Gå til innhold

Også Hyundai må justere ned rekkevidden etter målefeil


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Disse testene og rekkeviddetallene kommer aldri til å bli ledende parametere. Det er akkurat som forbruk- og utslippstall på fossilbiler. Batterikapasitet og max ladefart er mer interessante størrelser, de kan man slå fast uten noen spesiell testsyklus.

Batteristørrelse betyr lite om man ikke vet hva forventet forbruk er, og da er disse testprosedyrene en felles standard som gjør at vi kan sammenligne bilene opp mot hverandre. Ihvertfall så lenge forbruket skiller såpass mye.

 

Men tallene er selvsagt bare veiledende, og det er flere faktorer som avgjør hva en faktisk oppnår av verdier.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Disse testene og rekkeviddetallene kommer aldri til å bli ledende parametere. Det er akkurat som forbruk- og utslippstall på fossilbiler. Batterikapasitet og max ladefart er mer interessante størrelser, de kan man slå fast uten noen spesiell testsyklus.

Disse tallene gjør det mulig å sammenligne bilene med hverandre. Til dette er de meget viktige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Batteristørrelse betyr lite om man ikke vet hva forventet forbruk er, og da er disse testprosedyrene en felles standard som gjør at vi kan sammenligne bilene opp mot hverandre. Ihvertfall så lenge forbruket skiller såpass mye.

 

Men tallene er selvsagt bare veiledende, og det er flere faktorer som avgjør hva en faktisk oppnår av verdier.

 

Men forventet forbruk er ikke en helt ukjent faktor. Den kan rimeligvis forventes å ligge innenfor et visst intervall, som varierer etter kjente parametere.

 

På i-Pace varierer EPA og WLTP fra 377 til 470 km. Da er det nyttigere å vite "90 kWh, men høyt forbruk". Om man vet alle parameterne så er jo det bedre, men BMW f.eks. har vært blyge med å publisere kWh og har heller holdt seg til Ah eller NEDC. Det er bare forvirrende synes jeg.

Lenke til kommentar

Men forventet forbruk er ikke en helt ukjent faktor. Den kan rimeligvis forventes å ligge innenfor et visst intervall, som varierer etter kjente parametere.

 

På i-Pace varierer EPA og WLTP fra 377 til 470 km. Da er det nyttigere å vite "90 kWh, men høyt forbruk". Om man vet alle parameterne så er jo det bedre, men BMW f.eks. har vært blyge med å publisere kWh og har heller holdt seg til Ah eller NEDC. Det er bare forvirrende synes jeg.

 

Det er jo det man finner ut av disse testene, fremfor å stole blindt på produsentene. TMS 85D vet vi har 85 kWh, Kona vet vi har 64 kWh. De tallene avslører derimot ikke at du kommer lengre med Kona enn en Model S. EPA-tall for TMS vs EPA-tall for Kona, alternativt WLTP-tall mot WLTP-tall, gir deg derimot svaret.

 

Egentlig er vel rekkeviddetallet viktigere enn å vite kWh-tallet, bortsett fra når man skal beregne hva det koster å fylle batteriet for eksempel fra 20 % til 80 %, og når man skal estimere ladetiden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...