Gå til innhold

Microsoft-tall: Under halvparten har oppgradert pc-en til Windows 10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Sier seg selv at folk flest vegrer seg for å oppdatere når Win7 er "kjørt inn" på maskinen og alt fungerer perfekt. (Man risikerer jo også å måtte bytte ut fungerende maskinvare!)

 

Det er med andre ord stor nedside og liten oppside .. Liten oppside fordi man er fornøyd med status quo. App-dilldall og OS-fancyness er generelt bare til irritasjon når man ikke er veldig teknisk interessert.

 

Jeg hatet Win10 da jeg først fikk det, faktisk forsøkte jeg i stedet å flykte til Linux. Største irritasjonsmomentet var det nye GUI-et som ble liggende over det gamle. Så hver gang man skulle endre på noe måtte man knote rundt på to steder. I tillegg ble datakvoten delvis spist opp hver måned av oppdateringer før jeg endelig fikk sabotert dette forbaskede uendelige tullet.

 

EDIT: Om ikke lenge er Win10 sikkert stabilt nok til at MS for alvor begynner på nytt. Skrekk og gru.

Endret av nightowl
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker Win 10 på flesteparten av mine PC'er og ellers Linux og Win 7 på andre men har ikke lagt merke til "GUI'er" som blir liggende over hverandre.

 

Det som jeg der i mot har lagt merke til, det er at Win 10 ikke ser ut til å være ett operativsystem, men der i mot en serie med nye operativsystem som hele tiden blir installert på nytt.

 

Jeg kjøpe en ny PC i sommer, som var merket at den hadde blitt produsert for ca 2 mnd side. Da den ganske automatisk satte i gang med å oppgradere til en "ny og siste utgave av Windows 10", så forsvant det 30 Gb av HD plass, etter at en ny versjon av Windows 10 var lagt inn.

 

Ved bruk av Windows 10 så har man liten eller ingen kontroll over PC, hvilket operativsystem som er i bruk og hvilke data som går inn og ut av maskinen. Det er nok mange gode grunner til å bli ved med å bruke Windows 7. 

Endret av arne22
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bruker Win 10 på flesteparten av mine PC'er og ellers Linux og Win 7 på andre men har ikke lagt merke til "GUI'er" som blir liggende over hverandre.

Ikke nødvendigvis bokstavelig talt oppå hverandre altså: Først er det det nye GUI-et, f.eks. når man trykker på tannhjulet på Start-menyen. Da får opp man det nye kontrollpanelet, her kan enkle problemer løses. Men ofte må man "grave seg" ned til det gamle kontrollpanelet for å få full kontroll. Tilsvarende for blant annet nettverksoppsett når man går via systray er hakket mer rotete.

 

Det som jeg der i mot har lagt merke til, det er at Win 10 ikke ser ut til å være ett operativsystem, men der i mot en serie med nye operativsystem som hele tiden blir installert på nytt.

 

Jeg kjøpe en ny PC i sommer, som var merket at den hadde blitt produsert for ca 2 mnd side. Da den ganske automatisk satte i gang med å oppgradere til en "ny og siste utgave av Windows 10", så forsvant det 30 Gb av HD plass, etter at en ny versjon av Windows 10 var lagt inn.

Kjøpte en sånn 2-i-1 nettbrettsak jeg, den brukte opp diskplassen på første oppgraderingsforsøket.

 

På en annen PC med Win10 ble også de samme oppdateringene lastet ned, igjen og igjen, når den ikke klarte å installere de.

 

For mindre erfarne brukere vil jeg forstå det hvis de velger å hive shiten ut vinduet.

Endret av nightowl
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Jo, da er vi enige.

 

Har også hatt forholdsvis nye PC'er som ikke har klart en automatisk oppdatering av Windows 10, slik at den har lastet ned oppgraderinger på flere GB, gang etter gang, uten å klare å installere. Hvis man har en datakvote så blir jo den brukt opp.

 

Løsningene de gangene det har skjedd har vært å laste ned en nyest mulig "image" og så installere Windows 10 helt på nytt.

 

Windows 10 blir sånn sett et forholdsvis tungvint operativsystem å ha i bruk. Windows 7 er nok en god del mer stabilt og "bedre egnet til oppgaven" i så måte. 

Endret av arne22
Lenke til kommentar

 

Bruker Win 10 på flesteparten av mine PC'er og ellers Linux og Win 7 på andre men har ikke lagt merke til "GUI'er" som blir liggende over hverandre.

Ikke nødvendigvis bokstavelig talt oppå hverandre altså: Først er det det nye GUI-et, f.eks. når man trykker på tannhjulet på Start-menyen. Da får opp man det nye kontrollpanelet, her kan enkle problemer løses. Men ofte må man "grave seg" ned til det gamle kontrollpanelet for å få full kontroll. Tilsvarende for blant annet nettverksoppsett når man går via systray er hakket mer rotete.

