Gå til innhold

Nytt big tower, hvilket?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje jeg skal gå vekk ifra alle big towers, og heller sikte meg inn på midi tower.

Hvilket midi tower er det folket mener er «kongen» æ? Må kunne huse et 2080 ti kort på ca 32cm, og en cpu kjøler på 16cm høyde.

 

Ja, Phanteks Enthoo Evolv X. Bytt ut de 2 viftene i front med 3 stk Noctua NF-P14s redux-1200 PWM eller Corsair ML140 PRO vifter. Dette kabinettet har litt dårligere airflow enn Fractal Meshify C, men så har det bedre plass til det du trenger og noen smarte løsninger.

Lenke til kommentar

Jeg legger ved et bilde jeg fant på nettet av en PC med Evolv X og 3 vifter i front for å illustrere hva jeg mener er en god løsning :

 

post-10067-0-46926200-1544170626_thumb.jpg

 

Edit : Du skal ikke ha AIO i topp da, så du putter en vifte bak der (står en fra før når du kjøper det).

Edit  2 : Husk å kjøp den versonen av kabinettet jeg linka til, og ikke den gamle versonen av kabinettet...viktig!

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Jeg syntes det er bra at man er opptatt av høy luftflyt. Funksjon over form!

 

Trendene i dag med tette frontpaneler, TG og RGB gir oss jo ingenting annet enn noe som er subjektivt "pent"?

 

Jeg har hatt noen Phanteks kabinetter .. Det eneste jeg vil anbefale er Enthoo Pro M.

Enthoo Evolv mATX f.eks var dritt. Hotbox AS!

Edit: Har ikke prøvd Evolv X, men panelene er veldig like så det vil kun være "helt OK" - ikke noe mer enn det.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Edit: Har ikke prøvd Evolv X, men panelene er veldig like så det vil kun være "helt OK" - ikke noe mer enn det.

 

Det jeg linka til er verson 2. De hadde et i fjor som bare het Evolv, og DET hadde dårlig airflow. Det nye skal være bedre, og spessielt om man bytter ut viftene og har 3 stk i front. Men ja, et Fractal Meshify C med 3 stk 120mm i front vil gi bedre temps. Som f.eks 3 stk Noctua NF-A12x25 PWM

 

Meshify C støtter CPU kjøler som er 172mm og skjermkort som er 315mm. Så hvis skjermkortet er 32cm, så sliter han der.

Lenke til kommentar

Betroz: Akkurat - jeg har som sagt ikke sjekket den selv, jeg har bare lest. De har lært litt av gen 1 da, og det er bra :)

 

TS:

Det er litt vondt å hjelpe deg, fordi det virker ikke helt som du vet hva du vil ha. Du begynner med full-tower, men lener nå mot midi-tower. Du er opptatt av airflow, men liker ikke når det er mesh i front (?). Hvis du spisser kravene dine, så er det kanskje lettere å få hjelp. Si åssen design du liker. Vil du ha RGB og glass f.eks? Det er veldig mye å tenke på ..

 

Hvis du er veldig usikker, og vil ha noe uten at det blir helt feil .. Så kjøp Fractal Design Define R6. Det kan ikke gå spesielt galt.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Jeg selv vurderte lenge også hvilket kabinett jeg skulle gå for.
Valgte til slutt Fractal Design R6 TG og er veldig fornøyd!
Det er lydtett, gode tempraturer og ser veldig bra ut!

Noe jeg er veldig glad for et at jeg slipper skurer for å feste sidevindene. Her er det magnet som holder dem godt på plass. Veldig praktisk dersom roter inne i kabinettet til tider og utider.

 

Nå brukte jeg ganske mye penger på maskinen til slutt (var ikke planen). Kabinett var noe jeg kjøpte først da det var på tilbud.
Jeg siklet lenge på beQuiet sine kabinetter, men valgte til slutt Fractal (mest på grunn av kostnaden)

Se hvordan resultatet ble til slutt

post-107545-0-91934200-1544174814_thumb.jpg

Endret av MrMidget
Lenke til kommentar

Personlig hadde kjøpt denne:

https://www.prisjakt.no/redirect.php?prisid=2049063185&ev_category=335&ev_item=1833246

 

For et vannkjølingbygg for en venn e.l hadde jeg kjøpt denne

https://www.prisjakt.no/redirect.php?prisid=1810097304&ev_category=335&ev_item=4805982

 

For et enkelt luftbygg for en venn e.l så hadde det blitt denne:

https://www.prisjakt.no/redirect.php?prisid=1075755875&ev_category=335&ev_item=4436667

(Evt en av de andre varitantene av Meshify C .. Kanskje mATX tilogmed, de fleste trenger ikke mer).

