det kun er ca 50% som er organisert.

 

Har aldri sett noe til bråk i mine 20+ år i bransjen (utenom det EL og IT forbundet selv har stått for) og har vært i både små og store virksomheter. 

 

Om man er oppegående og grei finnes der ingen grunn til å være fagorganisert i vår bransje.  Er du misfornøyd, får du lett et annet jobb om du da er oppegående og ikke oppfører deg som idiot overfor kollegaerne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har aldri sett noe til bråk i mine 20+ år i bransjen (utenom det EL og IT forbundet selv har stått for) og har vært i både små og store virksomheter. 

 

Om man er oppegående og grei finnes der ingen grunn til å være fagorganisert i vår bransje.  Er du misfornøyd, får du lett et annet jobb om du da er oppegående og ikke oppfører deg som idiot overfor kollegaerne.

Det kan også avhenge av om man har en oppegående, kvalifisert og grei sjef/mellomleder eller ei.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Om man er oppegående og grei finnes der ingen grunn til å være fagorganisert i vår bransje.  Er du misfornøyd, får du lett et annet jobb om du da er oppegående og ikke oppfører deg som idiot overfor kollegaerne.

Du glemmer det at fagorganisering og samarbeidet mellom fagforeninger, arbeidsgivere og staten (trepartssamarbeidet) er en av de største grunnene til at vi har det så bra som vi har det i dag. Faller én av de bort eller blir for svake, får det negative konsekvenser for Norge.

 

Man er medlem i en fagforening som oftest for å sikre egne interesser, men man er også medlem for flere enn seg sjøl.

 

I tillegg så er det jo litt kjedelig å degradere seg til en jobbnomade, da dette kun fungerer når det er arbeidstakers marked. Med en gang det blir vanskeligere tider så forsvinner dette argumentet ganske fort. Da er man avhengig av å inneha så spesifikk og spesiell kunnskap som ikke mange andre har for å fortsatt kunne "plukke" jobber.

Endret av Geir @ EL og IT
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Bevis?

Sorry seint svar, jeg var sikker på at jeg hadde aktivert varsling på tråder, men det hadde jeg visst ikke :S

 

Både Virke og NHO er enige med oss og mener at trepartssamarbeidet er en viktig del av det norske arbeidslivet.

 

Fra artikkelen til NHO:

Et velorganisert arbeidsliv med relativt jevnbyrdige maktforhold mellom partene har lagt fundamentet for en samordnet lønnsdannelse som har bidratt til små forskjeller og sikret at norske bedrifter har opprettholdt konkurranseevnen med utlandet.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sorry seint svar, jeg var sikker på at jeg hadde aktivert varsling på tråder, men det hadde jeg visst ikke :S

 

Både Virke og NHO er enige med oss og mener at trepartssamarbeidet er en viktig del av det norske arbeidslivet.

 

Haha, ja selvfølgelig er de det - dere er jo hele livsgrunnlaget for hverandre! 

 

Var det beviset ditt?

Endret av tigerdyr
Lenke til kommentar

 

Sorry seint svar, jeg var sikker på at jeg hadde aktivert varsling på tråder, men det hadde jeg visst ikke :S

 

Både Virke og NHO er enige med oss og mener at trepartssamarbeidet er en viktig del av det norske arbeidslivet.

 

Fra artikkelen til NHO:

Om jeg hadde bedd om bevis på guds eksistens ... burde jeg akseptere det som bevis om den utspurte henviste til en annen kristen som tror det samme?
Lenke til kommentar

Haha, ja selvfølgelig er de det - dere er jo hele livsgrunnlaget for hverandre! 

 

Neida, historien til arbeiderbevegelsen viser jo det absolutt motsatte.

Voldelige opptøyer på tidlig 1900-tall var jo peak-radikal arbeiderbevegelse, og at man fikk på plass avtaler mellom LO og NHO (i første omgang gjorde jo at det ble roligere former og man valgte å anerkjenne hverandre og samarbeide istedet.

