Gå til innhold

Mobilt bredbånd - hvilket modem?


Anbefalte innlegg

Jeg hadde inntil i våres ice.net til bruk på hytta. Var veldig fornøyd med det, men de støtter ikke databruk utenfor skandinavia. Jeg har derfor byttet til telenor. Da oppdaget jeg at modemet som fulgte med ice.net-abonnementet (4G miniruter, vet ikke produsenten da det er ice.net-merket) heller ikke fungerer i utlandet. Det fungerer helt fint i Norge med telenor-simkortet, og telenor mobilt bredbånd-simkortet fungerer helt fint i utlandet når det står i telefonen min.

 

Derfor trenger jeg nytt mobilt bredbånd-modem med trådløs ruter. Ser at det er en del til salgs for rundt tusenlappen. Har noen anbefalinger, og ikke minst erfaringer ved bruk i utlandet? Jeg vet ikke hva som er grunnen til at det ikke fungerte i utlandet, men antar det har med hvilke bånd nettverkene bruker å gjøre. I så fall er det jo viktig at det jeg skal kjøpe har støtte for flere bånd. Men her er jeg altså ganske grønn personlig, så det er mulig problemet er et annet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så du har ikke top mobil? For de fleste nyere mobiler til over 4000 kr burde ha ruterfunksjon hvor de kan dele nettet videre trådløs.

 

ZyXEL LTE3302 4G LTE

 

ZyXEL LTE4506 4G LTE

Bør vel fungere de fleste steder i EU.

Joda, selvfølgelig har jeg en moderne mobil med mulighet til å dele nettverk. Jeg har imidlertid ikke en mobil med plass til to sim-kort, og jeg er avhengig av å kunne bruke mobil (ikke bare mobildata, men telefonfunksjoner) og pc samtidig. Samtidig er data vesentlig billigere på mobilt bredbånd, slik at jeg foretrekker å dele fra dette. Det lar seg ikke gjøre uten enten to telefoner eller en ruter.

 

Takk for linker.

Lenke til kommentar

Hva med å kjøpe en rimelig mobil med plass til to sim og nettdeling til formålet? Da har du også en ekstra mobil tilgjengelig om uhellet skulle være ute.

Det blir dyrere, og sannsynligvis med dårligere batterikapasitet, så jeg ville foretrekke en mobil bredbåndsruter så lenge jeg er sikker på at den fungerer i europa.
Lenke til kommentar

Men du er sikker på at roaming er aktivert både i abonnement og i routeren? Det siste er kanskje vanskelig å sjekke.. Ville ikke være så unaturlig om det var deaktivert som default på mobilt bredbåndproduktene.

Helt sikker på at det er aktivert i abonnementet. Finner ikke ut hvordan jeg aktiverer det på routeren.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...