Gå til innhold

B450 eller X470 til Ryzen 2600X eller 2700X


tore_v1

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg skal oppgradere maskinen i løpet av Black Friday.

 

Jeg har landet på at vil holde meg hos AMD, da jeg ønsker å ha en maskin som gjør multitasking på en god måte.

 

Jeg sliter litt med valg av hovedkort til Ryzen, med utgangspunkt i Black Refinery-pakken.

 

 

Kabinett: Fractal Design Define C

Hovedkort: Asus TUF B450M Gaming-Plus 

Prosessor: AMD Ryzen 5 2600X
Skjermkort: Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC 8GB

Minne: Corsair Vengeance LPX 3000MHz CL15 16GB
SSD: Samsung 970 EVO 256GB SSD
Harddisk: Seagate Barracuda ST2000 2TB
Strømforsyning: EVGA GQ 650W

 

Jeg ser at MSI X470 Gaming Plus ligger en hundrings over det anbefalte ASUS TUF B450.

 

https://www.prisjakt...4862451,4759611

(Sammenligning av de to)

 

Jeg kommer ikke til å kjøre SLI, jeg kommer (antakeligvis) ikke til å ha bruk for fler enn ett pci-e spor til lydkort. Jeg driter i on-board lydløsning fordi alt skal via Lynx AES16e, jeg blåser i lys, maskinen er ikke i samme rom som meg.

 

Jeg vil ha et fjellstabilt hovedkort til 2600x eller 2700x - skal ikke overklokke. To M2-spor kan potensielt være kjekt, det er vel kanskje den tydeligste forskjellen jeg ser at jeg vil kunne dra nytte av. Enten i RAID og da kjøpe 2 stk 250 i stedet for én 500, men jeg tror heller ikke at det vil være den store forskjellen i praktisk bruk (spill, film og musikk).

 

Logisk sett burde jeg greie meg fint med B450, ser jeg, men når prisforskjellen er såpass liten - er det rett av meg å tenke hvorfor ikke - eller burde jeg heller legge de 100-150 kronene i en bedre strømforsyning eller minne?

 
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Kjøpte meg 2700X inkl kjølevifte (3289,-) og MSI B450 ATX hovedkort (1090,-) og 2x8GB DDR4 3000MHz RAM (1449,-) igår i netonnet butikk. (Totalt ca 5830,-)

 

Fungete helt fint med 1770 score ca i Cinebench R15 med default BIOS settinger.

Null problem ift å montere kjølevifte på CPU og alt bare fungerte med 28C i tomgangs-temp på CPU'en

 

Så på en youtube video at DDR4 Minne alltid er satt til 2133 MHz i BIOS og MÅ settes manuelt til verdien som produsenten har angitt at det skal tåle (dvs 3000MHz i mitt tilfelle).  Samme video viste ganske pent hopp i ytelse ved å øke RAM-hastigheten, så skal bli spennende å se hva det utgjør.

 

*EDIT* Vel RAM opp til 3000 resulterte bare i en minimal ytelsesøkning fra 1779 til 1793 i Cinebench R15. Konklusjonen må vel være at cpu teller mest, men tror jeg lar ting stå til auto (inkl boost).

 

Synes kanskje MSI har fått litt ufortjent dårlig rykte?  Har hatt både Gigabyte og MSI hovedkort tidligere og ingen problem med noen av de. (Dog med Intel cpu'er)

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Testet litt fram og tilbake med B450 kortet og standard luftkjøling (medfølgende vifte).

 

Konklusjonen ble at auto-modus er greit nok, da kjører den CPU opp til 4,150GHz og minne til 2800 MHz

Fordelen er at den da går pent ned i viftehastighet osv når det cpu-intensive er ferdig.

 

Forsøkte manuelt med 4,2GHz, men da hang den i Cinebench etter litt rendering.

Videre virker det som om temp i cpu blir en god del høyere med konstant hastighet og den går rett og slett i thermal throttling.

M.a.o. trenger vannkjøling og sannsynligvis bedre power for å kjøre konstant OC, men happy nok med automatisk turbo for min bruk.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Kan ikke svare på konkret hovedkort, men generelt så er det best å legge inn ram hastigheten selv. Det er 4 tall som står i spesifikasjonen til ram brikkene. F.eks:

CL15 (15-17-17-35)

Edit: Auto er greit om det virker. (XMP profile). Begge måter skal kunne brukes sammens med auto-boost (f.eks XFR).

Video om overklokking av Ryzen (Summit Ridge) her 

Endret av Svein M
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...