Gå til innhold

[Løst] Beregning av formue ved årsslutt mtp formueskatt


Neonex

Anbefalte innlegg

Lurte på hvordan det er med formueskatt. Jeg ligger veldig nærmt grensen og lurer i den grad hvordan det funker med renter fra sparekontoer og regninger på kredittkortene.

 

1) I fjor fikk jeg mitt første kredittkort, og det virket da som om beløpet jeg hadde brukt i Desember (fikk regning 3. januar på 23k) kom på skattemeldingen . Hadde da -23k på skattemeldingen på gjeldsposten. Vil det samme skje i år om jeg da f eks har brukt 25k på kredittkortet før jeg får betalt regningen den 3.-5. januar når jeg får den over nyttår?

 

2) Har flere bsu/boligsparekontoer som får en del større rentebeløp. Godskrives disse 2018 eller 2019? Om de føres på 2019 er det jo null stress, men om de skulle føres på 2018 kan vel det være med å gjøre at jeg bikker over.

 

3) Med bakgrunn i 1), vil det da i visse tilfeller være gunstig og mulig å sette seg i ekstra gjeld for å få mindre formue på papiret (f eks ved å betale julegavene for familien med mitt kort og få igjen dette ved at andre kjøper mine julegaver til andre neste jul igjen?)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lurte på hvordan det er med formueskatt. Jeg ligger veldig nærmt grensen og lurer i den grad hvordan det funker med renter fra sparekontoer og regninger på kredittkortene.

 

1) I fjor fikk jeg mitt første kredittkort, og det virket da som om beløpet jeg hadde brukt i Desember (fikk regning 3. januar på 23k) kom på skattemeldingen . Hadde da -23k på skattemeldingen på gjeldsposten. Vil det samme skje i år om jeg da f eks har brukt 25k på kredittkortet før jeg får betalt regningen den 3.-5. januar når jeg får den over nyttår?

 

Det er netto formue det er snakk om. Dvs det du eier fratrukket det du skylder.

 

Men hvis du bruker kredittkort, slik at du skylder 25.000, da har du 25.000 mer på en annen bankkonto. Dvs -25.000 + 25.000 = 0.

Du kan like godt betale julegaver kontant, det går uansett i null.

 

2) Har flere bsu/boligsparekontoer som får en del større rentebeløp. Godskrives disse 2018 eller 2019? Om de føres på 2019 er det jo null stress, men om de skulle føres på 2018 kan vel det være med å gjøre at jeg bikker over.

 

 

Jeg tror de godskrives til neste år.

 

3) Med bakgrunn i 1), vil det da i visse tilfeller være gunstig og mulig å sette seg i ekstra gjeld for å få mindre formue på papiret (f eks ved å betale julegavene for familien med mitt kort og få igjen dette ved at andre kjøper mine julegaver til andre neste jul igjen?)

Nei. Se svar på 1).

 

Det du kan gjøre er enten

1) Bruke opp pengene, f.eks på julegaver. Kjøp dobbelt så dyre gaver til alle :)

 

2) Invester i noe med lav ligningsverdi. Bolig er det som gjør størst utslag her. Aksjer har også noe lavere ligningsverdi enn kjøpesummen.

 

Men seriøst; Formuesskatten er 0,85% av det som er over 1,48 mill. Om du ligger akkurat på grensen så er det noen få kroner det er snakk om. Ingen grunn til å bruke mye tid og krefter på dette.

 

For å sammenligne, de 23.000 du brukte på julegaver i fjor tilsvarer formuesskatten på å gå 2,7 mill over grensen. Du sparer altså mye mer ved å kjøpe litt rimeligere/færre gaver.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...