 

Det som jeg der i mot har lagt merke til, det er at Win 10 ikke ser ut til å være ett operativsystem, men der i mot en serie med nye operativsystem som hele tiden blir installert på nytt.

 

Jeg kjøpe en ny PC i sommer, som var merket at den hadde blitt produsert for ca 2 mnd side. Da den ganske automatisk satte i gang med å oppgradere til en "ny og siste utgave av Windows 10", så forsvant det 30 Gb av HD plass, etter at en ny versjon av Windows 10 var lagt inn.

Kjøpte en sånn 2-i-1 nettbrettsak jeg, den brukte opp diskplassen på første oppgraderingsforsøket.

 

På en annen PC med Win10 ble også de samme oppdateringene lastet ned, igjen og igjen, når den ikke klarte å installere de.

 

For mindre erfarne brukere vil jeg forstå det hvis de velger å hive shiten ut vinduet.

Vi kjøpte en Surface Pro 3 med 128GB disk i 2014. Den har da kjørt perfekt i alle år uten å gå tom for plass på C: disken.

Lurer på om det kan ha noe med at den har Windows 10 Pro og ikke Home? Bare lurer...

Lenke til kommentar

Bruker Win 10 på flesteparten av mine PC'er og ellers Linux og Win 7 på andre men har ikke lagt merke til "GUI'er" som blir liggende over hverandre.

 

Det som jeg der i mot har lagt merke til, det er at Win 10 ikke ser ut til å være ett operativsystem, men der i mot en serie med nye operativsystem som hele tiden blir installert på nytt.

 

Jeg kjøpe en ny PC i sommer, som var merket at den hadde blitt produsert for ca 2 mnd side. Da den ganske automatisk satte i gang med å oppgradere til en "ny og siste utgave av Windows 10", så forsvant det 30 Gb av HD plass, etter at en ny versjon av Windows 10 var lagt inn.

 

Ved bruk av Windows 10 så har man liten eller ingen kontroll over PC, hvilket operativsystem som er i bruk og hvilke data som går inn og ut av maskinen. Det er nok mange gode grunner til å bli ved med å bruke Windows 7. 

 

Hvis du er på mobilt nett med datakvote kan du sette nettverkskoblingen til "metered connection", så vil Win 10 utsette oppdateringer. Windows finner vanligvis ut av dette på egenhånd.

 

Det er forøvrig forskjell på Home og Pro/Enterprise med oppdateringer. Microsoft ser på Home-brukere som ikke-kompetente og sier at alle oppdateringer skal kjøres automatisk på grunn av sikkerhet. Med Pro/Enterprise kan brukere utsette og styre dette selv.

 

Apropos 30gb tapt etter oppdatering: det siste året (eller mer?) får du en notification som spør om du vil slette forrige installasjon som fortsatt ligger på disk i tilfelle den nye skulle feile etter oppgradering.

 

Du kan styre ganske mye av hvilke data som "går inn og ut". Det gjøres ved installasjon, men kan endres i settings.

Lenke til kommentar

Bruker Win 10 på flesteparten av mine PC'er og ellers Linux og Win 7 på andre men har ikke lagt merke til "GUI'er" som blir liggende over hverandre.

 

Det som jeg der i mot har lagt merke til, det er at Win 10 ikke ser ut til å være ett operativsystem, men der i mot en serie med nye operativsystem som hele tiden blir installert på nytt.

 

Jeg kjøpe en ny PC i sommer, som var merket at den hadde blitt produsert for ca 2 mnd side. Da den ganske automatisk satte i gang med å oppgradere til en "ny og siste utgave av Windows 10", så forsvant det 30 Gb av HD plass, etter at en ny versjon av Windows 10 var lagt inn.

 

Ved bruk av Windows 10 så har man liten eller ingen kontroll over PC, hvilket operativsystem som er i bruk og hvilke data som går inn og ut av maskinen. Det er nok mange gode grunner til å bli ved med å bruke Windows 7.

Tip:

Jeg kan nesten garantere du kan få de ~30GB tilbake, om du velger ‘rydd harddisk’(?)(Kjører kun engelsk..), velger knappen som heter Rydd opp i systemfiler(?) klikker ok, og venter... ...lenge, men etterpå vil den være relativt gullende ren.

(Noen andre kan forklare bedre. Nettopp ferdig på jobb, trøtt i hodet og fått et par øl... ?

Lenke til kommentar

Tip:

Jeg kan nesten garantere du kan få de ~30GB tilbake, om du velger ‘rydd harddisk’(?)(Kjører kun engelsk..), velger knappen som heter Rydd opp i systemfiler(?) klikker ok, og venter... ...lenge, men etterpå vil den være relativt gullende ren.