 

Men sett fra en annen vinkel så har du rett likevel, for uten arbeidere hadde ikke arbeidsgivere hatt noen til å gjøre jobben ;)

 

 

 

  Om jeg hadde bedd om bevis på guds eksistens ... burde jeg akseptere det som bevis om den utspurte henviste til en annen kristen som tror det samme?

 

Vel, hvis man skal dra ligninga di videre så har du feil sammenligningsgrunnlag. Arbeidsgivere og arbeidstakere har tross alt forskjellige synspunkter på hvordan arbeidslivet bør være.

 

Det hadde vært mer riktig å si at vi tror på hver vår gud, men vi er enige om at å det å tro på noe er viktig ;)

Lenke til kommentar

Neida, historien til arbeiderbevegelsen viser jo det absolutt motsatte.

 

Du misforstår.  Både arbeidsgiver- og arbeidstaker-organisasjonene sørger for at arbeidsgiverne ikke trenger å forholde seg til de enkelte arbeidere og gi hver især det de er verd.  Istedet kan de behandle folk som anonyme arbeidsressurser istedet for unikke individer og bare gi dem det som nogen utenforstående har forhandlet frem uten hensyntaken til den enkeltes innsats. 

 

Vi hadde i dag klart oss veldig fint uten noen av organisasjonerne og morsomt er det at hver gang man hinter til at vi ikke trenger de, tar de frem deres beste argument om at "jammen for over 100 år siden bidro vi med noe positivt!"  Det er imidlertid lenge siden...

Lenke til kommentar

Du misforstår.  Både arbeidsgiver- og arbeidstaker-organisasjonene sørger for at arbeidsgiverne ikke trenger å forholde seg til de enkelte arbeidere og gi hver især det de er verd.  Istedet kan de behandle folk som anonyme arbeidsressurser istedet for unikke individer og bare gi dem det som nogen utenforstående har forhandlet frem uten hensyntaken til den enkeltes innsats.

 

 

Vi hadde i dag klart oss veldig fint uten noen av organisasjonerne og morsomt er det at hver gang man hinter til at vi ikke trenger de, tar de frem deres beste argument om at "jammen for over 100 år siden bidro vi med noe positivt!"  Det er imidlertid lenge siden...

 

 

Jeg veit ikke hva slags fagforeningsaktivitet du er vant med, men hos oss er det sånn at krav til forhandlinger og føringer på dette kommer direkte fra medlemmene og opp til de som forhandler på tariffområdene. Telenor har for eksempel sin egen overenskomst, og de velger da demokratisk de folka fra egne rekker som de vil skal være med på forhandlingene sammen med forhandlingsleder. De har med seg kravene fra medlemmene som de må følge.

 

En misforståelse som dukker opp nå og da er den som du pirker litt borti med at man ikke behandles om et unikt individ med den innsatsen man legger i arbeidet. Så klart man skal belønnes for god innsats. Tariffavtaler og lønnssystemer er ingen hindring for at det skal kunne skje, men det bør helst skje på en rettferdig måte.

Et eksempel er at på en arbeidsplass kan det både være lønnssystem som regulerer lønn årlig, samtidig som det eksisterer avtaler som sier noe om hvordan man skal belønnes for innsats. Det viktigste med det punktet er at det skjer etter vilkår som begge parter er enige om. Her kan det også avtales på sånn måte at det fungerer både for de som jobber med "vanlige" kontoroppgaver og de som er selgere med egne porteføljer.

 

Jeg er også enig i at ting som skjedde for 100 år sida er lenge sida. Men det er fortidas kamper som gjør at du i dag nyter godt av lovregulerte goder som betalt ferie, sykefravær uten å miste lønn, pensjonsordninger og beskyttelse mot usaklig oppsigelse. Dette er ting som ikke har blitt servert på sølvfat av arbeidsgivere, dette er noe som har blitt kjempet fram over tid.

 

Vi er så klart ikke 100% fasit på alle utfordringene i arbeidslivet, men for øyeblikket er medlemskap hos et fagforbund den beste forsikringa mot at man blir urettferdig behandla i arbeidslivet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...