Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Fuge bad


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har et lite bad som har hatt svartsopp enkelte steder på silikonfugene langs kanten på gulvet.

 

Har nå fjernet silikonfugene men ikke fått bort all silikon. 

 

Kan jeg fuge over med tec7 nå eller bør jeg bruke feks silistrip for å få vekk "alt"?

 

Har også avfettingsprayen fra tec7.

 

Takk for svar.

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TEC7 fester ikke noe særlig på silikon, men sitter veldig på alt annet. Resultatet blir en fuge som verken er tett eller i praksis mulig å fjerne.

 

Legg litt mer jobb i det, fjern all silikon med silikonfjerner, vask skikkelig(les bruksanvisningen) der du skal ha på ny og legg på ny våtromssilikon.

Lenke til kommentar

Sikker på at du ikke bør fuge over med ny våtromssilikon?

 

Hvorfor? Hva tenker du er fordel og ulempe med det ene eller det andre? 

 

Kanskje det ikke stemmer, men jeg ser for meg at det er vanskeligere å fjerne tec7 enn silikon, neste gang jobben må gjøres

 

Vet ikke. Aldri brukt tec7 tidligere. Men vet at tec7 har en egen "remover" som fjerner tec7 lim.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen håndverker, men jeg tror våtromssilikon er enklere å jobbe med enn tec7, og lettere å få et bra resultat med. Muligens også lettere å fjerne den dagen du må bytte ut fugen.

 

Det fine med tec7 er at den er overmalbar, i motsetning til silikon, og hefter bedre på en del materialer. Den er derfor ypperlig til å tette hull i fasade, lime sammen ting osv.

Men du skal jo fuge på badet, og antar du ikke har planer om å male fugen.

Endret av Drogin
Lenke til kommentar

TEC7 fester ikke noe særlig på silikon, men sitter veldig på alt annet. Resultatet blir en fuge som verken er tett eller i praksis mulig å fjerne.

 

Silikonene som er igjen er på en måte inne i kantene. Har ikke turt å pirke for mye der på grunn av membran. Det er helt rent på flisene. Altså kantene rundt flisene.

 

Legg litt mer jobb i det, fjern all silikon med silikonfjerner, vask skikkelig(les bruksanvisningen) der du skal ha på ny og legg på ny våtromssilikon.

 

Hvorfor våtromssilikon og ikke tec7 fugelim?

Lenke til kommentar

Jeg er ikke noen håndverker, men jeg tror våtromssilikon er enklere å jobbe med enn tec7, og lettere å få et bra resultat med. Muligens også lettere å fjerne den dagen du må bytte ut fugen.

 

Vil ikke en stanley kniv kunne komme inn på samme måte som med silikon? Eller blir tec7 fugelim som betong?

 

Det fine med tec7 er at den er overmalbar, i motsetning til silikon, og hefter bedre på en del materialer. Den er derfor ypperlig til å tette hull i fasade, lime sammen ting osv.

 

Men du skal jo fuge på badet, og antar du ikke har planer om å male fugen.

 

Nei. Tenker ikke å male over fugen. Har valgt den fordi den skal tåle endel. Fordi gulvet ikke har helt perfekt drenering, og derfor står det vann ett par steder. Det er også der de svarte prikkene viste seg.

Lenke til kommentar

Når du en eller annen gang muligens skal ta det av igjen vil du merke det, for det f.eks fugelim sitter betydelig bedre enn silikon.

 

Om overflaten er fri for silikon bør det ikke være noe problem, at det er igjen i sprekken mellom gulv og vegg gjør ikke så mye. Du får uansett feste på både vegg og gulv. så lenge det ikke er silikon igjen der.

Lenke til kommentar

Når du en eller annen gang muligens skal ta det av igjen vil du merke det, for det f.eks fugelim sitter betydelig bedre enn silikon.

 

Vet du hvor lang tid det tar for tec7 å herde til maks? Jeg har nemlig limt to fliser jeg hadde liggende for å se hvor enkelt det er å separere de og skrape vekk tec7.

Lenke til kommentar

Kan hende du får bort silikonrester med engangssvamper, de som har sånn skrubb på den éne siden.

 

Har silikonert mange bad, men har ikke erfaring med svartsopp. Kan hende du bør gå over med papir og rødsprit først, for å fjerne all organisk materie og andre rester.

 

Det er mange som har klaget på silikon og mener det er noe herk, og at man heller burde bruk tek-7 eller andre sånne midler. Har ingen erfaring med dem.

 

Skal du bruke silikon, kjøp en trepinne med ca 1 cm tykkelse. Bruk sprayflaske med oppvaskmiddelvann etter du har lagt på silikon, skjær av med pinnen. Sørg for at den har skarpe kanter hele tiden ved å skrape den mot sandpapir på et flatt og hardt underlag, og hold den i rett vinkel når du skraper, og også når du skjærer silikon.

 

Dra forsiktig over med finger til slutt. Silikonen skal ikke være buet, men trekantet når ferdig.

 

Fjern rester med trepinnen eller hvit gummisvabel. Ikke bruk svabelen til å skjære av med, den er avrundet, det blir hverken pent eller riktig. Man drar av mér silikon enn nødvendig.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...