Gå til innhold

Solceller + batteri i paralellt lokalt strømopplegg, er det lurt?


Lost in Norway

Anbefalte innlegg

Hei!
Jeg lurer på om dette vil være mulig, og hva som faktisk skal til:
Dersom man bor i sørSpania, med tilgang til en passe stor terrasse eller lov til å montere solceller på taket. Kobler solcellene til et (eller fler) batteri og kobler dette til kraftkrevende ting (AC, kjøl/frys og komfyr). Resten går på "vanlig" strøm for å ikke stresse lokale myndigheter (de har masse regler om solceller i Spania).
Hva kreves av solceller, og batteri? Og hvor mye vil det kunne koste?
Jeg kan ikke noe om watt/volt og slikt, men har en liten MacGyver i meg. Og elsker muligheten for å kunne "forsørge" meg selv med strøm :-)
 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Solceller krever stor plass. En terrasse gir vel ikke plass til mer enn et hytteanlegg. Et tak på ca 30 m2 gir plass til et anlegg på ca 3500Wp, noe som er i underkant av størrelse for at det er lønnsomt. Bare delene til et slikt anlegg koster ca 50000 kr.

Et standard anlegg kobles til en egne kurs i sikringskapet. Anlegget virker kun når det er tilkoblet strømnettet. Det du ikke bruker selv går ut på nett.

Setter du på batteri blir det mer kostbart. For at det skal ha noe for seg må du ha et stort batteri, det blir ganske dyrt. Og du bør nok ha et større solcelleanlegg enn 30 m2 for at det skal være noe vits i.

Komfyr trekker veldig mye effekt i korte perioder. Slik belastning er veldig ugunstig for selvforsyning, da anlegget må dimensjoneres stort og dyrt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Det skal bli lovlig med tilkoblede anlegg i Spania, EU-krav som skal komme i effekt. Da kan du heller selge til naboen enn å investere i et svært batteri.

 

Anbefaler deg å ta kontakt med selskaper som driver med dette, evt. vente til otovo.no kommer til Spania i løpet av det neste året. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...