Gå til innhold

TEST: Google Home og Google Home Mini


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Må en virkelig si OK, Google hele hele tiden? Jeg har lyst å kalle min Jessica (Rabbit)!

 

Du må si Ok Google eller Hey Google. Evt. kan du holde inne en touchknapp på toppen av høyttaleren. Men det hadde jo vært stilig om man hadde kunnet velge triggerord selv. På Amazon Echo kan du si «computer» - artig for oss Star Trek-fans. :-)

 

Kurt

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Kan dere teste om den kan ha 2 språk samtidig, som på telefonen? Altså at den gjenkjenner både engelsk og norsk? At man kan spørre både "hvor gammel er kong Harald" og "how old is Clint Eastwood"?

 

Forstår den når engelske ord kommer inn, som f.eks "medvirker Clint Eastwood i The good, the bad and the ugly"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har ikke (enda) en Google Home, men min erfaring med Amazon Echo er nok overførbar her:
Stemmestyring + Harmony Hub = way bedre enn Harmony Hub.
Stemmestyring til timere = way bedre enn mekaniske timere når man lager mat.
Spørre om "will it rain" eller "what temperatures will we have today" er way bedre enn å lete opp en Yr-app.
Og Ikea Trådfri er en god vei å gå dersom man vil ha stemmestyring av lys, kompatibel med Hue og en god del rimeligere.

 

I går kveld sa jeg på impuls "Alexa, remind me to check the documentation at 8 am" og hadde jeg ikke gjort det, hadde jeg ikke husket på å korrigere taksten på huset i dag, siden morgenen var hektisk. Stemmestyring er veldig tilgjengelig og får apper på smarttelefoner til å virke så sinnsykt tungvinte og enhetslåste. I neste generasjon forventer jeg at stemme- og visuelle interfaces jobber mye bedre sammen enn det vi har nå. Kanskje mest fordi de som jobber med det, hinter om ny OS-arkitektur. 

Endret av tommyb
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan dere teste om den kan ha 2 språk samtidig, som på telefonen? Altså at den gjenkjenner både engelsk og norsk? At man kan spørre både "hvor gammel er kong Harald" og "how old is Clint Eastwood"?

 

Forstår den når engelske ord kommer inn, som f.eks "medvirker Clint Eastwood i The good, the bad and the ugly"?

 

Det gjør den :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er blant dem som "juksa" meg til å ha norsk språk før den offisielle lanseringen ved å bruke en iPad. Google Photos fungerte på norsk da, men ikke nå lengre.

Hva mener du? Hvilken tilknytning har photos til Home? Og photos har jo fungert på norsk i flere år? Endret av toth
Lenke til kommentar

En bra artikkel som viser at dere har gjort et ærlig forsøk på å avdekke muligheter såvel som begrensninger. Dog har dere glemt et viktig anvendelsesområde, nemlig talestyrfte hus for innen helse - ofte kaldt Velferdsteknologi.

Jeg har selv Parkinson og har hatt Google Home i snart et år. Mine erfaringer tilsier at jeg kan bo hemme mye lengre om alle muligheter som en slik løsning kan tilby. Ved siden av å kunne kjøre multimediashow (jeg har tre TVer med AppleTV og ChromeCast samt wifi-høytalere på alle øvrige rom, samt kobling til lys og kaffemaskin), begynner det som går på velferd å bli interessant når man får inn det med registrering og rapportering av helsedata.

Når kommunene begynner å forstår hva dette gir av muligheter: Ded kan slutte å bruke tid på å ta tempen, puls osv. og de pårørende kan slappe av fordi om det skjer noe, rykker rett instans ut med en gang. De pårørende får ikke lenger et varsko fra pasienten selv men en melding fra helsevesenet kl 15:00 som sier: «Deres far har hatt et infark i dag, han er på bedringens vei nå og du kan besøke han på Ullevål Sykehus».

Når kmmenehelsetjenesten forstår implikasjonen av dette - f.eks at de kan spare ca 1 mill NOK for hvert år jeg er hjemme i stedet for på et sykehjem - ja hva da?!?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

 

Jeg er blant dem som "juksa" meg til å ha norsk språk før den offisielle lanseringen ved å bruke en iPad. Google Photos fungerte på norsk da, men ikke nå lengre.

