Gå til innhold

Norge og Kina langt foran resten av verden på mobilbetaling


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nekter å tro at nesten halvparten av nordmenn bruker mobil som betalingsmåte. Er det Vipps og/eller buss/bane det er snakk om, så er det noe helt annet, da man ikke egentlig bruker dette i butikk (enda), men er det snakk om at over 40% av nordmenn enten bruker Apple eller Google Pay i butikk, så stemmer ikke dette i det hele tatt. 

 

Forøvrig kan Vipps gjerne få ut fingen og implementere NFC-støtte i appen som tillater oss å faktisk betale i butikk. Det er NÅ de må gjøre dette, før Apple og Google Pay faktisk får skikkelig fotfeste i Norge. 

Endret av µT.
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Da er det bare å vente til dagligvare butikkene får ut fingeren og fikser disse medlems-programmene sine og åpner opp terminalene sine for mobil betaling, så blir det fart i sakene..

 

Hvis Vipps teller på slik statistikk så er jeg ikke så veldig overrasket over ratingen. Foran Japan og gitt..

Lenke til kommentar

Da er det bare å vente til dagligvare butikkene får ut fingeren og fikser disse medlems-programmene sine og åpner opp terminalene sine for mobil betaling, så blir det fart i sakene..

 

Hvis Vipps teller på slik statistikk så er jeg ikke så veldig overrasket over ratingen. Foran Japan og gitt..

 

Google Pay har støtte for å legge inn medlemskort fra Coop ihvertfall. Mangler dog en del NFC terminaler i div. Coop butikker. Har ikke Trumf, så vet ikke om det fungerer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Jeg har enda ikke sett en eneste kunde betale med mobilen i noen butikk i Norge ... men det er mulig jeg ikke shopper nok ...

 

Du har vel kanskje ikke stått ved disken og talt opp..? Mulig det ikke har tatt helt av enda, men jeg har brukt det mye. Betalte EU-kontroll på bilen, legetime, kjøpte en Xbox og bagett i kantina.. alt med mobilen, og det funker som smurt. Egentlig det meste utenom dagligvarer..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

Google Pay har støtte for å legge inn medlemskort fra Coop ihvertfall. Mangler dog en del NFC terminaler i div. Coop butikker. Har ikke Trumf, så vet ikke om det fungerer.

 

 Ingen Coop butikker, eller andre dagligvarekjeder for den saks skyld, har åpnet for NFC, så nei det vil ikke fungere.

Lenke til kommentar

Kenya, hvor noe sånt som 30% av befolkningen er MPesa-brukere, burde vel egentlig også være med på denne listen. De var også langt forut for mange av disse landene med å starte opp (ca 2007).

AliPay startet i 2004. Ellers vet jeg ikke hvordan de måler da, ikke sikkert de har målt Kenya engang.

 

Kina er langt forran oss, nesten latterlig å prøve å sammenligne dette.

Og likevel er det folk som vil stenge kinesiske selskaper ute. God infrastruktur skaper mye muligheter for private selskaper til å skape verdier for landet. Kina har tjenester som dette som ingen kan konkurrere med takket være en ekstremt god nettverksinfrastruktur som er i verdenstoppen. I Norge har vi også det, i samarbeid med Kina. Kina har jo på en måte fordelen av at de aldri fikk en del av betalingløsningene vi hadde og har i stor grad hoppet over mye av kort-greiene og rett på mobil siden dette er lettere. Gjør det mulig for hvem som helst i Kina og bare selge noe og få inn penger med mobilbetaling. Ikke noen dyre betalingsterminaler og avtaler med selskaper som koster penger.

 

Vi gjør det kanskje ikke så bra vs Kina, men vi gjør det jo fortsatt veldig bra vs alle andre da. Og det er nesten urealistisk å sammenligne mot Kina. Utviklede land endrer seg ikke like raskt som utviklingsland.

 

 Foran Japan og gitt..

Hvis du har vært i Japan ville det ikke vært en overraskelse. Når det kommer til betaling er mye av Japan fortsatt rimelig "gammeldags" når det kommer til betaling. Mye kontanter, mange steder du må ha kontanter. Jeg går rundt i Norge uten kontanter, ville ikke gjort det i Japan. Det at de har 20% kommer nok av unge folk i metropolene.

 

Forstår ikke helt denne oppfatningen om at om det er teknologi så må Japan være gode på det?

 

Alt innenfor dette, med online tjenester, nettverk, betaling osv er de langt ifra ledende.

 

Jeg tror eneste grunnen til at Japan er så høyt er at mange land har nasjonale tjenester som brukes mye, men som ikke nødvendigvis blir telt i undersøkelsen, mens Japan har 70% markedsandel for iOS og de sikkert har 20% fra Apple Pay. Merk dette betyr ikke at folk ofte bruker det. Jeg tror undersøkelsen teller alle som har brukt det en gang.

 

F.eks tviler jeg ekstremt sterkt på at Japan egentlig er bedre enn Sverige.

Lenke til kommentar

Du har vel kanskje ikke stått ved disken og talt opp..? Mulig det ikke har tatt helt av enda, men jeg har brukt det mye. Betalte EU-kontroll på bilen, legetime, kjøpte en Xbox og bagett i kantina.. alt med mobilen, og det funker som smurt. Egentlig det meste utenom dagligvarer..

I følge tabellen så benytter mer enn hver tredje nordmann mobilbetaling. Da burde jeg vel etter hvert ha sett noen når jeg står i kø i kassa? Det har jeg altså ikke. Men det er riktig som du sier: Jeg har aldri stått ved kassa og talt opp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-qfohT7

I følge tabellen så benytter mer enn hver tredje nordmann mobilbetaling. Da burde jeg vel etter hvert ha sett noen når jeg står i kø i kassa? Det har jeg altså ikke. Men det er riktig som du sier: Jeg har aldri stått ved kassa og talt opp.

 

 

Nå er jeg svært sjelden i andre butikker en dagligvare (som ikke har støtte for dette) og jeg er ikke uenig med deg altså, den eneste jeg selv har sett bruke mobilen er meg selv.. men jeg har da et ekstremt lavt grunnlag å dra noen konklusjoner fra..

Lenke til kommentar

I følge tabellen så benytter mer enn hver tredje nordmann mobilbetaling. Da burde jeg vel etter hvert ha sett noen når jeg står i kø i kassa? Det har jeg altså ikke. Men det er riktig som du sier: Jeg har aldri stått ved kassa og talt opp.

Du kan betale regninger ol med Vips da. Jeg har sånn sett gjort betalinger via Vipps der jeg har betalt for tjeneste ol selv om det ikke fungerer i butikk. Så de må nesten telle med det som mobilbetaling. For som du sier så mange % har ikke brukt brukt betalingsløsning i butikk. Alle store banker i Norge støtter ikke det engang. Eller Nordea gjør vel?Men bankene som er med på Vips har nok mer enn 80% av kunder.

Lenke til kommentar

Du kan betale regninger ol med Vips da. Jeg har sånn sett gjort betalinger via Vipps der jeg har betalt for tjeneste ol selv om det ikke fungerer i butikk. Så de må nesten telle med det som mobilbetaling. For som du sier så mange % har ikke brukt brukt betalingsløsning i butikk. Alle store banker i Norge støtter ikke det engang. Eller Nordea gjør vel?Men bankene som er med på Vips har nok mer enn 80% av kunder.

Hvis VIPPS er inkludert, så burde vel Norge toppet listen klart? Over 3 av 4 nordmenn (75%) bruker visstnok VIPPS ...

På bare tre år har tre av fire nordmenn tatt i bruk Vipps
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...