Lenke til kommentar

Vil bare takke alle som prøver å hjelpe meg med dette vanskelige valget. Hehe. Skal prøve å oppsummere litt.

Har mest lyst på bigtower, pga god plass. Men et midi tower er heller ikke feil så lenge jeg har plass til det jeg skal.

Jeg ønsker et stilrent kabinett, det kabinettet jeg synes ser stilrent og pent ut er Corsair 750 airflow edition. Lys og sånn har ikke så mye å si, da jeg har en sånn lys stripe jeg tenkte å montere i topp. Og jeg har liggende 3 stk 140 noctua vifter jeg håper på å kunne bruke, f.eks 2 i front og en bak. Ønsker med vindu i kabinettet. Ønsker helst også plass til 1 cd-rom, ja vet det er gammeldags, men ønsker plass til dette.

Cpu måler ifølge produsenten 160mm. Skjermkort er av lengden 32,5cm.

Har tittet veldig på: Corsair 750T airflow edition og 780T, jeg har ikke klart å finne ut om det er stor forskjell på disse to sånn egentlig. Begge har jo åpen front, og det er noe jeg også ønsker.

Tittet også på Meshify C, men her kræsjer skjermkort lengde. Define kabinettene dems igjen har lukket front? Ser da for meg Dårlig innsug?

Vet ikke om dette sier noe mere om mine ønsker jeg? ?

Lenke til kommentar

Basert på hva du er ute etter så går min stemme til Phanteks Enthoo Pro M Glass Special Edition (puh .. langt navn..)

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=4436771

 

Evt uten "special edition"

 

https://www.prisjakt.no/product.php?p=3967807

 

Disse skal støtte 420mm GPU (uten HDD-brankett installert) og 190+ CPU-tårn.

Fronten er ikke lukket, og har støtte for ekstern 5,25 tommer.

 

 

Edit: Jeg har bygd i en slik selv, dette var før "glass" da (kun acrylic) men den er ellers lik. Dette er med full loop, SLI, monoblock men ekstern rad-løsning.

 

 

pc1.jpg
pc2.jpg

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Akkurat det med å ta av fronten kan jeg være enig i, men ser ikke akkurat på det som noe problem egentlig. ? Kanskje jeg bare skal bestille meg det kabinettet da gitt?

 

Det er enten Phanteks Enthoo Pro M

Eller Corsair 750T Airflow edition, den med «åpen» front.

Er egentlig dem det står mellom nu. Fractal R6 er jeg litt skeptisk til pga den platen i front, ser for meg det ikke er like bra kjøling i dette

Lenke til kommentar

Det jeg linka til er verson 2. De hadde et i fjor som bare het Evolv, og DET hadde dårlig airflow. Det nye skal være bedre, og spessielt om man bytter ut viftene og har 3 stk i front. Men ja, et Fractal Meshify C med 3 stk 120mm i front vil gi bedre temps. Som f.eks 3 stk Noctua NF-A12x25 PWM.

 

Meshify C støtter CPU kjøler som er 172mm og skjermkort som er 315mm. Så hvis skjermkortet er 32cm, så sliter han der.

jeg har det gamle. Det som bare heter Evolv. Mye av problemet for luftflyten er vel at front døra kommer for tett innpå viftene. En spacer på 3-5 mm vilnok hjelpe.

 

Vil du anbefale å oppgradere fra Evolv til Evolv X? Må si jeg liker muligheten for et ITX system nr2 I toppen på Evolv X.

Lenke til kommentar

Hva er det du er redd for å ikke få plass til? For et normalt bygg med single skjermkort og kanskje 1 SSD og 1 HDD så er det jo plenty. Du trenger vel ikke 3 stykk 5,25" hvis du bare skal bruke 1? Og den har heller ikke glass mener jeg .. det er acrylic som skrapes opp raskt. 

 

Edit: 

Her er et bygg jeg gjorde. mATX form-faktor, SLI, SSD i raid, 2 radiatorer, pumpe og reservoir, hardtubing .. Der snakker vi at det begynner å bli trangt. Men det går :)

 

matxsli.jpg

 

Jeg syntes det ser så stusselig ut med en diger kasse som nesten er tom.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...