Gå til innhold

Skjermer hva anbefaler dere?


LMH1

Anbefalte innlegg

Ser man får billig Asus 27" LED G-Sync ROG SWIFT PG278Q på finn siden BenQ 23,6" LED XL2410T 1920x1080, 10m:1, 2ms,120Hz er litt gammelt nå fra 2011.

 

Men mistenker ikke det er særlig stor oppgradering blir jo litt som å kjøpe og kaste. Usikkert på hvor lenge 4k skjermer har alt uten det skal koste 10k. Så er vel 1440p ikke bra nok for 4k filmer.

 

Ser også på 8k skjermer der blir det veldig dyrt 32k da er det uten gsync og freesync.Dell UP3218K men det blir litt for dyrt syns jeg.

 

Så har dere erfaringer? Ønsker å bruke 3dbriller fremdeles. Men syns bildekvaliten er dårlig på full hd.

Vanskelig å få tak i skjermer med 2 displayport og helst 2 hdmi innganger. USB 3 hub etc.
 

Endret av LMH1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har selv den Asus skjermen du referer til. Min har ganske mye "backlight bleed" i kantene. Ganske irriterende i svarte scener i spill og filmer. Ser det er mange andre som klager på det samme. Utenom det er jeg veldig fornøyd. Merker forskjell på 1080p og 1440p. Men det er klart, forskjellen til 4k er enda større. Dog, 4k i Windows kan være irriterende. Scalingen er langt fra perfekt, både i Windows i seg selv og 3. parts programmer.

 

Det spørs litt hva du skal gjøre med skjermen. Er det i all hovedsak spill? I så fall, hvilke spill, FPS, RPG, Simulatorer? Er det film i all hovedsak? Bilderedigering?

 

Personlig mener jeg 1440p er sweetspot akkurat nå. Man får god bildeflyt i alle spill(altså 120-140+ fps med grafikkinnstillingene skrudd ganske høyt opp uten å måtte bruke 10k på GPUer). Scalingen er grei, og man får også mer "plass" til diverse på skjermen uten at det blir for smått. Bildekvaliteten er god uten å måtte betale sinnsyke priser. Man får som regel med Gsync/freesync. Med 4k derimot, må man ofte stille ned grafikkinnstillingene ganske kraftig for å holde seg over 60 fps i mange spill, selv med nye RTX 2080 ti. Man betaler også for 4k i all hovedsak, og ikke nødvendigvis god bildekvalitet i seg selv.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er 3dvision bedre? At lysstyrken og 3d effektene bedre?

For syns egentlig full HD blir i miste laget. Problemet også lysstyrken på mange 4k skjermer er dårligere også, man må ha skjermen i riktig høyde ikke se opp på den. Ellers blir det håpløst mørkt i spill.

 

Egentlig kunne man vel kunne ønske seg raskere panel også. 144 hz eller bedre.

Men spørs som det er så mye bedre på markedet i dag.

 

Er vel mest FPS ja. Men litt film og videoredigering. Selv er jeg fornøyd med 4k skjermene til film og genriel bruk, men spill faller det ikke særlig i smak for meg virker det ikke som det er særlig forskjell på 4k og full hd annet at oppløsning er satt høyere.

Lenke til kommentar

Hvorvidt den er god på 3D eller ikke kan jeg ikke si noe om. Har aldri testet det. 3D er ikke noe for meg.

Men til FPS er det selvsagt en kjempegod skjerm. Kan også overklokkes til 165 Hz i menyen til skjermen kjapt. Grunnen til at det kalles overklokking har i all hovedsak med at Windows skal tvinges til 165Hz å gjøre, men kan muligens også senke bildekvalitet(jeg ser dog ikke forskjell).

 

Hvis du ønsker å gå for Asus skjermen, hør ut med selger om det er noe backlight bleed. Noen paneler kom visstnok uten noe som helst.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke en ille skjerm det der. Ser dog at den har litt høyere pikselavstand en de fleste andre produsenter kjører på sine. Om det utgjør mye i praksis kan jeg dog ikke si så mye om. Ser den generelt har greie reviews som en "daglig skjerm".

