Gå til innhold

NAS spørsmål


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i dag en Intel NUC med en Plex server innstallert, og tilkoblet en vanlig ekstern USB harddisk med media på. 

Spiller av fra Plex serveren gjennom min Apple TV 4K. 

Spørsmålet mitt er egentlig hvilke fordeler har jeg ved å velge et NAS oppsett? Og hvordan fungerer det egentlig? Har det noe for seg?

 

takk! 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En NAS er bare en dedikert lagringsserver. De kjører nesten alltid en form for RAID som kan gi økt ytelse og bedre sikkerhet mot datatap.
Ja, du kan lagre på den fra si en laptop, gitt du har fysisk og logisk tilgang. Ja, du kan kjøre Plex på den såfremt operativsystemet støtter det.

Lenke til kommentar

Er det slik at f.eks dersom jeg kunne hadde hatt en laptop, så kan jeg velge å lagre filer på NAS`n fra laptopen, og at NASen selv har en Plex media Server innstalert, og ingen annen maskin trenger å stå på for at Plex Media Server skal kjøres? 

NAS som ferdigløsning (Synology, Qnap, osv.) har ofte svake prosessorer som kommer til kort når du får lyst til å fyre opp Plex på nettbrett eller mobil fordi Plex transcoder (konverterer) filformat i sanntid. Direct Play, altså direkteoverføring, krever omtrent ingenting av prosessoren. For en film i 1080p til en enhet av gangen, så kan det gå greit, men finner du ut at du vil dele Plex med andre i hjemmet som vil se noe annet samtidig, så vil du oppleve at filmer kan stoppe opp til tider og ta vekk i fra filmopplevelsen. En NAS' hovedoppgave er å lagre filer og være tilgjengelig via nettverket, alt annet er bonus.

 

FreeNAS selvbygg er et alternativ til ferdigløsninger, men her kreves det at du setter deg inn i bruk, grensesnitt, hardware og oppsett. En NAS fra f.eks. Synology er veldig enkel å sette opp og fungerer utmerket til å dele filer over nettverket, men ikke til flere samtidige transcodinger, selv om det selvsagt er mulig. Jeg har en FreeNAS-boks selv og kan dele erfaringer dersom det kan være noe for deg.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Spørsmålet mitt er egentlig hvilke fordeler har jeg ved å velge et NAS oppsett? Og hvordan fungerer det egentlig? Har det noe for seg?

 

 

Fordelen med NAS er at en ofte har flere harddisker, noe som gjør at en har større lagringskapasitet. For brukerne av Plex, i og for seg av brukerne av maskinene som bruker NASet vil de ikke merke noe særlig forskjell i daglig bruk. 

 

Jeg synes det høres litt risky ut å ha hele kartoteket til Plex på en ekstern harddisk. Jeg håper det iallefall er en nyere USB-standard som gir bra overføringshastighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...