Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Vannskade i borettslag


Anbefalte innlegg

Hei 

 

Jeg bor i borettslag og har opplevd en vannskade fra leiligheten over meg fredag 30. november.

 

Jeg bor i 4. etj og vannskaden har vært i 6. etj. Etter det jeg har forstått så er det ingen som bor i leiligheten rett over meg i 5. etj. 

 

Snakket med takstmann i dag 4. desember, dels for å høre hvorfor det ikke var satt i gang tørking og dels for å få en kopi av takst.

 

Fordi forsikringsselskapet ikke hadde svart kunne jeg ikke få takstrapport og saneringstiltak kunne heller ikke iverksettes. 

 

Jeg er bekymret fordi det må ha vært en del vann siden det er en annen leilighet mellom der lekkasjen oppsto og min.

 

Er det noen som har noen tanker om hva jeg kan eller bør gjøre videre i denne saken?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Veit du meir om årsaken til vannlekkasjen?

Er det naboen i 6 etg som har vært uaktsom og forårsaka lekkasjen, eller er det manglande vedlikehald frå burettslaget som er årsaken?

Dette har betydning for kven som du skal henvende deg til. Kven "tilhøyrer" takstmannen, og kven sitt forsikringsselskap er det du snakkar med?

 

Mistenker du at det fortsatt er ein akutt og pågåande vannlekkasje som er til skade? I så tilfelle bør du presisere dette slik at forsikringsselskapet innfører strakstiltak. Mange stadar blir også brannvesenet brukt til å redusere skadeomfanget når det står vatn opp etter veggane.

 

 

 

Uansett, det fyrste du må få oversikt over er skadeomfanget og kven som er din motpart. Dette er enten forsikringsselskapet til bebuaren i 6 etasje dersom skaden har skjedde inne i den leiligheita, eller burettslagets styre dersom skaden har skjedd inne i veggen.

Lenke til kommentar

Veit du meir om årsaken til vannlekkasjen?

 

Ja det er sikkerhetsventil til varmtvannsbereder som har gått hos de i 6.

 

Er det naboen i 6 etg som har vært uaktsom og forårsaka lekkasjen, eller er det manglande vedlikehald frå burettslaget som er årsaken?

 

Samme har skjedd tidligere også da varmtvannsbereder men da fra 5. etj som ble dekket av borettslagets forsikring.

 

Dette har betydning for kven som du skal henvende deg til. Kven "tilhøyrer" takstmannen, og kven sitt forsikringsselskap er det du snakkar med?

 

Vet ikke hvem takstmannen tilhører? Han er så kryptisk men har ikke spurt han spørmålet, bare antok han tilhørte borettslaget

 

Mistenker du at det fortsatt er ein akutt og pågåande vannlekkasje som er til skade? I så tilfelle bør du presisere dette slik at forsikringsselskapet innfører strakstiltak. Mange stadar blir også brannvesenet brukt til å redusere skadeomfanget når det står vatn opp etter veggane.

 

Tror ikke det er pågående vannlekkasje nå.

 

Uansett, det fyrste du må få oversikt over er skadeomfanget og kven som er din motpart. Dette er enten forsikringsselskapet til bebuaren i 6 etasje dersom skaden har skjedde inne i den leiligheita, eller burettslagets styre dersom skaden har skjedd inne i veggen.

 

Snakket med styreleder i dag og pussig nok mente han at det ikke var noe særlig vann og dermed ikke behøver noe tiltak. Kan snakke med takstmann igjen og samme med han i 6. etj 

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Opplevd det samme.
Da det begynte å dryppe tok jeg ingen sjanser og kontaktet brannvesen umiddelbart (vakttelefon, IKKE 113). De gikk inn til naboen, som var hjemme, og sjekket at det ikke var snakk om en pågående vannlekkasje.
Jeg fant så frem informasjon om byggforsikringen til sameiet og tok kontakt med dem selv og ba de sende en takstmann slik at sanering kunne starte så fort som mulig. Etter dette ga jeg beskjed til styreleder om at han slapp å melde dette inn, men at forsikringsselskapet sannsynligvis kom til å holde han i loopen. Jeg ønsket å ha full kontroll på ting selv fra dag én, slik at ikke ting trakk ut i tid. Forsikringsselskapet var mer enn villig til å komme kjapt i gang, for å begrense skaden (og sine egne kostnader). En måned med byggtørkere og avfuktere på full guffe, samt tre måneder før alt var bygget opp igjen, var leiligheten tilbake til normaltilstand.

Jeg ville aldri i livet hørt på en styreleder som mener det ikke behøves tiltak. Vann i vegger kan ødelegge mye og det kan bli stygt den dagen du selger leiligheten og neste eier finner ut at det har vært en vannskade. Det vil sannsynligvis også bli muggdannelse hvis det ikke tørkes kjapt og skikkelig.

Endret av Slettet-XHLacM
Lenke til kommentar

Opplevd det samme.

Da det begynte å dryppe tok jeg ingen sjanser og kontaktet brannvesen umiddelbart (vakttelefon, IKKE 113). De gikk inn til naboen, som var hjemme, og sjekket at det ikke var snakk om en pågående vannlekkasje.

Jeg fant så frem informasjon om byggforsikringen til sameiet og tok kontakt med dem selv og ba de sende en takstmann slik at sanering kunne starte så fort som mulig. Etter dette ga jeg beskjed til styreleder om at han slapp å melde dette inn, men at forsikringsselskapet sannsynligvis kom til å holde han i loopen. Jeg ønsket å ha full kontroll på ting selv fra dag én, slik at ikke ting trakk ut i tid. Forsikringsselskapet var mer enn villig til å komme kjapt i gang, for å begrense skaden (og sine egne kostnader). En måned med byggtørkere og avfuktere på full guffe, samt tre måneder før alt var bygget opp igjen, var leiligheten tilbake til normaltilstand.

 

Jeg ville aldri i livet hørt på en styreleder som mener det ikke behøves tiltak. Vann i vegger kan ødelegge mye og det kan bli stygt den dagen du selger leiligheten og neste eier finner ut at det har vært en vannskade. Det vil sannsynligvis også bli muggdannelse hvis det ikke tørkes kjapt og skikkelig.

 

Jeg har snakket med takstmann, og han venter på svar fra forsikringsselskapet fortsatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...