Gå til innhold

Hvordan finner jeg en lærlingplass?


Anbefalte innlegg

Hallooooo

 

Til juni 2019 blir jeg ferdig meg utdanningen min, bachelor økonomi og regnskap ved NMBU.

Jeg ser etter noe gratis arbeid som regnskapsfører før å fullføre utdanningen min for å skaffe meg erfaring.

Jeg har tatt kontakt med mange regnskapselskaper og bedrifter! men ingen av dem godtatt meg. Jeg får bare avslag :(

 

Med å ta hensyn til at jeg er utlending, kom til Norge for 4 år siden! hva bør jeg gjøre for å finne en praksis jobb?

Endret av Adam1991
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes sikkert flere måter enn det jeg kommer på her og nå, men det jeg kommer på er å fortsette å prøve å selge deg inn uten å virke masete. Prøv å lær deg litt om bedriften. Skriv spesifiserte søknader og send inn. Ta vare på kopi som du tar frem hvis du blir kontaktet, så du husker hva du skrev på den.

 

Å prøve å bli kjent med noen som jobber i bedriften kan være en måte å gå frem på, så lenge en ikke er for masete.

 

Det er bare så mange arbeidsplasser og åpninger til enhver tid. Men det er alltid noen som slutter, blir sparket, er ikke flinke nok, skal pensjonere seg osv. Man må være tilgjengelig til enhver tid og gjøre sitt for å selge seg inn. Da øker jo prosentsjansen.

 

Men til tross for slik iherdig innsats, finnes det ingen garantier. Det kan hende man må prøve å finne andre jobber man ikke hadde forestilt seg. Så det kan være lurt å bruke noen timer på å legge en plan B for livet, i det minste midlertidig, samtidig som man fortsetter å søke det man vil, og holder kunnskapen ved like på fritiden hvis man orker.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

 

Jeg fikk mer enn 1000 avslag på de siste tre månedene uten å ha ett intervju. Navnet mitt og bildet mitt er nok til å ikke få intervju og til at min søknad/CV ikke leses.
 
Jeg er enig med deg at at man MÅ ha VITAMIN B (bekjente) for å finne jobb selv om at denne jobben man søker på er gratis og han har god erfaring og god høy utdanning!.  Hvis praksisjobb finner jeg ikke, tenker du at en dag finner jeg et betalt arbeid!
 
 
Som plan har jeg ikke mange alternativer...
Plan B er enten å fortsette utdanning (master grad), og etter det blir lånet mitt fra lånekasse mer enn 500 000 kr, så går jeg ut til annet land og jobber der. Deres samfunn taper half million kr, og jeg taper 5 år på livet mitt med fattigdoms liv!,  eller at jeg jobber like som meste utlendingene jobber i Norge ! renholder, sjåfør eller i restaurant. Jeg kastet ikke bort 19 år på livet mitt med utdanningen og lesingen for å arbeide sånn.
 
Takk for dine råd :).
Endret av Adam1991
Lenke til kommentar

Nå er jeg fra et lavere sjikte så jeg har ikke erfaring fra kontorstillinger som krever utdanning. Mulig holdningene er annerledes enn på gulvet, men fra mitt perspektiv jobber også nordmenn hardt.

Det er ikke slik at vi alle sitter høyt betalt på et kontor og drikker kaffe til vi skal hjem.

 

Fra mitt perspektiv er det heller ingen form for rasisme når det gjelder ansettelser, som det insinueres - men det blir lagt vekt på kommunikasjonsevner. I høyere stillinger gjetter jeg at det da også blir i større grad lagt vekt på og utifra hvordan jeg tolker dine innlegg så gjetter jeg at noe av utfordringen kan være dette - uten at det nødvendigvis trenger å være noe hold i den tolkningen.

 

Jeg er selv under utdanning og har søkt på flere jobber. Har fortsatt ikke fått positiv respons på noen av dem eller innkalling til intervju.

 

Selv er jeg da forberedt på å innta en lavere stilling enn hva jeg kvalifiserer til mens jeg fortsetter jobbsøking på si.

Det må man nok være forberedt på uansett ettersom jo mer komfortabel jobb man søker på jo flere må man konkurrere mot.

