Gå til innhold

Optimal plassering av monitorer - DJ-rom


Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har fått et rom i huset som jeg bruker til DJ rom. Pr i dag bruker jeg en Traktor S2 kontroller koblet med RCA til 2x KRK 8" G2  studiomonitorer.

Noen som har peiling som kan komme med tips om optimal plassering for å få best mulig lyd?

Har et typisk ikea skriverbord som utstyret står på.

 

post-165295-0-76389600-1543472151_thumb.jpg

 

 

 

Eventuelt tips om rimelig alternativ til nytt oppsett med enten aktive monitorer eller høytalere/forsterker.

Endret av Psykake
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

KRK er vel gode monitorer det?

Men 8" er vel ganske store så de burde vel egentlig være litt unna der du skal sitte?

Vanlig plassering er jo gjerne i "ørehøyde" evt vinklet opp mot øret fra pulten.

 

Jeg har selv gode erfaring med monitorer fra Adam. Ett par kompiser som driver med musikkproduksjon som anbefalte det til meg.

Lenke til kommentar

Ville plassert høyttalerne på kortveggen, slik at du spiller i rommets lengderetning. Om ikke skråtaket er veldig skrått og ødeleggende. Ellers som Pat sier, ørehøyde. Demp førsterefleksjoner på vegger og om nødvendig tak dersom det treffes på lavt punkt (skråtakdelen). Vel og merke om du har litt avstand til høyttalerne. Blir du sittende på skikkelig nærfelt får du jo ingen veggrefleksjoner direkte, men dette avdekker du med et speil.

 

Selv er jeg ikke spesielt glad i KRK, synes de har altfor mye tyngde i mellomtonen. God mellomtone er bra, særlig om du mest mixer vokalbaserte låter, men krk er altfor fokusert der på bekostning av de andre områdene. Om du har techno og slikt på planen, blir de helt feil i min bok. 

Focal, JBL, Event og Adam er mer helhetlig på lydbildet.

Endret av Pop
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar.  Jeg eksperimenterte litt i går og plasserte de langt ut fra hverandre langs kortveggen 45 grader mot midten av rommet. Det ble en merkbar forskjell. 

 

Enig i det du sier. Jeg spiller mye forskjellig musikk, men merker spesielt  med tyngre techno at lydbildet blir dårlig. Hadde jeg hatt litt mer peiling når jeg gikk til innkjøp hadde jeg definitivt brukt pengene på noe annet. 

Lenke til kommentar

Finn er et greit sted å kvitte seg med feilkjøp. Har kjøpt og solgt litt monitorer noen ganger og de går ganske raskt. De jeg har nå lå ikke ute to dager engang sist jeg så dem (JBL LSR 305). 

For kor og akustisk (vise, folk etc) er de du har sikkert suverene, men det er gjerne ikke musikkformene det går mest av på lokale mixerom om jeg skal gjette. 

 

Om høyttalerne dine står på bordet har du mye å hente på å få dem litt opp derfra og/eller vinklet opp alt etter hvilken høyde de er på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...