(Noen andre kan forklare bedre. Nettopp ferdig på jobb, trøtt i hodet og fått et par øl...

 

Det stemmer jeg gjorde det. (Med harddisken men uten ØL  :) )

Lenke til kommentar

Hvis du er på mobilt nett med datakvote kan du sette nettverkskoblingen til "metered connection", så vil Win 10 utsette oppdateringer. Windows finner vanligvis ut av dette på egenhånd.

 

Det er forøvrig forskjell på Home og Pro/Enterprise med oppdateringer. Microsoft ser på Home-brukere som ikke-kompetente og sier at alle oppdateringer skal kjøres automatisk på grunn av sikkerhet. Med Pro/Enterprise kan brukere utsette og styre dette selv.

 

Apropos 30gb tapt etter oppdatering: det siste året (eller mer?) får du en notification som spør om du vil slette forrige installasjon som fortsatt ligger på disk i tilfelle den nye skulle feile etter oppgradering.

 

Du kan styre ganske mye av hvilke data som "går inn og ut". Det gjøres ved installasjon, men kan endres i settings.

 

Er du sikker? Har en del PC, både med Home, Pro, Enterprise og Windows 2016 server. Du kan nok styre oppdateringene på pro hvis du har logget den inn på Acrive Directory, ellers ikke. (Men du kan utsette vha "metered connection".)

 

Kan ikke si meg helt enig i at man har så veldig god kontroll på hva som går inn og ut. Hvis man kjører MS sine redskap for trafikkmonitoring, så ser man en del "rart" som man kanskje ikke skulle tro.

 

https://docs.microsoft.com/en-us/sysinternals/downloads/tcpview

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Jeg mistenker det kan være et ganske stort mørketall når det gjelder brukere av Win10.

Tenker da på de som ikke har registrert windowsen sin noen ‘offisielle’ steder.

 

Nå er det vel det med Windows 10 at den rapporterer "det meste" hjem til sitt opphav, så lenge man er på nett, slik at det blir vanskelig å ha noen mørketall. Man behøver ikke å registrere. Det skjer nok sannsynligvis ganske automatisk.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Nå er det vel det med Windows 10 at den rapporterer "det meste" hjem til sitt opphav, så lenge man er på nett, slik at det blir vanskelig å ha noen mørketall. Man behøver ikke å registrere. Det skjer nok sannsynligvis ganske automatisk.

 

OK, men det er fortsatt mulig at de er ganske liberale og/eller likeglade med hvem som har lisens, om de betaler osv. Jeg vil tro de tenker at så lenge folk bruker Windows, er det også sannsynlig at de kjøper ekstra programvare. Dette er antagelig en fornuftig strategi.

 

Og så spørs det om de egentlig har full kontroll. I mars byttet jeg hovedkort/prosessor/minnekort. Da fikk jeg beskjed om å aktivere WIndows, og de ville ha 1200 kroner av meg. Jeg stresset en stund med passord, product id osv. uten at det hjalp. Så ble det plutselig slutt, og nå sier de at Windows er aktivert med en digital lisens. Jeg tror de gikk rundt seg selv, for egentlig var det et helt rimelig krav at jeg skulle betale. Skulle likt å vite hva som egentlig skjer i slike tilfelle.

Lenke til kommentar

Det er jo veldig mange som har fått gratis oppdatering. Det kan vel tenkes at dette vurderes som lønnsomt på grunn av den økte mengden med data som rapporteres tilbake til MS i forhold til andre operativsystemer. 

 

Det kan se ut som at det i dag ligger større penger i å ha tilgang til brukernes data enn i å selge lisenser. Det er vel en grunn til at oppgraderingen fra Win 7 til Win 10 var gratis?

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Hvis du er på mobilt nett med datakvote kan du sette nettverkskoblingen til "metered connection", så vil Win 10 utsette oppdateringer. Windows finner vanligvis ut av dette på egenhånd.

 

Fungerer muligens om denne tilkoblingen er satt opp lokalt på enheten, men ikke hvis den er tilgjengelig via WIFI. I hvertfall hadde det ingenting å si hos meg.

Lenke til kommentar

Tviholder på Win7... Har derimot i et års tid vurdert å kjøpe en ny PC, en bærbar for å ha i tillegg til min høyst stasjonære. Det er derimot Windows 10 som har hindret meg. Skulle ønske jeg kunne gå i butikken å be om å få en PC med Windows 7 64-bit som jeg har i dag, et OS jeg aldri har opplevd problemer med på åtte år. De rundt meg med Windows 10 har jo raseriutbrudd ang. aktuelle operativsystem omtrent ukentlig! ?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...