Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Juridisk eier av telefon etter avsluttet arbeidsforhold


diskusjonsJon

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Når eg skriv reiserekning etter bruk av privatbilen min, så er det fortsatt min bil. Arbeidsgiver har ingen eigarandel.

 

Om eg forstår avtalen så har arbeidsgiver dekt utgiftene til telefonboken, om desse betalingane også skal være betaling for sjølve telefonen så må det være avtalt, og vil i beste fall gjere arbeidsgiver til deleigar.

 

Vanlegaste problemet i slike forhold er kven som eig telefonnummeret.

Lenke til kommentar

Når eg skriv reiserekning etter bruk av privatbilen min, så er det fortsatt min bil. Arbeidsgiver har ingen eigarandel.

 

Om eg forstår avtalen så har arbeidsgiver dekt utgiftene til telefonboken, om desse betalingane også skal være betaling for sjølve telefonen så må det være avtalt, og vil i beste fall gjere arbeidsgiver til deleigar.

 

Vanlegaste problemet i slike forhold er kven som eig telefonnummeret.

 

Litt usikker på hva du mente med "telefonboken", men abonnementet blir i det fulle dekket av arbeidsgiver. Det har etter min mening ikke noe å gjøre med selve telefonen.

 

Arbeidsgiver gir en fastsatt sum ved kjøp av telefon (cirka 50-60% av en OK telefon). Den ansatte blir bedt om å kjøpe telefon selv, noe de begrunner med bedre at man får bedre garantitid på telefonen som privatperson. Det taler vel også for at den ansatte bør defineres som eier.  

 

Arbeidsgiver kan muligens defineres som deleier, så i verste fall kan en delsum kreves tilbakebetalt (minus verditap på telefonen over tid)?     

Lenke til kommentar

Nja, siden det er et visst verditap på telefonen vil jeg si at arbeidsgiver i *verste* fall vil kunne kreve tilbakebetalt beløpet, det vil være verre enn å kjøpe ut arbeidsgivers eierskap i telefonen. Jeg ser imidlertid ikke noe rettslig grunnlag for dette, med mindre det er tatt forbehold om det ved utbetaling. Slikt forbehold kan f. eks. følge av personalhåndboken.

Lenke til kommentar

Arbeidsgiver kan jo selvfølgelig finne på å kreve tilbake beløpet. 

 

I dette tilfellet signerer man på en telefonavtale ved ansettelse. Hverken i denne eller i personalhåndboken står det nevnt noe som helst om hva som skjer ved opphør av arbeidsforhold, så en skulle tro at arbeidsgiver har lite å komme med juridisk sett. 

Lenke til kommentar

Hvis forholdet er regulert skriftlig, og det ikke er tatt noe forbehold om tilbakebetaling eller eierskap, kan jeg ikke skjønne arbeidsgiver har noen sak. Kanskje kan man skvise ut noe fornuftig hvis du velger å si opp dagen etter å ha kjøpt ny telefon med tilskudd fra arbeidsgiver, men jeg ville aldri brukt tid og ressurser på det gitt beløpet her.

Lenke til kommentar

Hvor lenge har vedkommende hatt telefonen?
Enkelte arbeidsplasser er det vanlig med en avskrivingstid på to år. Dvs at telefonen er å anse som arbeidstakers eiendom etter to år. Selv om den er fullfinansiert av arbeidsgiver. Når arbeidstaker i tillegg har betalt deler av den selv, og kjøpt i eget navn, må den definitivt kunne ses på som en personlig eiendom.

Men det er dårlig gjort hvis han derimot nettopp har kjøpt telefonen, får refundert 50% av arbeidsgiver, og velger å slutte like etterpå.

Da kan jeg forstå hvis arbeidsgiver ønsker å få refundert beløpet. Men telefonen er likevel arbeidstakers personlige eiendom hvis ingenting annet er avtalt.

Endret av gravypressure
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...