Gå til innhold

Vil ha 9000 kr for å bytte batteri.. HJELP!?


Anbefalte innlegg

Godt at vi kan ordne opp :)

Eplehuset og deres verksted er uansett noe en bør holde seg unna om en kan gjøre det. Som nevnt i flere tråder så er Eplehjelp.no den beste veien i Norge å gå om det skulle være noe. Dessverre så har de ikke noe verksted for kompliserte operasjoner, men de kan skifte harddisk, RAM og batterier på MacBooker (usikker om de skifter batteri på iPhone også....), samt innvendig rens og komme med veldig gode råd (og 2nd. opinions), samt veldig drevne på å lære folk om bruk av operativsystem og programmer på Mac.

Det jeg satser på når jeg skal ha en reperasjon av min Mac, er å ta det i Apple Store i utlandet fremfor Eplehuset - en må bare smøre seg med litt tålmodighet, og gjøre litt research og planlegging, så kan ting ordne seg veldig effektivt og overraskende bra. Om en ser bort fra flybillett og hotellopphold - en tar det i forbindelse med en ferietur - så blir det billigere også. Mitt råd er å kontakte den Apple Store i utlandet i området/byen du ferierer før du reiser, etter du har gjort litt forarbeide med å spissformulere og finne ut av hva som er galt, kanskje skrive i et par forum (inkludert den offisielle Apple Commuity forumet), samt også rådført deg med f.eks. Eplehjelp. Men ha i minne at det kan være vanskelig så lenge det ikke er noen fagfolk som har fysisk sett inne i Macen din.

Det er selvfølgelig rett den kritiken Louis Rossmann retter i mot Apple (jeg følger han på YouTube), og jeg er enig i at mange av produktene deres er nå svært overpriset... Selv om jeg er enig i kritikken du nevner og at de ikke bør holde på med det negative konseptet de kjørerer, så foretrekker jeg iPhone og MacBook Pro, men jeg tror ikke at jeg kommer til å punge ut med 16 lapper for noe toppmodell... Damn....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk selv U1ven :)

Det slo meg også etterpå at du faktisk fikk frem ett ganske godt poeng også - som vises i videoen (som styrker det jeg siktet til om å kunne bruke et såkalt "ikke-autorisert" verksted - men da anbefales selvfølgelig at du sjekker dem ut grundig).

Av erfaring så er ikke Eplehuset særlig gode nok (eller snille) på reklamasjon og Apple ett-års-garanti (som jeg senere fikk innvilget av Apple Store i utlandet en god stund etter). Bare skuespill når jeg var i telefonen med Eplehuset og han jeg snakket med sa at han var på min side men at hovedkontoret i Irland (tror jeg det var) sa at de ikke ville dekke det. Til tross for at de også var overbevist om at jeg hadde utsatt Macen min for noe, annet enn helt normal bruk uten uhell, og da burde tvilen kommet meg til gode. Når jeg var tilbake i Hong Kong noen måneder etter (muligens ett halvt år, husker ikke da det er nå fem år siden), og dro innom Apple Store (IFC Mall) jeg hadde kjøpt min MacBook Pro, fikk jeg fikset det uten noe stress og uten at jeg måtte betale hverken deler eller arbeid.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Et oppladbart batteri kan ikke forventes å fungere 100% etter 4 år. Om du har reklamasjonsrett der, er diskutabelt. 

 

Men batteriet skal ikke svulme opp, så da reklamerer man på batteriet, og her burde det være udiskutabelt at du har 5 år reklamasjonsrett. 

 

At skjermen må byttes, pga konstruksjonen til mac, er ikke din feil. Du er ikke interessert i ny skjerm, men krever nytt batteri, basert på at det er svulmet opp. 

 

Du må nok gjennom forbrukerrådet på denne, men du har en utrolig sterk sak, klarer ikke å se at du vil tape. Og med litt flaks så ser reparatørene dette også, så går det raskere.  

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Et oppladbart batteri kan ikke forventes å fungere 100% etter 4 år. Om du har reklamasjonsrett der, er diskutabelt. 

 

Men batteriet skal ikke svulme opp, så da reklamerer man på batteriet, og her burde det være udiskutabelt at du har 5 år reklamasjonsrett. 