 

Så tilbake til topic;

I min erfaring blir det sett på som svært positivt med personlig oppmøte når man søker. Man er ikke pågående, men viser et hyggelig ansikt og leverer papirer før man smiler og går. Da er man proaktiv og viser initiativ.

 

Men igjen - jeg taler fra en lavere posisjon med mye fysisk arbeid og relativt lav akademisk kompetanse. Uansett er dette samme taktikk som jeg kommer til å bruke når jeg mottar vitnemålet mitt. Jeg har tro på at personlig oppmøte, et smil og et håndtrykk gir en potensiell arbeidsgiver mer å dømme utifra over en e-mail eller et webform. Begge deler er selvfølgelig metoder som må brukes om hverandre.

Hvis det ikke skulle stemme at kommunikasjon er en utfordring av noe som helst slag ville jeg mene at personlig oppmøte vil ha svært positiv effekt ettersom du da kan avlive den bekymringen før den oppstår uten å direkte berøre problemstillingen med arbeidsgiver.

 

Prøv å unngå holdningen hvor rasisme er grunnen til at du ikke får jobb. Det kan gjerne stemme for alt jeg vet, men det vil ikke hjelpe deg om du inntar en negativ innstilling mot arbeidsgivere.

Endret av Invader Zim
Lenke til kommentar

Det kan være greit å merke seg at ordet "lærling" brukes om lærlinger som går ut etter (normalt) 2 år på videregående skole. Så ikke bruk det ordet om hva slags jobb du ønsker - det kan gi feil assosiasjoner om ditt nivå for de som skal behandle søknadene :-)  https://no.wikipedia.org/wiki/L%C3%A6rling

 

Ellers tror jeg "Invader Zim" er inne på mye lurt. Husk å tilpass søknadene ettersom hvem du sender de til.

 

For erfaring: Har du sjekket i nærområdet om det er noen frivillige organisasjoner som kunne trenge en egen person som driver med regnskap? F.eks vell i nærområdet, den lokale fotballklubben o.l.

Lenke til kommentar

Fyrst og fremst, kva er det eigentleg du søker på?

 

Lærlingplass er ei ordning som er forbeholdt fagutdanningar på vidaregåande nivå. Bedriftene som tek imot lærlingar må være godkjente hos Fylkesmannen. Så om du søker lærlingplass hos bedrifter som ikkje er opplæringsbedrifter så er det ikkje så rart at du får blankt avslag.

 

Eg kan heller ikkje sjå at utdanninga di har praksis som ein del av fagplanen, her må eg ta forbehald om at eg ikkje fant becahelorutdanninga økonomi og regnskap på NMBU sine sider.

Er dette noke du har funnet på sjølv? I så tilfelle er det nok trainee eller internship som du ser etter.

 

Kva du skal med ein ubetalt jobb som regnskapsførar når du har den formelle utdanning på plass har eg også vanskeligheiter med å sjå. Det er ikkje spesielt vanleg med gratisarbeid som ein inngangsjobb i Norge, og i mange tilfeller kan det være direkte ulovleg å ikkje betale lønn.

 

 

Ellers så vil eg på det sterkaste anbefale at du får hjelp til å kvalitetssjekke CV og søknad, 1000 avslag dei siste tre månedane er veldig høgt, spesielt dersom du er tydeleg på at du vil jobbe gratis. Så eg tenker umiddelbart at det må være eit eller anna med søknadane dine som gjer deg lite attraktiv.

 

 

 

 

PS. Dersom du meinar på at det er rasisme som held deg tilbake, så kan det være ein idé å melde navneendring og ta eit norsk mellomnavn som du brukar i jobbsøknadane. Dersom du blir diskriminert så vil du nok få fleire positive tilbakemeldingar om du søker som "Ole Algendi" enn når du søker som "Abdulrahman Algendi".

Personleg så stiller eg med tvilsom til at det er rasisme som ligg bak. Ja det finnes rasistar, men alle er ikkje rasistar og du skal være usedvanleg uheldig dersom du kun har søkt jobb hos dei rasistiske.

Eg er overbevist om at det må være eit eller anna med måten du ordlegg deg i søknaden som er problemet, enten det er at du bruker begrep som motparten ikkje forstår (regnskapsførar forventar ikkje å ta imot lærlingar), eller fordi det er språkfeil i søknaden som gjer at arbeidsgiver er skeptisk til språkkompetansen din.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...