Gå til innhold

Hvor lenge må jeg ta vare på dokumentasjon i forbindelse med skattemeldingen?


kugacun

Anbefalte innlegg

Jeg drev litt med kryptovalutahandel i 2017 (personlig - ikke virksomhet eller via firma) og har ganske mye dokumentasjon i forbindelse med beregningen av de beløpene jeg oppgav i skattemeldingen for 2017. Jeg la ikke ved dokumentasjonen da jeg sendte inn skattemeldingen siden det ikke er nødvendig. Det står på skatteetaten sine sider at dokumentasjon må kunne fremvises på forespørsel. Jeg har fått oppgjøret for lenge siden.

 

Så hvor lenge må eller bør jeg ta vare på denne dokumentasjonen?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For bokføringspliktige er kravet 3 år og 5 år, avhengig av hvilken type dokumentasjon. For privatpersoner er jeg ikke sikker. 

https://www.altinn.no/starte-og-drive/regnskap-og-revisjon/regnskap/oppbevaring-av-regnskapsmateriale/

 

Man kan som privatperson endre skattemeldingen 3 år tilbake i tid, så det høres fornuftig ut at man oppbevarer det i minst den tiden. 

Kjedelig å få krav fra Skatt Øst om massive mengder restskatt, også har du slettet de filene som kunne bevist at du har gjort alt riktig... 

Tar ikke så stor plass på en harddisk og på en ekstern server (bør ha kopi)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kryptovaluta har jo et litt shady slør over seg. Da involverer også myndighetene seg i denne businessen ved å skattlegge den :p

Så myndighetene er jo ikke så mye bedre. Og hvordan beviser man egentlig noe sånn digitale greier annet enn pengeuttak via et mellomledd egentlig?

Lenke til kommentar

Skatteetaten kan gjenåpne fem år bakover i tid.

 

For bokføringspliktige er kravet for oppbevaring fem år for slike opplysninger. For privatpersoner har man ingen plikt til å oppbevare opplysninger, men for handel som har et slikt omfang at du i løpet av senere år kan bli bokføringspliktig vil oppbevaringskravet bli retroaktivt. Hvis du er opp mot grensen for næringsvirksomhet bør du altså vurdere fem års oppbevaring.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...