 

At skjermen må byttes, pga konstruksjonen til mac, er ikke din feil. Du er ikke interessert i ny skjerm, men krever nytt batteri, basert på at det er svulmet opp. 

 

Du må nok gjennom forbrukerrådet på denne, men du har en utrolig sterk sak, klarer ikke å se at du vil tape. Og med litt flaks så ser reparatørene dette også, så går det raskere.  

 

Om batteriet hadde vært 1-3 år gammelt kunne man antagelig fått byttet det:

https://www.dinside.no/okonomi/pc-batteriene-dine-skal-vare-i-opptil-tre-ar/61199240

 

Er batteriet eldre blir det vanskelig, til og med selv om batteriet er svulmet opp og forårsaker andre problemer:

https://www.dinside.no/okonomi/ma-fjerne-macbook-air-batteri/61511075

 

Så nei, han har ikke noen sterk sak vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Stor forskjell på at ett oppladbart batteri ikke virker etter noen år, og at det svulmer opp. 

 

Og saken på dinside som du linker til nederst viser jo akkurat det også, kunden fikk delvis rett. Utvalget var enige i at ett batteri ikke skulle svulme opp. 

 

""Utvalget opprettholder sitt tidligere syn hva angår batteriers levetid, men finner at man ikke kan forvente at batteriet skal svulme opp og på den måten påvirke andre funksjoner ved maskinen. Dette utgjør således en mangel ved maskinen" skriver Forbrukertvistutvalget i sin avgjørelse.

Butikken dømmes derfor til å gjennomføre en gratis reparasjon, slik klager krever. Men han blir neppe hoppende glad: Utvalget krever nemlig bare at butikken fjerner batteriet, slik at maskinen kan brukes med strømkabel. En løsning som ble foreslått av butikken selv."

  • Liker 2
Lenke til kommentar

... De skulle ha over 9000 kroner for å bytte batteriet.. De begrunnet dette med at en liten del av skjermen også var skadet (det var noen tynne striper som gikk fra nedre venstre hjørne og over til høyre hjørne, noe jeg ikke har noe behov for å få fikset i denne omgang). Dette mente de var selvforskyldt, og at de ikke kunne bytte batteriet uten å bytte skjermen først...

En ting er diskusjonen om batteriet dekkes som reklamasjon, men høy pris pga skjermbytte er vel samme problemstilling som man har på mobiltelefoner. Konstruksjonen er slik at man må demontere skjermen for å reparere andre ting. Når skjermen har en fysisk skade, så er det svært stor sjanse for at det skjer noe mer med skjermen ved demontering og remontering. Ingen ville godta at skjermen hadde flere striper eller ikke fungerte i det hele tatt etter reparasjonen av batteriet. Derfor sier verkstedet at skjermbytte er nødvendig for å utføre reparasjon som produktet egentlig er sendt inn for. Endret av Mr D
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Man kan jo alltids kjøpe batteriet selv for ca en tusenlapp og gjøre operasjonen selv... Sjangsen for å ødelegge skjermen er der også, men den kan også kjøpes på Ebay for 2 store lapper...

 

Så da ender man opp med en selvkost pris på ca 4000,- kroner når man hiver i frakt og toll...

 

9000 kroner for å gjøre det for deg er selvsagt så dyrt at de håper du velger å kjøpe en ny MAC fremfor å reppearere den du har... Men det er jo en pris de har satt, og det er lite man kan gjøre med det..

 

Derimot, så har Apple sære vilkår på hvem som har lov til å repparere produktene de selger.. Og jeg orker nesten ikke å ta diskusjonen her, men jeg vil anbefale å sjekke ut https://www.youtube.com/user/rossmanngroup som lever nesten utelukkende på å fikse apple produkter, og har blitt saksøkt flere ganger av Apple selv for å hjelpe kundene de har...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

9000 kroner for å gjøre det for deg er selvsagt så dyrt at de håper du velger å kjøpe en ny MAC fremfor å reppearere den du har... Men det er jo en pris de har satt, og det er lite man kan gjøre med det..

