Gå til innhold

KOMMENTAR: Er jentene på vei inn i IT-bransjen?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Beklaget å måtte skuffe deg litt artikkelforfatter, men fra en som har vært i bransjen ganske lenge tror jeg du skal moderere håpene dine litt.

 

Ja kvinner studerer IT, det har de gjort lenge allerede. Men som du selv har erfart:

Jeg ble aldri noen programmerer og gikk raskt over til marked

Dette er nok skjebnen til de fleste kvinner med IT-utdanning, du flytter til marked eller ledelse før du en gang får spesialisert deg som tekniker/programmerer. Og IT er ikke noe du lærer på skolebenken, så du kommer deg aldri tilbake til å faktisk jobbe med IT.

 

Mulighetene er der, men så lenge kvinner selv ikke ønsker å jobbe med IT er det ingenting vi kan gjøre for å få flere i bransjen. Og er det noe vi i det hele tatt burde jobbe mot at kvinner ikke får lov til å velge som de vil? Som arbeidsgiver er nok det meste du kan gjøre for å ikke miste kvinner som jobber med IT å ikke gi de nye muligheter, men er det noe vi vil?

 

Av de kvinnelige kollegaer jeg har hatt som faktisk har jobbet med IT(jeg anser ikke administrative/merkantile stillinger i ett IT-selskap som nødvendigvis å jobbe med IT) har de stort sett sagt det samme som artikkelforfatter:

(..)miljøet på avdelingen var helt supert.

 

 

Nå vet jeg ikke om det er gjort noen studier på området, men vertfall ut i fra anekdotiske bevis ser det ut til at kvinner som jobber innen IT trives på arbeidsplassen. Eneste tilfellet jeg har hørt om noe negativt er når det kommer fra utsiden(kunder).

 

Men nå kan det hende at jeg tar helt feil, men dette er vertfall verden jeg ser rundt meg. Og jeg tror ikke vi som mennesker utvikler oss så raskt at vi endrer vår natur i nær fremtid.

Endret av Civilix
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Når man legger til rette for frie valg, så legger man til rette for få få mest mulig ut av de forskjellene som finnes.

Når skal vi klare å slutte å grine om kjønn?

 

Likevel, selv om det er mange jenter, kan noen av dem fortelle at de synes det kan være skremmende å søke seg til jobber der det kun er menn.

Hva med å fokusere på at alt innen IT er betydelig vanskeligere enn dette? Eller la være. Trivielt som det er. Det er all mulig anledning til å starte for seg selv og aldri omgås noen, om det måtte være inngangsterskelen. Eller starte en bedrift med alle dem som synes det er for vanskelig når folk har feil kjønn. Marked og ledelse, rekruttering, personalansvar, eller brette opp ermene.

Er ikke jentene bra nok, er det for vanskelig?

Hvorfor er det et rimelig spørsmål å stille hvorvidt et ikke-fysisk fagfelt passer seg for jenter?

Nei, det er ikke bra nok, kvinner mangler IT-utdannelse som helhet. Ser man på nevnte helhet, som kjønn, så har man valgt bort IT-utdannelse hvis man velger seg kvinner.

Får de samme lønn?

Ja, eller bedre. For likt arbeid. Etter like ansettelsesforhold, noe som forøvrig er i kraftig favør av kvinner. Dette skulle tale til kvinners fordel, rent bortsett fra at man ikke vet om en kvinne er kvotert inn eller ei. Dette stigmaet kunne man blitt kvitt ganske fort. All den tid kvinner ikke lar seg ikke lokke av lønn så burde man kanskje tatt grep akkurat der.

 

Mange spørsmål vi som arbeidsgivere må ta alvorlige og tenke over når vi driver rekruttering og reklamere for oss selv.

Dårlig egenreklame. Kanskje problemet er at folk som rekrutterer griner om rekruttering av kvinner, men går den veien selv, i kraft av å overrepresentere akkurat dette kjønnet, og å besitte det, i denne delen av bransjen.

 

Folk som rekrutterer kan ihvertfall ikke sies å velge bort noen kvinnelige kandidater, men kanskje de burde gjøre det, for heller å fokusere på at folk som passer i jobben trives, (uavhengig av kjønn), til forskjell fra å muligvis legge til rette for at folk får feil inntrykk, ved å fokusere på helt feil ting.

 

Et mer interessant tema er hvorvidt IT-bransjen er på vei inn i et leie som kvinner finner seg til rette i. Både endringer og vekst er i så måte interessante. Velkommen.

Lenke til kommentar

 

Bare synd det ikke forteller noe om hvor mange som fullfører eller fullførte i dette tilfelle.

Mange jenter søker seg også i dag til slike studier, men fremdeles må man fullføre og få seg jobb i ettertid innenfor faget.

Det er irrelevant hvor mange som fullførte. Det som er interessant er hvor mange av dem som jobber direkte teknisk i dag. Jeg vil tro en eller to.

 

Kvinner utdanner seg teknisk og ender opp med salg eller mellomledelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Jeg håper virkelig at flere kvinner tar IT-utdannelse og blir gode systemutviklere. Det trenger vi.

 

Men det illustrasjonsbildet? Hva er det egentlig som foregår der? :)

To jenter med et ekstremt eksponeringsbehov og selfietrang.

Endret av Slettet-t8fn5F
Lenke til kommentar

To jenter med et ekstremt eksponeringsbehov og selfietrang.

 

Det var overhodet ikke det jeg siktet til. Jeg tenkte mer på at det er oppstartsloggen fra Linux som scroller over noe som ser ut som et Windows-skjermbilde (hvis du ser oppgavelinjen nederst, så ligner det veldig) og et ellers veldig oppstilt bilde med en klokke (mystisk nok), to epler og av en eller annen grunn et callsenter-headset. Stock photo kan virkelig være absurd noen ganger.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-t8fn5F

Det var overhodet ikke det jeg siktet til. Jeg tenkte mer på at det er oppstartsloggen fra Linux som scroller over noe som ser ut som et Windows-skjermbilde (hvis du ser oppgavelinjen nederst, så ligner det veldig) og et ellers veldig oppstilt bilde med en klokke (mystisk nok), to epler og av en eller annen grunn et callsenter-headset. Stock photo kan virkelig være absurd noen ganger.

Bildet i HI ser ut til å være Codeception for testing av php-script før man setter de ut i produksjon.

Lenke til kommentar

 

 

Bare synd det ikke forteller noe om hvor mange som fullfører eller fullførte i dette tilfelle.

Mange jenter søker seg også i dag til slike studier, men fremdeles må man fullføre og få seg jobb i ettertid innenfor faget.

Det er irrelevant hvor mange som fullførte. Det som er interessant er hvor mange av dem som jobber direkte teknisk i dag. Jeg vil tro en eller to.

 

Kvinner utdanner seg teknisk og ender opp med salg eller mellomledelse.

Som artikkelforfatteren selv altså. Jobber med marked innen IT bransjen...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvis det stemmer at mange jenter utdanner seg innen datateknikk men få jobber med det kan det like gjerne bety at de ikke ønsker å jobbe med det, ikke nødvendigvis et noe galt med arbeidsgivere? Dette burde man spurt jentene om, hvis de ikke ønsker å jobbe med det burde vi ikke prøve å tvinge dem. Det er vel ingen som maser på gutta om å bli sykepleier eller barnehageassistent?

Edit: tror også pushing og kvotering kan ødelegge for jenter som faktisk er hard core datateknikkere, de blir satt i samme bås og er nok ikke spesielt motiverende.

Endret av asshole
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...