 

At det er VGA på skjermene i dag er grunnet støtte for eldre maskiner. Det koster ikke produsenten mange kronene å implementere. Sannsynligvis bruker de bare opp restlagerene sine. At det ikke er x2 DP er vel sjeldent et problem. Veldig sjeldent at maskiner har kun HDMI og ikke DP, eller motsatt. Det er vel ofte x2 Display Port på 4K skjermer, men da bruker de for å få både 4K og høy oppdateringsfrekvens, altså av båndbredde årsaker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Men er panelene på skjermene i dag ganske gode? Foreløpig holder vel de fleste skjermer ut reklamasjonstiden men vet i enkelte tilfeller baklyset kan gå. Særlig hvis man setter lysstyrken på maks.

 

Vet ikke om det er vanlig å kunne overklokke panelene eventuelt ved programvare\driver?

 

Støtte for eldre maskinvare er jo litt rart, VGA eller HDMI støtter vel ikke 1440p mener jeg?

Ut hva jeg finner på internett virker ut som VGA kan klare 7680x4800 30 bilder i sekundet.

Men er jo grunn for kabelen analog ikke får like mange farger. Par tusen?

 

Ser jo ASUS 28" 4K LED VP28UQG -Demo 3840x2160 UHD, 1ms, 100M:1, DP/2xHDMI

Men problemet med den er vel gaming, man bør vel ha IPS hvis man har skjermen litt høyt? Da led skjermene ikke har god nok lysstyrke i lys.

 

Men problemet er HDMI ikke er særlig egnet til gaming,

STARTECH 2 Port USB DisplayPort Cable KVM Switch w/ Audio and Remote Switch (SV211DPUA)

Så er dette ganske dyrt og vanskelig å få tak i.



https://www.elkjop.no/product/data/pc-skjerm/ASUPG278QR/asus-rog-swift-pg278qr-27-gamingskjerm-sort

 

det må vel være billig? Er usikker på prisen vil falle eller om det er særlig kupp.

4k er vel mere populært.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Hva er så ille med tn panel? Dårligere lysstyrke etc?

 

 

Fant ut dette, merker det også på 4k skjermene er dårlig lystyrke særlig nedenfra og opp, man burde ha skjermen i samme høyde man ser.

 

BenQ 23,6" LED XL2410T er også tn panel.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Lysstyrken er vel relativt lik IPS paneler, men fargene er ikke like bra. Innsynsvinkelen påvirker bildet veldig mye også, så hvis man ikke sitter helt perfekt vil man begynne å klusse til bildet.

 

TN-paneler har egentlig kun 2 fordeler over andre panel: De er veldig billig og enkel å produsere, og har kjapp responstid.

Det er vel mye av grunnen til at mange 4K-skjermer kom med TN i starten, for å dra ned kostnaden. Litt som jeg viste til tidligere, selve "fenomenet" 4K veier ofte mer enn kvaliteten på bildet du faktisk ser. Så totalen ble ganske lik uansett. Det er ikke helt sånn nå lengre, etterhvert som kostnadene har gått ned har man kunne inkludere både 4K og mer og mer kvalitet. Men det er fortsatt en liten vei å gå før man når toppen av potensialet til de fleste paneltypene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For meg tror jeg det blir TN panel.

Men angående PG27UQ og Dells 8K-skjerm,UP3218K.

Så er det litt vanskelig å vurdere om man skal vurdere 2560x1440p eller vente litt?

Penger er vel ikke noe problem men spørs når 4k skjermer blir mere fornuftig priset.

Foreløpig er nok 1440p bedre i gaming en 4k mener jeg. Folk får mene hva de vil men jeg syns generielt 4k er dårlig optimalisert.

Lenke til kommentar

Tja hvis vi måler 27" 1440p vs 24" full HD er vel ikke så veldig stor forskjell pixel per tomme.

Jeg syns ikke 4k er for mye pixceler. Men problemet er skaleringen er dårlig, finnes ikke DPI skallering i spill. ergo merker man lite forskjell annet en film og windows. Man ser pixelene tydlig, men ikke på 4k der blir lyset blendene slik man ikke ser det?