Javel, nei... Verkstedet lever av å reparere, men får ingenting hvis TS kjøper ny i en butikk. Verkstedet vil reparere for å tjene sine penger, men en butikk vil selge nytt for å tjene sine penger.
Lenke til kommentar

Javel, nei... Verkstedet lever av å reparere, men får ingenting hvis TS kjøper ny i en butikk. Verkstedet vil reparere for å tjene sine penger, men en butikk vil selge nytt for å tjene sine penger.

Altså, sertifiserte verksted er eid av Apple, ingen andre har lov til å røre produktet.. Da mister man garantien... Det er det som er greia... Du må se video av det jeg har lenket..

 

Edit: De har gitt noen verksted lov til å bytte batteri og skjerm på iPhone, men det er et Europeisk fenomen.. For å la de få selge telefonenene sine her til lands...

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Altså, sertifiserte verksted er eid av Apple, ingen andre har lov til å røre produktet.. Da mister man garantien... Det er det som er greia... Du må se video av det jeg har lenket..

 

Edit: De har gitt noen verksted lov til å bytte batteri og skjerm på iPhone, men det er et Europeisk fenomen.. For å la de få selge telefonenene sine her til lands...

Du mente at Apple vil at man skal kjøpe nytt framfor å reparere? Det kan vel hende. Jeg svarte på TS sitt tilfelle. Hvis Mac-en er levert inn hos Elkjøp så tipper jeg at den er sendt til Mobylife for service. Poenget mitt da er at Mobylife ikke har interesser hos de som selger maskiner og vil reparere for å drive sin business, mens Elkjøp og andre butikker ønsker å selge nytt og tjene på det.

Lenke til kommentar

Du mente at Apple vil at man skal kjøpe nytt framfor å reparere? Det kan vel hende. Jeg svarte på TS sitt tilfelle. Hvis Mac-en er levert inn hos Elkjøp så tipper jeg at den er sendt til Mobylife for service. Poenget mitt da er at Mobylife ikke har interesser hos de som selger maskiner og vil reparere for å drive sin business, mens Elkjøp og andre butikker ønsker å selge nytt og tjene på det.

Jeg kan garantere deg at butikken ønsker at produktet skal kunne fikses på en rimelig måte for å ha en glad kunde... Jeg sier dog at Mobylife vil derimot ha en veldig streng retningslinje å forholde seg til for å fikse Apple produkter, og at en 3. part verksted som kunne ha gjort samme jobben kanskje enda bedre ville ha ødelagt garantien...

 

Poenget mitt er vel at når produktet ikke har en garanti ordning, så er det rimeligere å besøke 3. Parts verksted som Apple ikke annerkjenner :)

Endret av Krozmar
Lenke til kommentar

Jeg kan garantere deg at butikken ønsker at produktet skal kunne fikses på en rimelig måte for å ha en glad kunde... Jeg sier dog at Mobylife vil derimot ha en veldig streng retningslinje å forholde seg til for å fikse Apple produkter, og at en 3. part verksted som kunne ha gjort samme jobben kanskje enda bedre ville ha ødelagt garantien...

 

Poenget mitt er vel at når produktet ikke har en garanti ordning, så er det rimeligere å besøke 3. Parts verksted som Apple ikke annerkjenner :)

 

Men dette svarer heller ikke på det jeg egentlig spurte om. Hvem er de som håper at man kjøper ny fremfor å reparere?

 

9000 kroner for å gjøre det for deg er selvsagt så dyrt at de håper du velger å kjøpe en ny MAC fremfor å reppearere den du har...

Lenke til kommentar

Er det noen her inne som kan ta på seg jobben å finne ut hvor mye det vil koste trådstarter å gjøre jobben f.eks. hos Louis Rossmann ? Det kan jo hende at med de kr. 9.000,- som Elkjøp vil at han skal betale for å bytte batteri og skjerm, kan koste like mye å dra til Rossmann for å få fikset det (inkludert en billig flybillett). Jeg håper også at trådstarter kunne få sjekket med andre Apple spesialister som Eplehjelp, Appledoctor, osv. - og kanskje t.o.m. latt Eplehus (som jeg ikke liker) til å ta en titt siden Elkjøp benytter seg av et annet verksted (som nevnt i denne tråden). Kanskje dratt inn "TV2 Hjelper Deg" eller annet program for å lage ett interessant reportasje om dette også, eller en YouTube episode.... 

Er trådstarter Høyttalernoob enda med oss forresten ?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...