Gå til innhold

Hjelp til nettverk i nytt hus


H-Frame

Anbefalte innlegg

Hei, 

 

For noen måneder siden så flyttet jeg og kona inn i vårt nye hus. Frem til nå har vi brukt wifi som er innebygget i hjemmesentralen fra internettleverandøren, men vi har problemer med dekning og hastighet så nå ser vi etter en bedre løsning.

 

Ettersom det finnes ulike løsninger så håper jeg at jeg kan få litt innspill til hvilken løsning vi bør gå for, og hvilke fordeler og ulemper de ulike løsningene har.

 

 

Skriver først litt om huset. Huset er et trehus med ganske avlang fasong. Størrelsen på huset ligger vel på 220 - 230 kvm fordelt på 1. etasje og en sokkel. Huset er i tre og sokkelen i mur.

 

I huset finnes også et loft, her er det installert ventilasjonsanlegg for boligen osv. det er også her hjemmesentralen fra internettleverandøren er plassert, så går det ledninger herfra til ulike uttak rundt i huset. Ett av uttakene har en nokså sentral plassering i gangen i 1. etasje, så det er her jeg tenker å plassere en ny router.

 

Når det gjelder bruk av wifi så har vi ganske mye, og utstyret er spredt rundt i hele huset så vi ønsker grei dekning stort sett over alt. Hun har en macbook og en imac, jeg har en HP laptop (privat) og en HP-laptop (jobb). Videre har vi diverse nettbrett, mobiltelefoner, apple TV, playstation, smart TV-er, google home høyttalere mm. Vi har også 5-6 NEST protect brannalarmer tilkoblet Wifi.

 

I 1. etasje er det helt grei dekning når vi bruker wifi fra hjemmesentralen på loftet, men merker at strømmetjenester osv bruker litt tid på å hente seg inn. Bildet er ofte veldig kornete de første 10-20 sekundene før det kommer seg.

 

I sokkeletasjen er det nesten ikke dekning i det hele tatt. Kona får ikke nett på macbooken sin der, men vi har et minimum på telefonene våre og på apple TV osv. På netflixen så tar det typ 20 sekunder før bildene av de ulike titlene lastes inn. Om vi spiller av en film her så tar det flere minutter før bildekvaliteten kommer seg. 

 

Vi har ellers relativt raskt internett over fiber så det skal ikke være noen flaskehals i seg selv.

 

 

De to løsningene jeg vurderer er enten: 

 

1) En ny, god, router plassert i gangen i 1. etasje som beskrevet over.

 

2) En mesh-løsning med en node plassert i gangen i 1. etasje som beskrevet over, samt. en node nede i sokkelen. Evt. flere ved behov.

 

 

Så til spørsmålene: 

 

1) Hvilken løsning er å foretrekke av de to over? Jeg er litt redd at løsning 1 ikke vil gi god nok dekning i sokkeletasjen. Hva tenker dere?

 

2) Er det noen fordeler/ulemper som jeg bør tenke på med vanlig router vs mesh?

 

4) Hvilken konkrete router eller mesh-løsning anbefaler dere? Tenkte å se om det kom noe bra på salg på black friday eller cyber-monday, men da kan det jo være lurt å ha bestemt seg litt i forkant. Har forsøkt å lese en del tester osv selv. Basert på dette har jeg vurdert google wifi og netgear orbi, men kom mer enn gjerne med forslag! 

 

Alle innspill mottas med takk :) 

 

På forhånd takk for svar! :) 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Støtter Unifi fra Ubiquiti løsningen. 

 

Det du trenger er å sette opp AP-er (aksesspunkter). Disse henger du i taket, gjerne en i hver del av huset (i og med det var avlangt) og muligens en i underetasjen. Pris pr. AP varierer mellom 800-1600 kr (sånn ca). I tillegg trenger du en ruter. Du kan i prinsippet bruke hva du vil, men personlig er jeg meget fornøyd med både USG og Edgerouter X (sistnevnte har jeg satt opp hos foreldrene mine). 

 

Aksesspunktene drives av strøm gjennom nettverkskontakten (POE), dermed nokså enkle å plassere. Vil også påstå grensesnittet er nokså brukervennlig, det burde være mulig for de fleste å både installere og konfigurere.

Lenke til kommentar

Takk for gode innspill.

 

Unifi løsningen som foreslås krever uansett ett nettverkspunkt der hvor de skal stå virker det som? De henter jo også strømmen sin fra nettverkspunktene. Det vil i tilfelle gjøre at plassering kan bli vanskelig...

 

Tror det ville holdt med et wifipunkt pr etasje uansett. Er da fremdeles unifi den beste løsningen?

 

 

Mvh

Lenke til kommentar

Unifi løsningen som foreslås krever uansett ett nettverkspunkt der hvor de skal stå virker det som? De henter jo også strømmen sin fra nettverkspunktene.

