Gå til innhold

Britiske NAF vil forby hybrider å bruke offentlige ladestasjoner


Redaksjonen.

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det burde være en smal sak å erstatte en av hurtigladerne med 12 sakteladere tilpasset plugin-hybrider. Eller ennå bedre: Supplere med 12 stk sakteladere hvis det er kapasitet nok. Det sagt så tviler jeg på at plugin-hybrid-eiere gidder å ta seg tid til å lade på lengre turer. En stor del av poenget med disse er jo at man skal slippe å ta ladepauser - kun lade hjemme og ellers bruke bensin/diesel de gangene man passerer den elektriske rekkevidden.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Dette er ikke godt journalistisk arbeid!

 

I rapporten går det frem at det ikke er snakk om helt vanlige 3,6 -7,2 kW ladepunkter, men 43 kW AC punkter. 

 

Hvilke biler kan lade på 43 kW AC? 

 

Det er kun den helt første varianten av Renault Zoe som kan. 

 

"Standard" idag er ca 7 kW AC på nye biler. (Noen, såsom Zoe kan lade på 22 kW, og noen få kan lade på 11 kW) Og de aller fleste nye ladepunkter idag er på ca 7 kW AC. 

 

Så rapporteringen fra denne rapporten er ekstremt misvisende! 

 

Så realiteten er at rapporten viser at PHEVs bruker dobbelt så lang tid på å lade som en BEV, men PHEVs trenger ikke bli stående så lenge for å få fullt batteri. 

 

På 43 kW AC punkter så vil de aller aller fleste BEVs ikke klare å komme i nærheten av å utnytte kapasiteten. De aller raskeste vil klare å lade på halvparten av maksfarten.

 

Så dette er tullete artikkel som ikke viser hva rapporten faktisk viser.

 

 

(Og til TUs webfolk: av en eller annen grunn kommer flere av sakene deres ut med bare "nyteknik" eller "ntb" som overskrift på diskusjon.no istedenfor riktig overskrift) 

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Det burde være en smal sak å erstatte en av hurtigladerne med 12 sakteladere tilpasset plugin-hybrider. Eller ennå bedre: Supplere med 12 stk sakteladere hvis det er kapasitet nok. Det sagt så tviler jeg på at plugin-hybrid-eiere gidder å ta seg tid til å lade på lengre turer. En stor del av poenget med disse er jo at man skal slippe å ta ladepauser - kun lade hjemme og ellers bruke bensin/diesel de gangene man passerer den elektriske rekkevidden.

 

Erstatte semi Hutigladere for at fossilbil industrien ikke skal måtte investere i bedre lade teknologi? Yepp.. Thats smart

Lenke til kommentar

Erstatte semi Hutigladere for at fossilbil industrien ikke skal måtte investere i bedre lade teknologi? Yepp.. Thats smart

Tja, ladehastighet henger sammen med batteristørrelse og den er naturlig nok mindre for biler som har rekkeviddeforlenger enn for de som ikke har det.

 

Jeg prøver bare å være løsningsorientert på vegne av de ytterst få PHEV-eierne som lader andre plasser enn hjemme/jobb og som nå potensielt kan bli sinte over ladeforbudet.

 

Jeg antar denne PHEV-ladingen er en variant av utnyttelse av gratis parkering på ladeplass når man har et æren i nærheten.

Lenke til kommentar

Egentlig greit. Men er dette et problem? Med minuttakst vil det være ren sløsing med penger.

Dagens PHEVs lader alt for sakte til å bruke hurtigladere. Jeg ville aldri funnet på å sette min bil i en sånn annet enn for å teste det ut. Men det er klart, hadde jeg hatt 50-100kW lading på bilen ville et par minutter vært av interesse innimellom.

Disse bilene skal lade på hjemmelading over natta.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...