Gå til innhold

Hollywood-profiler hardt ut mot innstilling du har på TV-en din


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-qfohT7

"Film skal ikke se realistisk ut, det er jo litt av poenget."

Tenk hadde folk sagt det samme om musikk: "musikk skal ikke høres realistisk ut". Hør på godt komprimert mp3 da vel, det låter jo så flott.

 

Hva med å legge til rette for god kvalitet i bunn så kan heller de lage det uttrykket de vil i etterkant. Men ikke la et elendig utgangspunkt være det som skal definere "kunsten", slik filmformatet i dag er.

 

Frem med rullekaken....

 

Som er et eksempel som er direkte feil.

 

For å ta ditt musikk eksempel over til film, så ville en bedre sammenligning vært bitrate på videostrømmen. Her kan vi i de fleste tilfeller si at mere er bedre ut fra et teknisk ståsted. Vi kan også si at et utvidet fargespekter, f.eks REC2020 på UHD standarden, er bedre. I begge eksemplene kan vi, uten å flisespikke på definisjonsspørsmålet, si at mere er objektivt sett bedre. Og det viktigste, ingen av eksemplene setter kreativ begrensning på resultatet.

 

For framerate derimot kan man ikke si at høyere er universelt bedre. Man kan si at høyere framerate er annerledes. Dermed er det ikke snakk om dårligere eller bedre, men hvilket visuelt inntrykk man ønsker å vise med filmen, noe som er høyst subjektivt. Jeg presiserer at jeg snakker om film, derav formuleringen "ikke universelt bedre", i andre sammenhenger kan høyere framerate være bedre, f.eks gaming, VR, etc. Når til gjengjeld målet er høyere framerate, først da kan man si at høyere framerate objektivt sett er bedre.

 

Du står selvsagt helt fritt til å like HFR bedre enn 24p, men noe universelt faktum er det ikke.

 

Selv håper jeg tilhengerne av HFR aldri blir større enn at konseptet havner der det bør, død og begravet sammen med 3D. Den dagen film blir noe annet enn 24p slutter jeg å se film..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-qfohT7

Den dagen film har farger så slutter jeg å se film!

 

...oh snap.

 

 

Og filmprojektorer på kino er ikke relevant. Dagens kino er en medieserver full av harddisker og prosjektører som pappaen din har på møterommet på jobb. Selv Barcos billigste kinoprosjektør støtter 120 fps.

 

 

..og poenget ditt var?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

At 24 fps er old-school og kan godt oppgraderes.

 

 

Da kan du vel heller svare meg på hvorfor det er old-school og bør oppgraderes?

 

HFR er heller ikke noe nytt of fancy, 60fps er også "old-school". Vi har faktisk hatt 60fps gjennom TV siden 50-tallet, så konseptet er minst like gammelt som 24p. Og alle de siste 60 årene med 60fps har ikke utgjort noen endring, faktisk går vel utviklingen motsatt vei, mer og mer innhold blir utgitt i 24p fremfor 60.

Lenke til kommentar

Hvorfor? Fordi f.eks. panoreringer ser ut som møl. Det eneste gode argumentet er at det koster mer å produsere (og delvis distribuere) en film i HFR, og delvis lys, men de tekniske begrensningene tilhører fortiden. Da kan vi få bedre bildekvalitet. Alt annet materiale på alle flater nytes i 60 fps og høyere, at full-lengde film henger igjen bare fordi det "skal se sånn ut" er idiotisk. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Hvorfor? Fordi f.eks. panoreringer ser ut som møl. Det eneste gode argumentet er at det koster mer å produsere (og delvis distribuere) en film i HFR, og delvis lys, men de tekniske begrensningene tilhører fortiden. Da kan vi få bedre bildekvalitet. Alt annet materiale på alle flater nytes i 60 fps og høyere, at full-lengde film henger igjen bare fordi det "skal se sånn ut" er idiotisk. 

 

At panoreringer er en utfordring er jeg ikke uenig i, så der skal HFR få et poeng. Men dessverre, for å bruke dine ord, ser alt annet i HFR ut som møl. Da er det en begrensning jeg klarer å leve med, så får vi bare være uenig i hva som er best.

 

Regner med du har sett Hobbiten i 48fps da, og likte den? Den var forøvrig helt grusom å se på.

Endret av Slettet-qfohT7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...