Ja, aksesspunktene får strøm fra nettverkskabelen, men de kan også fungere som mesh - altså at de kun får strøm og ikke nettverk via nettverkskabelen. Det blir naturligvis bedre om de også får kablet nettverk.

 

 

 

Tror det ville holdt med et wifipunkt pr etasje uansett. Er da fremdeles unifi den beste løsningen?

Hva som er best blir subjektivt, men hva gjelder ytelse, funksjonalitet og fremtidige muligheter sett opp mot pris, så bør du absolutt ofre noen minutter på å lese deg opp slik at du finner ut om UniFi passer for ditt behov og budsjett.

Lenke til kommentar

Ja, aksesspunktene får strøm fra nettverkskabelen, men de kan også fungere som mesh - altså at de kun får strøm og ikke nettverk via nettverkskabelen. Det blir naturligvis bedre om de også får kablet nettverk.

 

 

 

 

Hva som er best blir subjektivt, men hva gjelder ytelse, funksjonalitet og fremtidige muligheter sett opp mot pris, så bør du absolutt ofre noen minutter på å lese deg opp slik at du finner ut om UniFi passer for ditt behov og budsjett.

 

Hei Horge, 

 

Takk for svar. 

 

Okay, da har jeg sett litt mer på unifi-løsningen som dere forslår. Det virker jo veldig likt et ordinært mesh-nettverk så jeg er forsåvidt åpen for dette. Videre spørsmål blir da:

 

1) Hvilken av unifi AP-ene skal jeg evt. velge? Det er jo mange ulike varianter. 

 

2) Kan disse AP-ene også stå på bordet feks? Vil helst ikke henge den opp på veggen eller i taket. Har et sånn lyd-isolerende tak i hele sokkeletasjen, forrige eier av huset anbefalte å ikke lage hull i dette. Jeg tror faktisk også etter nærmere undersøkelser at jeg har nettverkspunkter som gir gode muligheter for å sette opp en løsning med unifi rundt i huset.

 

3) Er det enkelt å sette opp? Jeg har bygget PC-er siden jeg var 10 år liksom og hengt nokså godt med i utviklingen skulle jeg tro, men nettverk er nok ikke min sterkeste side. Unifi løsningne virker jo mer rettet mot bedrifter som ønsker å bygge ut nettverk over tid. Det å bygge ut over tid er nok ikke aktuelt for meg, det vil nok holde med 2 maks 3 noder for meg og det vil ikke forandre seg.

 

4) Bruket mitt/vårt er jo nokså normalt som sagt i første post. Streaming av filmer og serier, jobb-bruk, mobil-surfing osv. jeg står nå mellom denne unifi løsningen som dere foreslår eller eventuelt en av netgear orbi-løsningene.

Endret av H-Frame
Lenke til kommentar

Hei Horge, 

 

Takk for svar. 

 

Okay, da har jeg sett litt mer på unifi-løsningen som dere forslår. Det virker jo veldig likt et ordinært mesh-nettverk så jeg er forsåvidt åpen for dette. Videre spørsmål blir da:

 

1) Hvilken av unifi AP-ene skal jeg evt. velge? Det er jo mange ulike varianter. 

 

2) Kan disse AP-ene også stå på bordet feks? Vil helst ikke henge den opp på veggen eller i taket. Har et sånn lyd-isolerende tak i hele sokkeletasjen, forrige eier av huset anbefalte å ikke lage hull i dette. Jeg tror faktisk også etter nærmere undersøkelser at jeg har nettverkspunkter som gir gode muligheter for å sette opp en løsning med unifi rundt i huset.

 

3) Er det enkelt å sette opp? Jeg har bygget PC-er siden jeg var 10 år liksom og hengt nokså godt med i utviklingen skulle jeg tro, men nettverk er nok ikke min sterkeste side. Unifi løsningne virker jo mer rettet mot bedrifter som ønsker å bygge ut nettverk over tid. Det å bygge ut over tid er nok ikke aktuelt for meg, det vil nok holde med 2 maks 3 noder for meg og det vil ikke forandre seg.

 

4) Bruket mitt/vårt er jo nokså normalt som sagt i første post. Streaming av filmer og serier, jobb-bruk, mobil-surfing osv. jeg står nå mellom denne unifi løsningen som dere foreslår eller eventuelt en av netgear orbi-løsningene.

1; Det gjelder egentlig å velge den som passer ditt budsjett AC-Lite fungerer nok bra for de fleste, mens AC-Pro vil gi litt bedre ytelse.

2; De kan det, men du må huske på hvordan man orienterer antennene, de kan forøvrig fint festes i taket med borrelåstape eller dobbeltsidet tape, bare bruk noe av ordentlig kvalitet.