Hva mener du? Hvilken tilknytning har photos til Home? Og photos har jo fungert på norsk i flere år?

Koblingen mellom Home og Photos er som nevnt i artikkelen, en skal kunne be Home vise bilder på en TV med Chromecast. Dette fungerer utmerket på engelsk, og fungerte på norsk før den endelige norske utgaven kom.

Lenke til kommentar

Da har jeg anskaffet min første Home Mini, men dessverre må jeg si at erfaringene mine ovenfra ikke gjenspeiles på Google Home. Vesentlig dårligere på vær, for eksempel. Jeg spør om det blir regn, og svaret er ting som "ja, <stedsnavn> har regn forrige lørdag" eller "ja, regn er forventet fra den 27. oktober 2018 til den 31. oktober 2018 i <stedsnavn>". Forskjellig om jeg spør på norsk eller engelsk.

 

Men det er ikke meldt regn 27. oktober 2018 (som er i dag) og når jeg spør hvordan været er, forteller hun at det blir sol i dag.

"Hvilke temperaturer blir det i dag?" gir kun temperaturen akkurat nå. Alexa forteller til sammenlikning hvilken temperatur det er, og hvilke som kommer.

 

Blir det snø?

- <stedsnavn> har ikke snøfall akkurat nå. Det er minus en grad og sol.

Will it snow?

- Ja, <stedsnavn> har snø forrige lørdag.

- Ja, snø er forventet fra den 27. oktober 2018 til den 30. oktober 2018 i <stedsnavn>"

 

Jaha, regn og snø.

 

Ok Google, blir det snø denne uka?

- Snø er forventet forrige lørdag i <stedsnavn>.

Hey Google, will it snow this week?

- Ja, <stedsnavn> har snø forrige lørdag.

 

Det blir mest snø forrige lørdag uansett hvordan jeg vrir på spørsmålet.

 

Andre mindre spesifikke spørsmål gir helt greie værmeldinger.

 

Til sammenligning, Alexa, will it snow this week?

- Possibly. There's up to a 70% chance of snow the next 7 days in <stedsnavn>. Expect a total of about 0.9 cm.

 

Is it going to be windy?

Alexa vet. Assistenten vet ikke, men lærer fortsatt.

 

Jeg installerte Chipolo skill (Echo) og action (Google Home) i dag, men får kun til å bruke den på Alexa, ikke Google Home. Kontoen er lenket, action er kopiert til enheten - så enhetssentrisk tankegang - men den responderer bare ikke. "Ask Chipolo to ring my phone" skulle ha virket, men hun vet ikke hva hun skal gjøre. Mulig det har noe med lokalisering å gjøre.

 

Harmony action mangler for tilkobling. Den gamle (røde) er utdatert og den blå er ikke tilgjengelig for Norge, vissnok.

 

Så langt er den eneste tingen jeg har prøvd der Google Home gjør ting bedre, timere. Jeg kan legge til mer tid på timeren, det får jeg ikke til på echoen.

Lenke til kommentar

Klag til google(som mange andre) at de må endre sin standard vær-leverandør.

 

I mellomtiden kan du bruke en annen app, ved å først be Home snakke til den:

You can't change the default but you can talk to other services.

"Hey Google, talk to AccuWeather"

https://www.reddit.com/r/googlehome/comments/7xhrz5/way_to_change_weather_source_on_gh/

https://www.accuweather.com/en/press/71841293

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Jo, den har blåtann. Jeg sier bare "blåtann på" til min.

 

Den funksjonen hadde jeg oversett. Takk for tilbakemelding, har korrigert teksten nå.

Minuset med BT er at den har samme prosent lydstyrke som høyttaleren.

Om du har 30% volume på høyttaleren som passelig volume, og har passelig volume på ditt stereoanlegg når du hører CD, radio, etc,

Da vil volumet på stereoanlegget bli 30% av lydstyrken av den lydstyrken som når du hører CD, radio, etc,

 

Har meldt inn dette som feil for snart 1 år siden. (Kjøpte min fra USA ved bestilling av Pixel2)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...