 

Vil du si TN antrenger øyene og hode mere en IPS eller andre paneler? For hørt enkelte si de syns tekst blir utydlig over tid. Lurer på om baklyset er årsaken.



https://www.dustinhome.no/product/5010896189/2-port-usb-displayport-cable-kvm-switch-w-remote-switch?ssel=false&_ga=2.55117806.494951808.1540812157-2041320535.1540812157

 

https://www.kjell.com/no/produkter/data-og-nettverk/kabler-og-adaptere/displayport/displayport-splitter-2-veis-p61382

 

Har noen erfaringer med disse? Virker ikke ut som de støtter 120\144 hz så man får kun 60 hz?

Er det slik den splitter kabelen ikke slår av og på kablene?

Syns det er irriterende man får kun 1 displayport. Går greit hvis man har en pc.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar

Tja hvis vi måler 27" 1440p vs 24" full HD er vel ikke så veldig stor forskjell pixel per tomme.

Jeg syns ikke 4k er for mye pixceler. Men problemet er skaleringen er dårlig, finnes ikke DPI skallering i spill. ergo merker man lite forskjell annet en film og windows. Man ser pixelene tydlig, men ikke på 4k der blir lyset blendene slik man ikke ser det?

 

Vil du si TN antrenger øyene og hode mere en IPS eller andre paneler? For hørt enkelte si de syns tekst blir utydlig over tid. Lurer på om baklyset er årsaken.

Personlig har jeg ingen problemer med noen som helst skjermer. Men nå har jeg sittet og glodd på skjermer 8-10 timer om dagen siden jeg var 13-14 år da, så jeg er vel ikke den beste til å uttale seg om det heller.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei merker fargene og lysstyrken er god, men velger man overklokking 165 hz får jeg problemet med første genrasjon titan? Bildet blir av og på etter noen minutter, selv om stiller tilbake igjen får jeg ikke valgt høyere en 120 hz lengere nå? Dårlig panel?

 

Hvorfor funger ikke gsync og 3dvision samtidig?

 

Tror dere ikke jeg har fått defekt displayport kabel? Ganske utrolig, får ikke noe bilde i det heletatt, men en displayportkabel som er 5 år gammel virker.

 

Fant ut etter litt feilsøking ADX gaming ultimate displayport kabel er de eneste så langt som funger.

Så dårlig det er så lite utvalg av kabler.



Kunne ønske det fantes flere skjermer:

Svive 27" LED FreeSync Ceti

2560x1440, 144hz, 1ms, 50m:1, Sort, 3xHDMI/DP

 
Bare synd denne ikke støtter 3dvision ellers mistenker panelet er dårligere en billigere Asus rog?

 

BenQ 27" LED BL2711U

3840x2160 UHD-IPS, 4ms, VGA/DVI/HDMI2.0

 

AOC 31,5" 4K LED U3277FWQ

3840x2160, 4ms, 80M:1, VGA/DVI/DP

 

Samsung 28" 4K LED FreeSync U28E590D

3840x2160 UHD-TN, 1ms, 2xHDMI2.0/DP1.2

 

Det er budsjettmarkedet,

Asus ROG Swift PG248Q 24" gaming PC-skjerm (sort)

Men ligdene denne var problemet det ble ustabilit over 160 hz.

 

Disse har jeg lest gjør det bra.

Asus ROG Swift PG27UQ og Asus ROG Swift PG348Q

Er vel det beste man får men syns prisen er alt for høy.



Edit tror jeg prøver

Svive 27" LED FreeSync Ceti

2560x1440, 144hz, 1ms, 50m:1, Sort, 3xHDMI/DP

den er såpass billig og komplett har åpenkjøp, tror det ikke finnes 4k skjermer i den kategorien der.
Hvis dere vet om noen så si ifra.
Synd muligens 3dvision muligens ikke funger der? Eller må det minst være 120 hz før det støttes?


Skjermen der er god nok, men litt vanskelig med bare en knapp å tilpasse den. LED lys vet dere nok muligens ikke er det beste med kontrast og farger men ikke så ille til den prisen.

 

Vil anbefale den til budsjett men ikke hvis man er en stor gamer.



Endret av Countryman
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...