3; UniFi er ganske enkelt å sette opp

 

 

4; Om du ikke går for unifi så kan du med fordel se på AmpliFi (https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-amplifi-hd-2-mesh-points-289820)

Lenke til kommentar

1; Det gjelder egentlig å velge den som passer ditt budsjett AC-Lite fungerer nok bra for de fleste, mens AC-Pro vil gi litt bedre ytelse.

2; De kan det, men du må huske på hvordan man orienterer antennene, de kan forøvrig fint festes i taket med borrelåstape eller dobbeltsidet tape, bare bruk noe av ordentlig kvalitet.

3; UniFi er ganske enkelt å sette opp

 

 

4; Om du ikke går for unifi så kan du med fordel se på AmpliFi (https://prisguiden.no/produkt/ubiquiti-amplifi-hd-2-mesh-points-289820)

 

Takk igjen :) 

1; Okay :)

2; Stemmer. Har festet nest-protect med 3M command, det fungerer bra.

3; Stemmer. Det jeg stusset litt på var at man må ha en "controller" for å sette opp unifi nettverket, og for å sette opp nettverket for første gang / gjøre endringer så må man ha AP koblet direkte inn i en PC med kontroller installert. Det høres jo ganske stress ut?

 

4; Stemmer, har sett på dette også men falt mer mot orbi fordi sistnevnte har backhaul som skulle gi ytelsesmessige fordeler. Men skal lese meg enda mer opp på amlifiHD da :) 

Lenke til kommentar

3; Neida, trenger ikke være koblet direkte noen gang, du bare kobler AP til samme nettet som PCen kontrolleren er på, grunnen til at du må ha en kontroller er rett og slett fordi dette egentlig er enterprise-light hardware.

 

4; Tror ikke du vil ha ytelsesproblemer uansett, det som er veldig fint med Ubiquiti generelt er at de er utrolig flinke på software og oppdateringer, man får gjerne oppdateringer mange år fremover i tid :)

Lenke til kommentar

3; Neida, trenger ikke være koblet direkte noen gang, du bare kobler AP til samme nettet som PCen kontrolleren er på, grunnen til at du må ha en kontroller er rett og slett fordi dette egentlig er enterprise-light hardware.

 

4; Tror ikke du vil ha ytelsesproblemer uansett, det som er veldig fint med Ubiquiti generelt er at de er utrolig flinke på software og oppdateringer, man får gjerne oppdateringer mange år fremover i tid :)

 

Hei, tusen takk for oppklaring! :) 

 

3; Okay, så da kan jeg i teorien koble to AP-er til to tilfeldige nettverkspunkt her i huset noe sted og så laste ned kontroller på en eller flere PC-er på samme nettverk og så gjøre oppsettet derfra? PC-en må ikke stå å kjøre i bakgrunnen regner jeg med? når oppsettet er gjort så kan jeg slette kontrolleren om jeg vil, stemmer det? :) 

Lenke til kommentar
Gjest Sletttet+98134

Hei, tusen takk for oppklaring! :)

 

3; Okay, så da kan jeg i teorien koble to AP-er til to tilfeldige nettverkspunkt her i huset noe sted og så laste ned kontroller på en eller flere PC-er på samme nettverk og så gjøre oppsettet derfra? PC-en må ikke stå å kjøre i bakgrunnen regner jeg med? når oppsettet er gjort så kan jeg slette kontrolleren om jeg vil, stemmer det? :)

 

Riktig.

Lenke til kommentar

2) Kan disse AP-ene også stå på bordet feks?

Ser du har fått mange gode svar allerede, men ad 2) så kan det også legges til at UniFi har modeller beregnet til å monteres på vegg, bare søk på 'UniFi IW' ("in wall"). De har også modeller egnet for utendørsmontering, slik at du kan få dekning på uteområder.

 

Ved å kjøpe USG, så får du ruter som styres via samme plattform, og dersom du tar deg råd til det, så kan du også kjøpe 'cloud key', hvilket i praksis er en mini-pc med controller for økosystemet - og som navnet antyder så lar den deg koble til systemet via internett (altså utenfra).

 

Du har sikkert også sett at det finnes switcher, og her er det modeller både med og uten POE. Dersom hele nettverket ditt består av UniFi, så får du ekstremt mange muligheter for konfigurasjon uten at prisen løper helt løpsk.

 

I tillegg til dette får du også overvåkningskameraer i samme serie, og det har nettopp kommet en ny 'cloud key 2 plus' med innebygget lagring for videoopptak. Du trenger trolig bare en brøkdel av alt dette for å komme i gang, men poenget er altså at UniFi ikke fremstår som noe blindvei; dersom du ønsker å "vokse" på sikt, så har du utstyr som kommer til å vokse med deg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...